Pilotul de raliuri Dan Gîrtofan l-a convins pe germanul Esko Reiners, fostul director general al companiei de preparare a maşinilor de curse deţinută de cvadruplul campion mondial Tommi Makinen, să investească în România într-o afacere absolut inedită. Dan Gîrtofan (41 de ani) l-a cunoscut pe Esko Reiners în urmă cu cinci ani, pe când îşi pregătea maşina sa de curse, un Subaru Impreza STI, în Finlanda, pe platforma Tommi Makinen Racing. „Am ţinut legătura în toţi ac
Pilotul de raliuri Dan Gîrtofan l-a convins pe germanul Esko Reiners, fostul director general al companiei de preparare a maşinilor de curse deţinută de cvadruplul campion mondial Tommi Makinen, să investească în România într-o afacere absolut inedită.
Dan Gîrtofan (41 de ani) l-a cunoscut pe Esko Reiners în urmă cu cinci ani, pe când îşi pregătea maşina sa de curse, un Subaru Impreza STI, în Finlanda, pe platforma Tommi Makinen Racing. „Am ţinut legătura în toţi aceşti ani, astfel că atunci când Reiners a renunţat la Makinen am hotărât să-i propun să deschidem împreună în România o afacere, pentru că în ţară era nevoie de o companie profesionistă în domeniul nostru“, declară pentru Capital Dan Gîrtofan, multiplu campion naţional de raliuri. Ideea de a replica în România modelul afacerii pe care Makinen a dezvoltat-o în Finlanda – pregătirea şi testarea bolizilor pentru curse – a fost urmată de îndelungi calcule şi tatonări. Care se pare că au dat cu plus, din moment ce s-a decis înfiinţarea Pro Rally Performance, companie în care cei doi deţin câte 50% din acţiuni. „Ne-am bazat pe cunoştinţele de inginer ale lui Esko, pe know-how-ul câştigat alături de Makinen, ca şi pe renumele şi experienţa mea pe plan local. La început, vom importa piese de motor, suspensii şi sisteme de frânare pentru maşini japoneze de curse (Subaru, Mitsubitshi – n.red.)“, explică Dan Gîrtofan. De menţionat că, la raliurile din România, jumătate din maşinile prezente sunt mărci japoneze.
Înfiinţată luna trecută la Braşov, firma celor doi şi-a planificat o cifră de afaceri de 200.000 de euro până la finalul acestui an. „Cu siguranţă că cifra de afaceri se va dubla de la an la an. Avem deja cerere, deoarece vin la noi foarte mulţi piloţi care participă la competiţii“, precizează Gîrtofan. Maşinile pe care le testează de obicei sunt Subaru Impreza şi Mitsubishi Lancer EVO.
Bulgaria, prima din planul de extindere regională
Fişa afacerii:
– Investiţie iniţială: 20.000 de euro
– Nr. angajaţi: 3
– Cifră de afaceri estimată (2010): 200.000 de euro
– Baza afacerii: import piese de motor, suspensii şi sisteme de frânare pentru maşini de curse, testare vehicule
– Competitori: Colina Motors, Napoca Rally Academy
Fişă de raliu
Cine este Tommi Makinen
– Pilotul finlandez Tommi Makinen (46 de ani) s-a retras din activitate în 2003, după 16 ani de carieră şi patru titluri mondiale la raliu.
– A fost component al echipei Subaru şi a participat la 134 de raliuri, dintre care a câştigat 24. De-a lungul carierei a făcut parte şi din echipele Nissan, respectiv Mitsubishi.
– După ce a reprezentat Subaru în competiţii, a devenit partenerul de afaceri al producătorului japonez, fiind unul dintre cei mai importanţi distribuitori ai companiei asiatice.
Dacă reuşeşti în România, reuşeşti oriunde
Pentru probele de asfalt, Hunedoara are multe zone pretabile unor astfel de acţiuni. Când vine vorba de testele pe macadam, este recomandabil Sibiul. De asemenea, în judeţul Timiş sunt porţiuni bune de testare a macadamului.
Cum decurge testarea?
Se începe prin alegerea traseului, care este de obicei un segment de drum de doi-trei kilometri pe care maşina rulează ore bune. Testarea se face, de obicei, înaintea fiecărei etape de raliu, încercându-se comportamentul maşinii la viteză mare, setarea suspensiilor de bază. Este testată şi rezistenţa consumabilelor (cauciucurile). Toată această sesiune durează între două şi patru zile. Testarea este vitală pentru raliuri, întrucât oferă detalii despre starea reală a maşinii.
Cât costă o maşină de raliu