Una dintre afacerile miliardarului Warren Buffet are in acoperire si Romania. Avand in vedere potentialul sau financiar, concurentii de pe piata locala nu puteau sa fie decat doua companii detinute de Ion Tiriac si Dinu Patriciu. Domeniul in chestiune este cel al avioanelor private. Compania lui Warren Buffet este NetJets, iar activitatea sa in Romania este realizata prin NetJets Europe (cu sediul central in Londra), care l-a ales in urma cu un an si jumatate drept reprezentant oficial in Romania pe omul de afaceri Mike Costache, cunoscut drept country manager la Maserati Romania (marca importata de Auto Italia). Concurentii de aici sunt Tiriac Air (proprietarul este evident) si Eurojet, care a fost in grupul Rompetrol; ca tot am mentionat grupul, si in acest caz proprietarul este deja evident.

Domeniul este asadar unul al greilor financiari. Atat din partea proprietarilor cat si al clientilor. Pentru a putea fi clientul unei astfel de companii, este nevoie totusi de o potenta financiara mai ridicata, astfel incat liniile comerciale aeriene sa ramana o solutie de rezerva. Asadar, iata o segmentare a pietei: cel mai jos se afla zborurile low-cost, urmate de liniile comerciale standard (chiar incluzand clasa business), iar mai sus sunt companiile ce opereaza private jets. Ce-ar putea fi mai sus? Detinerea unui avion.

De aici apare diferenta intre NetJets si cele doua companii de la noi, dar si altele de afara. Ideea lui Warren Buffet este aceea ca clientii sa detina o parte dintr-un avion. De la o jumatate in jos; o patrime, o optime sau o saisprezecime. Astfel, nu mai au grija intretinerii aeronavei, sau a salariilor personalului. Un alt sistem este cel al detinerii unui card de 25 de ore de zbor pe an. Si fractiunea de avion este reprezentata in ore de zbor pe an, dupa cum urmeaza: 400 ore (o jumatate de avion), 200 ore, 100 ore si 50 ore (o saisprezecime). Pentru cei care au necesitati de zbor mai mari, dar nu isi pot permite, exista si varianta in leasing.

Preturile sunt pe masura, un card de 25 de ore variaza intre 131.000-390.000 de euro (in functie de avion), cea mai mica valoare ce se poate plati pentru o fractiune de avion (1/16 de avion) costa 400.000 dolari (pachetul de 50 de ore la cel mai mic avion, un Hawker 400XP, care are sapte locuri pentru pasageri + doi piloti, avand in vedere faptul ca pretul de achizitie este de 6,4 milioane de dolari, la pret de fabrica). Cea mai scumpa fractiune (1/2 din avion) costa 23,5 milioane dolari (400 ore la cel mai mare avion, un Gulstream 550, care are 14 locuri de pasageri + doi piloti), avand in vedere faptul ca pretul de achizitie al aeronavei este de 47 milioane dolari). Dupa achizitia fractiunii clientul achita o suma lunara de mentenanta, la care se adauga o suma modica doar pentru orele efective de zbor (de la desprinderea rotilor de pista pana la aterizarea la destinatie). Pentru varianta in leasing, preturile variaza intre 4.000 euro/lunar si 221.600 euro/lunar.


O afacere in stilul lui Warren Buffet

Afacerea nu a fost creata de Warren Buffet, ci achizitionata de catre acesta de la Richard Santoulli – care inca este presedintele al CA si CEO – in 1998 pentru aproximativ 725 milioane de dolari. Cu doi ani inainte, compania tocmai se extinsese si in Europa. In prezent, gradul de implicare al sau in companie este de 100%, prin faptul ca NetJets Inc. din SUA este detinuta de Berkshire Hathaway, iar compania sustine financiar NetJets Europe, care este in fapt brandul sub care se prezinta in piata NetJets Transportes Aereos SA. In grup mai exista si o divizie cu operatiuni pe Orientul Mijlociu.

