O agenţie misterioasă cere unor influenceri francezi să denigreze vaccinul Pfizer

Mai mulţi influenceri, care au peste un milion şi jumătate de abonaţi pe YouTube în totat, au arătat luni că au fost contactaţi de o agenţie de comunicare care le propunea, contra plată, să posteze mesaje care pun la îndoială vaccinul Pfizer.

O agenţie misterioasă cere unor influenceri francezi să denigreze vaccinul Pfizer

Peste 2.000 de euro pentru a denigra vaccinul Pfizer-BioNTech pe reţelele sociale. Mai mulţi influenceri au arătat luni că au fost contactaţi de o agenţie de comunicare care le propunea, contra plată, să posteze mesaje care pun la îndoială vaccinul Pfizer-BioNTech contra Covid-19. Aceşti influenceri au peste un milion şi jumătate de abonaţi pe YouTube în total, scrie lexpress.fr

Printre ei, Sami Ouladitto (umorist, cu aproape 400.000 de abonaţi pe YouTube), Et ça se dit Médecin /Se cheamă medic/ (intern la medicină, 84.000 de abonaţi pe Instagram) şi Léo Grasset (popularizator de ştiinţă, 1,17 millioane de abonaţi pe canalul său de YouTube) au împărtăşit pe conturile lor de Twitter aceeaşi poveste: o agenţie i-a contactat să le propună un „parteneriat” pentru a critica deschis vaccinul Pfizer/BioNTech.

„E straniu. Am primit o propunere de parteneriat care constă în anihilarea vaccinului Pfizer prin video. Buget colosal, client care vrea să rămână incognito şi trebuie ascunsă sponsorizarea. Etic/20. Dacă vezi videourile despre asta îţi dai seama imediat că e o operaţiune”, povesteşte Léo Grasset.

Acelaşi scenariu descris de alte două personalităţi ale reţelelor sociale, Sami Ouladitto şi Et ça se dit médecin. „Incredibil. Adresa agenţiei londoneze care m-a contactat este falsă. Nu au avut niciodată sediul acolo, este un centru de estetică laser! Toţi angajaţii au profiluri de LinkedIn ciudate… care dispar de azi-dimineaţă. Toată lumea a lucrat în Rusia înainte”, a adăugat luni după amiaza Léo Grasset.

O agenţie fără existenţă legală?

„Numeram” a putut obţine mailul de cerere de parteneriat, ca şi instrucţiunile propuse influencerilor de agenţia de comunicare Fazze, care se declară cu sediul la Londra. Obiectivul acestei „campanii de informare”? „Să se vorbească despre vaccinurile care sunt propuse populaţiei europene, în special AstraZeneca şi Pfizer”.

Într-o engleză aproximativă, agenţia dă instrucţiunea să se explice că mortalitatea cu vaccinul Pfizer ar fi de trei ori mai mare decât cea cu vaccinul AstraZeneca, o informaţie falsă, să se afirme că media mainstream nu vorbesc despre acest subiect, să se trimită un link către un articol din „Monde” care vorbeşte despre corespondenţele Agenției Europene a Medicamentelor pentru francezi şi spre un tabel pretins secret pentru ceilalţi. Videoul trebuie să se încheie cu un indemn să „vă trageţi propriile concluzii” din acest caz. Agenţia nu doreşte ca vreun influencer să vorbească despre parteneriat, făcând astfel publicitate mascată, şi nu doreşte să divulge numele clientului său. Două practici interzise în Franţa.

„Trebuia să se vorbească şi despre efectele nedorite, să se spună că era grav, pe scurt, să se facă totul pentru a determina societatea să nu se vaccineze cu vaccinul Pfizer-BioNtech”, explică Jérémie, student la farmacie la Strasbourg şi care face popularizare medicală pe TikTok, după cum relatează BFMTV.

Aşa cum aminteşte „Numerama”, campania de comunicare rusească asupra vaccinului Sputnik V pe reţelele sociale foloseşte aceeaşi argumentaţie ca şi misterioasa agenţie. Ea denigrează Pfizer în folosul AstraZeneca. Straniu, în aceste mesaje vaccinul rusesc nu este lăudat.

Site-ul agenției Fazza nu prezintă niciun client, nicio operaţiune de succes, precizează site-ul web de ştiri din informatică şi digital. El oferă în schimb posibilitatea să te conectezi cu Facebook, Twitter şi Vkontakte, reţeaua socială cea mai utilizată în Rusia.

Compania Fazze nu este înregistrată ca o companie în Regatul Unit. Adresa pe care o dă pe site-ul său nu este a ei, se poate vedea pe Google Maps. Ea seamănă cu o cutie poştală şi este împărţită sau a fost împărţită cu 177 de companii din care Fazze nu face parte.

Pfizer, contactat de AFP, nu a reacţionat luni după amiaza. AstraZeneca neagă categoric la BFMTV orice implicare a grupului în această tentativă de manipulare „anti-Pfizer”. „Condamnăm ferm orice iniţiativă care caută să submineze încrederea în vaccinuri şi negăm categoric comentariile evident ilegitime de pe reţelele sociale care speculează în legătură cu implicarea noastră în asemenea activităţi”, arată un purtător de cuvânt al AstraZeneca.

Sursă foto: Dreamstime