Ordonanţa de guvern cu privire la soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) transpune în legislaţia românească directiva europeană în domeniu şi are o secţiune specială pentru litigiile din domeniul bancar.
Însă, unele prevederi sunt discutabile. În primul rând, reiese că dreptul clienţilor de a alege modalitatea de soluţionare a litigiilor va fi limitat la această procedură SAL. Potrivit textului, „litigiile din domeniul bancar sunt soluţionate exclusiv prin proceduri SAL de Centrul SAL“, centru care urmează să fie înfiinţat în acest scop.
Atât reprezentanţii mediului bancar, cât şi cei ai asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor dau asigurări că „exclusivitatea“ se referă la faptul că, pentru domeniul bancar, va exista un singur Centru SAL care va soluţiona litigiile dintre consumatori şi bănci şi că nu este vorba de imposibilitatea clientului de a apela, în continuare, şi la alte variante, pe care le are la dispoziţie acum, respectiv mediere, instanţă, asociaţii de consumatori sau Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Gratuit sau nu?
O altă prevdere interpretabilă este şi cea referitoare la costul pe care trebuie să îl suporte clientul. La articolul 8 se menţionează clar că procedura trebuie să fie gratuită. În schimb, la capitolul „Finanţarea Centrului SAL din domeniul bancar“, există o prevedere potrivit căreia finanţarea se poate asigura din „venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate din comisioane și sumele percepute pentru prestaţiile în domeniu efectuate terţilor“. Despre ce comisioane poate fi vorba? Preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România (ANPCPPSR), Sorin Mierlea, a declarat că asociaţiile de consumatori au insistat ca aceste proceduri să fie gratuite.
„Noi am precizat acest lucru şi în întâlnirile“ şi în grupul de lucru, şi a fost îmbrăţişat de majoritatea, chiar dacă au fost anumite tensiuni din partea reprezentanţilor bancari, ca cetăţeanul nu trebuie să aibă niciun cost. Să fie gratuite pentru cetăţean toate procedurile şi demersurile realizate într-un centru SAL“, a afirmat Mierlea.
Pe de altă parte, ordonanţa lasă la alegerea clientului dacă soluţia pronunţată de acest Centru este obligatorie sau nu, însă clientul trebuie să opteze din start pentru soluţionarea în acest mod. Prin urmare, trebuie să fie foarte atent pentru că, din momentul în care optează pentru soluţie obligatorie, nu va avea altă cale de atac în cazul în care rezultatul nu îl mulţumeşte.
Cine este al cincilea membru?
O altă prevedere care ridică semne de întrebare este organizarea. Centrul SAL din domeniul bancar va fi, conform ordonanţei, coordonat de un Colegiu, format din cinci membri, câte unul de la Banca Naţională a României, Asociaţia Română a Băncilor, ANPC, asociaţiile de consumatori constituite conform legii şi de un membru independent ales de primii patru. Acest for are rolul de a adopta regulile privind procedura de soluţionare a litigiilor.
Sorin Mierlea este de părere că acest al cincilea membru ar trebui să provină din corpul de judecători, pentru a avea o garanţie în plus a experienţei și imparţialităţii. El crede că apariţia actului normativ este binevenită, chiar şi în ultimul ceas, „pentru că este un demers prin care cetăţeanul poate să-şi găsească gratuit o informare şi, nu în ultimul rând, chiar cu adevărat o soluţie“.
Şi reprezentanţii mediului bancar sunt de părere că actul normativ este binevenit. „Se încurajează folosirea formelor alternative de soluţionare a litigiilor dintre consumatori şi profesionişti, în cazul de faţă concilierea, pentru a asigura stingerea amiabilă a litigiilor şi evitarea costurilor asociate cu acţiunile judiciare. Soluţionarea litigiilor pe cale extrajudiciară va conduce în timp şi la recâştigarea încrederii“, afirmă bancherii. Modul în care vor fi transpuse în practică prevederile ordonanţei va arăta dacă noua procedură va fi funcţională._
citat: Centrul are termen 90 de zile să facă regulamentul pe care trebuie să îl facă public. Dacă va apărea o astfel de prevedere (de cost pentru client –n.r.), Centrul nu va fi recunoscut de consumatori, nu va veni nimeni, nu se vor face soluţionări alternative şi oamenii se vor duce în continuare în instanţele de judecată sau direct către autorităţile publice, ceea ce înseamnă că acest Centru este înfiinţat degeaba. Aşa că nu cred că se va întâmpla acest lucru.
Sorin Mierlea, preşedintele ANPCPPSR