Coordonatele afacerii sunt urmatoarele: 160 de avioane in Europa si un total de 1.850 de angajati (1.000 de piloti, 100 de membri ai echipajului, 550 de angajati la centrul operational din Lisabona, iar restul fiind la centrul de vanzari si marketing din Londra. Pentru a se diferentia de concurenta, Warren Buffet a introdus, pe langa conceptul de detinere a unei fractiuni de avion, cel al sigurantei dusa la extrem. Astfel, NetJets este prima companie care a obtinut certificatul IOSA (IATA Operational Safety Audit), cel mai ridicat grad de acreditare a sigurantei aviatice, iar pilotii au ore bune de zbor in spate. ASta in tip ce varsta medie a flotei este de trei ani.

Acest an a fost unul dificil pentru companiile din domeniul aviatic, deoarece pretul petrolului a luat-o in sus, la fel si cel al kerosenului. Astfel, o serie de companii s-au vazut nevoite sa majoreze cu rapiditate preturile biletelor, sau sa isi insuseasca pierderile daca nu s-au miscat destul de rapid. In orice caz, numarul de clienti a fost in scadere, tocmai din cauza preturilor mari. In cazul NetJets, strategia de piata era deja aceea de a transforma combustibilul intr-un cost variabil pentru clienti, situat in jurul unei valori fixe. Astfel, de fiecare data cand pretul crestea, clientii plateau mai mult, peste valoarea fixa, iar cand pretul scadea, clientii primeau inapoi diferenta de bani.

 

In Romania
Aceste caracteristici i-au adus lui Warren Buffet statutul de detinator al celei mai mari companii de profil din Europa. Romania a intrat recent in atentia NetJets, deoarece este o piata emergenta cu o economie in crestere. Reprezentantul operatorului in Romania este Mike Costache, cunoscut pentru activitatea sa de la Auto Italia. El considera ca principalele elemente cu care poate sa atraga clienti in Romania sunt siguranta, varietatea de aeronave si faptul ca avionul poate fi gata de zbor in 10 ore de la plasarea comenzii. Potrivit lui Mike Costache, „majoritatea clientilor din Romania au pornit de la cardul de 25 de ore si au continuat prin achizitia unei fractiuni sau a unui contract de leasing. Piata este in crestere, in ultimele luni, am inregistrat in medie un zbor pe zi din si spre Romania, proportia fiind de 70% in favoarea zborurilor de afaceri iar 30% fiind de interes personal”. Pentru a face o comparatie intre piata de la noi si restul Europei, Mike Costache spune ca, cel mai mare client din Europa a zburat 2.000 de ore pe an, in timp ce cel mai mare client din Romania a zburat 500 de ore.

Tara noastra are un potential crescut pentru o afacere de acest gen. O spune chiar William Kelly, CEO al NetJets Europe, care ne-a declarat in exclusivitate ca „Romania este o tara importanta pentru afacerea noastra, dat fiind faptul ca are a doua economie ca marime in regiune. Am apelat in urma cu un an si jumatate la Mike Costache, care cunoaste foarte bine piata locala de lux, deoarece nu am putut face fata de la Londra tuturor solicitarilor. In plus, am marit recent numarul de angajati de la centrul din Lisabona tocmai pentru a include si un vorbitor de limba romana. Consideram ca acest pas era unul fundamental in strategia noastra de crestere”.

Numarul clientilor de la noi nu l-am putut afla, singura informatie disponibila fiind aceea ca numarul total de clienti din Europa este de 1.650. NetJets opereaza in Romania pe 16 aeroporturi (cel mai intens utilizat fiind Aurel Vlaicu-Baneasa din Bucuresti). Topul destinatiilor clientilor din Romania a fost, in ultimul an, urmatorul:
1. Praga
2. Kiev
3. Geneva
4. Paris
5. Londra
6. Milano
7. Sofia
8. Viena
9. Athena
10. Nisa

Alte afaceri ale lui Warren Buffet
NetJets este doar una dintre companiile pe care Berkshire Hathaway le detine. Grupul sau mai este actionar majoritar la circa 50 de companii, cu activitate in principal in SUA. Domeniile de activitate sunt asigurari, materiale de constructii, mobila, imbracaminte, incaltaminte, mancare, presa,  electronice si altele. Si bineinteles, transport. Berkshire Hathaway mai detine si pachete mai mici de actiuni la alte companii si grupuri internationale, dintre care unele au activitate in Romania. Cele mai notabile exemple sunt Coca Cola si Procter&Gamble.