Primul an în Uniunea Europeană i-a priit medicinei estetice româneşti. Domeniul a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri mai mare cu circa 50%, iar încasările şi numărul de pacienţi vor continua să crească şi în 2008.

Medicul Mihaela Leventer răsfoieşte registrele de anul trecut ale clinicii de chirurgie estetică şi dermatologie cosmetică Dermastyle, pe care o deţine în Bucureşti. „Uite, prin ianuarie-februarie aveam încasări de 1.000-1.500 de euro pe zi. Din vară, au ajuns între 3.000 şi 5.000 de euro pe zi, în condiţiile în care preţurile nu s-au prea modificat“, spune ea. Saltul a avut loc şi pe fondul investiţiei de 265.000 de euro într-o serie de aparate ultramoderne, unice în ţară. Una peste alta, cifra de afaceri a clinicii doctorului Leventer a crescut de la puţin sub 200.000 de euro pe an, în 2005 şi 2006, la circa 450.000 de euro în 2007.

Însă, în evoluţia pozitivă a cifrei de afaceri, atât în cazul Dermastyle, cât şi în cazul celorlalte clinici private de chirurgie estetică din România, cântăresc foarte mult şi alţi factori: creşterea veniturilor şi aderarea la Uniunea Europeană, care a îmbunătăţit imaginea ţării noastre în ochii multor occidentali.

„Piaţa de chirurgie estetică este în creştere şi putem spune că s-a triplat din punctul de vedere al ofertei.
Există azi cam 20 de clinici, din care zece competitive, iar numărul procedurilor disponibile este acum mult mai mare. Putem spune, fără teama de a greşi, că s-a simţit intrarea în UE“, spune doctor Toma T. Mugea, preşedintele Societăţii Române de Chirurgie Estetică şi proprietarul Clinicii Medestet din Cluj. În 2007, aceasta a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 700.000 de euro, în creştere cu 20% faţă de anul anterior.

Şi doctorul Marek Vâlcu, patronul centrului medical Silhouette din Capitală, spune că avem de-a face cu o creştere semnificativă şi, mai ales, cu o diversificare fără precedent a serviciilor. „Diferenţele sunt mari de la procedură la procedură: la «injectabile», de exemplu, s-a majorat numărul de cereri de două-trei ori, în timp ce la implanturi mamare, cu circa 30%. În cazul meu, cifra de afaceri a crescut cu 35% în 2007 faţă de 2006, însă consider că piaţa pe ansamblu s-a majorat, anul trecut, cu 50%“, declară el.

La rândul său, departamentul de chirurgie estetică din cadrul clinicii bucureştene Lasermed a avut, în 2007, 250 de pacienţi, faţă de 170 cu un an în urmă. „Deocamdată, din totalul populaţiei, maximum cinci la sută se gândesc să apeleze la chirurgia estetică. Românii nu sunt încă foarte deschişi la acest lucru. Dar piaţa este în creştere şi cred că, în trei ani, se va tripla ca număr de pacienţi. În acelaşi timp, trebuie să ne aşteptăm şi la o majorare a preţurilor“, spune medicul Cristian Niţescu.

Provincia e fruntea

86-10098-0809_chirurg_vlad_03.jpgUna dintre cele mai cunoscute clinici de chirurgie estetică din România este Medical Center din Bacău. Aici şi-au corectat diverse defecte fizice o bună parte din vedetele României. De altfel, centrul medical al doctorului Constantin Stan a ocupat, în 2006 şi, cel mai probabil, şi în 2007, primul loc în ceea ce priveşte cifra de afaceri în domeniul său. „Am dezvoltat un program, eu îl numesc primul GPS pentru sâni. Programul Bio Dimensional Planning System for Brest a fost patentat în SUA şi recunoscut la Paris săptămâna trecută, la o conferinţă internaţională de chirurgie estetică. Prin acest program se poate alege cu precizie proteza ideală pentru sân, locul exact în care trebuie implantată şi se stabilesc riscurile la care este supusă pacienta şi detalii despre planul operator“, spune chirurgul. El mai spune că, dacă în urmă cu puţini ani doar 5% dintre cei care veneau la consultaţii se şi operau, acum, proporţia acestora a ajuns la 80%. „Avem tot mai mulţi pacienţi, însă am de gând să reduc numărul operaţiilor. Am decis să fac numai una-două operaţii pe zi şi să nu mă mai implic în intervenţii complicate. Vreau să acord mai mult timp consultaţiei şi comunicării cu pacientul“, spune doctorul Stan.

Principalul concurent al băcăuanului, atât în ceea ce priveşte cifra de afaceri, cât şi numele celebre pe care le-a avut printre pacienţi, este timişoreanul Tiberiu Bratu, cu al său Brol Medical Center (de altfel, aproape fără excepţie, clinicile autohtone sunt organizate în jurul unui chirurg cunoscut). „În 2007 a fost o isterie cu chirurgia estetică. Am avut circa 500 de pacienţi, programările se făceau cu cel puţin o lună înainte. Cam jumătate din pacienţi au fost străini, din Germania, Statele Unite sau, foarte mulţi, din Italia. Sunt atraşi de preţuri – o operaţie de mărire a sânilor poate ajunge până la 4.000 de euro, în timp ce preţul este dublu, chiar triplu în Occident“, spune el. Doctorul Bratu mai dezvăluie că, în curând, clinica se va muta în cadrul unui spital privat, ce se va deschide în oraş.

