La 18 ani, după ce şi-a deschis primul magazin de medicamente veterinare în Timişoara, antreprenorul Horia Cardoş pătrunde în retailul autohton cu „puiul rustic“, crescut ecologic.
Omul de afaceri Horia Cardoş, în vârstă de 47 de ani, a pătruns în lumea antreprenoriatului în 1997, când a inaugurat un magazin cu medicamente veterinare în Timişoara. Astăzi, a ajuns la un lanţ de 250 de magazine sub marca Agroland. Valoarea businessului său ajunge la aproape 20 de milioane de euro. În acest an, omul de afaceri a intrat pe piaţa de carne de consum prin lansarea „Puiului Rustic“.
În decembrie 2014, Agroland a investit 30.000 de euro într-o fermă proprie, în cadrul căreia a crescut 2.500 de pui bio. Omul de afaceri susţine că aceşti pui sunt crescuţi în 63 de zile şi nu sunt tratați cu antibiotice (n.red.- acestea sunt condiţiile impuse de UE pentru păsările crescute ecologic).
„În februarie 2015, am făcut primul test, iar cele 2.500 de păsări sacrificate au dispărut de pe rafturile magazinelor în două zile. Am fost prezenţi în 10 magazine Cora şi Carrefour din principalele oraşe din ţară: Bucureşti, Constanţa sau Braşov“, ne-a spus Cardoş. În luna mai, antreprenorul vrea să ajungă în 30 de magazine cu 10.000 de „pui rustici“. Din iulie, Cardoş intenţionează să livreze păsări eco pentru 80 de magazine, astfel încât, până la sfârşitul anului, să ajungă să furnizeze 400.000 de unităţi de produs din carne de pasăre.
În acest an, bugetul de investiţii va ajunge la 600.000 de euro, iar în următorii doi ani la 2,5 milioane de euro.
Tinerii, principala ţintă pentru fermele partenere
Pe lângă dezvoltarea fermelor proprii, Cardoş intenţionează să implice în proiectul său tineri dispuşi să-şi înfiinţeze o exploataţie de mici dimensiuni. În următorii trei ani, Agroland vrea să colaboreze cu aproximativ 100 de ferme. Pentru finanţarea unei astfel de exploataţii, Cardoş susţine că este necesar un buget de 25.000-30.000 de euro. Antreprenorul afirmă că investiţia poate fi amortizată în circa trei ani, având în vedere că o fermă poate obţine venituri de 40 de euro/metru pătrat.
Condiţiile pe care le cere omul de afaceri pentru obţinerea unui parteneriat sunt următoarele: fermierii să aibă un adăpost de 400 de metri pătraţi; fermele să aibă o densitate de 11 păsări pe metrul pătrat, astfel încât să nu crească mai mult de 4.400 de păsări; un fermier să deţină maximum patru ferme mici.
Până acum, omul de afaceri a încheiat parteneriate cu trei fermieri şi susţine că există un interes crescut din partea tinerilor pentru astfel de activităţi. „În momentul în care am anunţat că suntem interesaţi să recrutăm fermieri, am primit peste 1.000 de solicitări de la oameni dornici să-şi dezvolte o afacere. Aceştia doresc să-şi înfiinţeze o fermă pentru a controla modul în care cresc animalele“, susţine timişoreanul.
Colaborarea cu tinerii este dorită de Cardoş deoarece aceştia sunt mult mai deschişi la noutăţi faţă de cei cu experienţă. „Nu vrem să ne confruntăm cu oameni care ne spun: «Cresc pui de 20-30 de ani, nu trebuie să mă înveţi tu ce trebuie să fac»“, a subliniat timişoreanul.
Omul de afaceri a mai afirmat că ideea acestui proiect i-a venit în momentul în care a vrut să pună la aceeaşi masă mici fermieri care voiau să-şi vândă produsele şi nu aveau unde cu oamenii care îşi doreau să consume carne de pasăre de o calitate superioară şi nu o găseau în hipermarketuri.