Oana Greceanu si Monica Toderita au terminat Academia de Studii Economice si au lucrat mai multi ani pentru diverse firme de aparatura medicala. Ideea unei afaceri bazate pe livrarea la domiciliu de articole pentru gravide si bebelusi i-a venit Oanei Greceanu, care si-a adus aminte de perioada postnatala cand trebuia sa isi trimita sotul la cumparaturi. ,,Neputand sa ma deplasez dupa nastere, trebuia sa imi trimit sotul sa cumpere scutece sau alte produse pentru copil. Daca nu gasea ce ii scrisesem eu pe lista de cumparaturi, cumpara alte produse care nu prea imi erau folositoare. Cautand informatii pe site-urile americane despre ingrijirea copiilor mici, am vazut un magazin virtual cu astfel de produse si, gandindu-ma ca multe mamici s-au aflat in situatia mea dupa sarcina, mi-am dat seama ca o astfel de afacere ar putea avea succes si in Romania,,, spune Oana Greceanu. Impreuna cu Monica Toderita s-a gandit de ce ar avea nevoie pentru dezvoltarea unei astfel de afaceri. {i-au dat seama ca suma nu ar fi atat de mare pe cat se asteptau, asta pentru ca unele din investitii erau deja facute. Masina pentru livrari si computerul le aveau. Mai ramanea doar achizitionarea unui domeniu pentru Internet, proiectarea site-ului si cumpararea de marfa. Partea de design web a fost rezolvata prin propriile forte, beneficiind si de ajutorul celor doi soti. In total investitia a fost de 1.500 de dolari, care au reprezentat costul cheltuielilor de infiintare a firmei, achizitionarea domeniului de Internet si inregistrarea marcilor. Firma s-a numit Just Ask Creativ. ,,Eu aveam 750 de dolari care imi ramasesera de la nunta, iar Oana luase tot 750 de dolari de la mama ei. Ne-am gandit ca, pana la urma, riscul financiar nu era chiar asa de mare,,, spune Monica Toderita.
Cele doua au gandit dezvoltarea vanzarilor pe site in paralel cu cele prin intermediul unei brosuri tiparite, care sa fie distribuita la cursurile prenatale, in maternitati sau cabinete medicale. Dimensionarea tirajului acestei brosuri era un aspect esential, deoarece costurile de tiparire erau destul de ridicate raportate la posibilitatile financiare ale companiei. ,,In Bucuresti, numarul lunar de nasteri este de aproximativ 1.500, asa ca am stabilit sa tiparim 3.000 de brosuri, care sa acopere doua luni. In total, acestea ne costau aproximativ 1.000 de dolari,,, explica Oana Greceanu. La inceputul lunii aprilie a anului 2002 au lansat oficial site-ul. Domeniul pe care l-au ales a fost www.bebelusultau.ro. Prima comanda a venit la aproximativ o saptamana de la lansarea site-ului si a fost de peste 400.000 lei. In prima luna de functionare au avut aproximativ sase comenzi prin intermediul site-ului, iar cifra de afaceri a fost de aproximativ 20 milioane lei. Veniturile au crescut de la o luna la alta, ajungand ca in luna decembrie a anului trecut sa fie de aproximativ 200 milioane lei. ,,Incasarile variaza in functie de numarul de nasteri. Daca in alte afaceri decembrie este o luna buna pentru ca lumea face cumparaturi, iar ianuarie si februarie sunt mai proaste pentru ca lumea nu mai are bani, in cazul magazinului virtual daca sunt nasteri in luna respectiva si vanzarile sunt pe masura,,, spune Monica Toderita. Acum 42% din comenzi vin prin intermediul site-ului si 58% sunt comenzi telefonice de la clienti care cumpara prin intermediul brosurii distribuite gratuit. Cu toate acestea un procent insemnat din cei care comanda telefonic vin de pe site, preferand telefonul pentru a fi mai siguri ca ajunge comanda. Din punct de vedere valoric, 34% din comenzi vin de pe Internet, iar restul prin apeluri telefonice.