Străinii influenţează direct piaţa

86-10099-0809actualitatea032.jpgŞi la Iaşi lucrurile au stat mai bine anul trecut. Doctorul Andrei Lazăr, specialist în chirurgie estetică, afirmă că numărul intervenţiilor a crescut faţă de 2006. „Avem cam două-trei pe săptămână. Cei mai mulţi sunt români plecaţi la muncă în străinătate sau expaţi. Ne gândim ca, în câţiva ani, să demarăm un program prin care să atragem şi pacienţi străini, având în vedere că preţurile de la noi sunt încă mult mai mici decât cele practicate în Vest“, spune el. Pe malul Bahluiului, preferatele sunt măririle de sâni şi liposucţiile. „În Occident, liftingul este pe primul loc, dar, având în vedere că se adresează unei categorii de vârstă care la noi are venituri scăzute, în România încă nu este prea căutat“, explică medicul.

Nu toată lumea din domeniu este însă mulţumită de rezultatele pe 2007. „La noi, problema este că suntem foarte aproape de graniţa cu Ungaria şi, după aderarea la UE, foarte mulţi oameni merg să se trateze acolo. Apelează la această soluţie în special pacienţii spitalului public, dar sunt şi dintre cei ai clinicilor private care aleg această variantă. Aşa că, în cazul nostru, cifra de afaceri este în scădere faţă de 2006, când am avut 230.000 de lei“, dezvăluie doctorul Teodor Mihali, proprietarul Clinicii Elisestet din Satu Mare. El este totuşi mulţumit că a achitat toate creditele contractate pentru achiziţia de aparatură medicală performantă. „Avem dotări moderne, sunt ale noastre, acum mai rămâne să atragem mai mulţi clienţi. Probabil, vom demara o campanie publicitară“, afirmă Mihali.

Dacă ungurii fură din pacienţii din vestul ţării, alţi străini sunt atraşi de potenţialul pieţei şi se pregătesc să investească în estetica medicală autohtonă. „Din câte ştiu eu, sunt interesaţi de acest domeniu foarte mulţi oameni de afaceri din Israel, precum şi compania Transform din Londra“, dezvăluie doctorul Constantin Stan. În plus, cei mai mulţi dintre interlocutorii noştri au ţinut să sublinieze o altă tendinţă, deja accentuată în Occident şi prezentă şi în România: înlocuirea unora dintre intervenţiile chirurgicale estetice cu tratamente efectuate de aparate performante.

PROFILUL CLIENTULUI

86-10100-0809actualitatea033.jpgCel care apelează la serviciile unui chirurg estetician este o persoană activă, care pune preţ pe aspectul fizic sau care lucrează într-un domeniu unde acesta cântăreşte mult. Pacienţii a peste 80% din operaţii sunt femei, cu o medie de vârstă de 30 de ani în cazul implanturilor mamare şi al injecţiilor botox, şi de 45 de ani în cazul chirurgiei cosmetice (injecţii reducere riduri). Cei care apelează la lifting sunt, în general, persoane de vârsta a treia. Pacientul are un venit mediu spre superior. Adesea, ajunge la chirurgie estetică în urma unei recomandări din partea familiei, prietenilor, cunoştinţelor.

UN TREND GLOBAL

Datorită intervenţiilor minore, precum şi apariţiei noilor tehnologii, piaţa europeană a esteticii medicale s-a triplat în 2007, ajungând la o valoare de 6,24 miliarde de dolari. Cel mai mult au crescut tratamentele cu laser, acestea reprezentând 290 de milioane de dolari, urmată de injecţiile pentru diminuarea ridurilor (235 de milioane de dolari), cremele (214 milioane de dolari), implanturile mamare (185 de milioane de dolari) şi toxina botulinică (132 de milioane de dolari). Conform specialiştilor, piaţa europeană a esteticii medicale va creşte anual cu 16% până în 2011, reprezentând, ca valoare, 30% din piaţa mondială.

PREFERINŢE

Sânii şi nasul par a fi părţile corpului de care pacienţii clinicilor de chirurgie estetică din România sunt cel mai puţin mulţumiţi. Grăsimea în plus şi ridurile sunt alte motive pentru care ei apelează la intervenţii de specialitate.

TOP 10 CLINCI

Trei din primele patru clinici din domeniu sunt din provincie, iar cifra de afaceri a centrelor de chirurgie estetică din afara Bucureştiului reprezintă circa două treimi din total.

Clinica Cifra de afaceri 2006 (mil. lei)
1. Medical Service (Bacău)* 3,36
2. Brol (Timişoara)* 3,07
3. Proestetica (Bucureşti) 2,45
4. Medestet (Cluj) 1,90
5. Lasermed (Bucureşti)* 1,50
6. Topmed (Târgu-Mureş)** 0,78
7. Dermastyle (Bucureşti)  0,68
8. Silhouette (Bucureşti) 0,33
9. Fix Clinique (Bucureşti)*  0,30
10. Elisestet (Satu Mare)  0,23

* Chirurgia estetică este obiectul principal de activitate, însă oferă şi alte servicii
** Chirugia estetică este unul dintre cele 23 de domenii acoperite