Cheltuielile de transport sunt destul de ridicate
Initial cele doua s-au axat pe dezvoltarea afacerii in Bucuresti, insa treptat au inceput sa apara si comenzi din provincie, ajungandu-se ca acum, din punct de vedere valoric, un sfert din comenzi sa vina din provincie. Daca livrarea in Bucuresti se face prin intermediul unui autoturism, in provincie marfa este trimisa prin posta cu plata ramburs. Chiar daca cifra de afaceri a crescut lunar, profitul a inceput sa apara doar in ultimele patru luni, el cifrandu-se la peste 1.000 de dolari in toata aceasta perioada. In total, la finele anului, investitia in firma a depasit suma de 4.000 de dolari. In afara celor 1.500 de dolari initiali restul banilor a venit din profitul reinvestit si din salariile sotilor. Cheltuielile sunt destul de ridicate, mai ales la transport, iar asta explica si aparitia destul de tarzie a profitului. Anul trecut, numai cheltuielile de transport in cazul firmei Just Ask Creativ au depasit 66 de milioane lei. ,,Sunt zile cand ne trezim cu 10-15 comenzi pe cap pe care nu stim cum sa le rezolvam mai repede,,, explica Monica Toderita. Anul trecut site-ul a avut peste 500 de clienti diferiti si peste 1.000 de comenzi. Pe site-ul www.trafic.ro, la capitolul comert electronic, site-ul www.bebelusultau.ro se afla pe pozitia 21, cu 1.000 de vizitatori si peste 9.400 de accesari saptamanal. Acum pe site sunt oferite spre vanzare peste 600 de produse, iar stocul de marfa pe care il au depaseste 80 de milioane lei, doar jumatate reprezentand marfa luata pe credit. ,,Dezvoltarea afacerii o vedem mai ales in partea de informatii despre perioada pre si post natala. Oamenii vor, in primul rand, sa se informeze si daca in locul unde ii oferi informatii apare si un magazin virtual care ii ofera produsele despre care ii vorbesti, lucrurile nu au cum sa nu mearga,,, incheie Oana Greceanu.
Business start
· Investitia minima: 13.000 USD. Achizitionarea unui autoturism pentru livrare este neaparat necesara, o Dacie costand in jur de 5.000 de dolari. Trebuie achizitionat si un computer cu toate perifericele necesare (imprimanta, scanner etc) al carui pret este de aproximativ 2.000 USD. Restul de 6.000 de dolari sunt destinati taxelor de infiintare a unei firme, taxelor notariale, proiectarii site-ului, cumpararii de marfa etc.
· Angajati: minimum cinci pentru inceput. Unul trebuie sa se ocupe de actualizarea site-ului si de toate modificarile care sunt aduse pe parcurs acestuia. Un alt angajat trebuie sa se ocupe de preluarea comenzilor si de pregatirea marfii pentru livrare. Doi oameni se vor ocupa doar de livrari, acestia trebuind sa aiba si carnet de conducere. Ultimul angajat trebuie sa se axeze pe relatia cu furnizorii de marfa si, in cazul editarii unei brosuri de prezentare, pe realizarea, distributia si gasirea de publicitate pentru aceasta.
· Context de piata: In acest moment singurul magazin virtual pentru gravide si bebelusi este www.bebelusultau.ro. Firme de livrare la domiciliu a unor astfel de marfuri nu exista. Piata este libera in acest moment pe acest segment. Singura concurenta poate veni din partea magazinelor fizice specializate, care insa au putine produse din cauza spatiului mic, din partea farmaciilor si, evident, a supermarketurilor.
· Alte sfaturi:
– trebuie avuta o evidenta stricta a costurilor, mai ales a celor de transport si livrare, care sunt, in general, foarte mari.
– dezvoltati foarte mult partea de informatii. Oamenii cauta astfel de informatii, iar daca mai gasesc si un magazin virtual cu produse despre care li se vorbeste, cu siguranta vor cumpara mult mai usor.
– nu ezitati sa promovati site-ul pe Internet prin schimburi de bannere cu alte portaluri si inscrierea in cat mai multe motoare de cautare. Jumatate din vizitatorii www.bebelusultau.ro au venit de pe motorul de cautare www.google.com. Nu ezitati sa tipariti brosuri cu propriile produse si sa acceptati comenzi telefonice. Nu toata lumea are Internet in Romania. Distribuiti aceste brosuri la cursurile prenatale, maternitati, cabinete de pediatrie sau de ginecologie.