Coreea de Sud este pusă în fața unei crize fără precedent. Potrivit presei internaționale, o criză de uree ameninţă mai nou transporturile şi industria energetică din întreaga țară. Care sunt factorii care au dus la o astfel de situație?
Reuters scrie că potrivit normelor legale antipoluare, în Coreea de Sud circa două milioane de vehicule pe motorină, în principal tiruri, trebuie să recurgă la aditivi pe bază de soluţie de uree, care este utilizată şi în fabrici pentru reducerea emisiilor.
Mai exact, șoferii de astfel de vehicule au început să facă stocuri de aditivi după ce luna trecută China a restricţionat exporturile de uree. Ministerul sud-coreean al comerţului a subliniat faptul că între ianuarie şi septembrie, aproape 97% din importurile de uree ale Coreei de Sud au provenit din China.
Referitor la criza anunțată, aceasta ar urma să împiedice inclusiv transportul de combustibili la benzinării, a notat un reprezentant al uneia din principalele rafinării din Coreea de Sud.
Potrivit acestuia, în cazul în care benzinăriile nu vor primi combustibil suficient, costurile logistice vor exploda, afectând și consumatorii.
„Dacă benzinăriile nu primesc suficient combustibil, acest lucru poate contribui la creşterea costurilor logistice în aproape toate industriile, ceea ce creşte în final povara resimţită de consumatori, prin creşterea preţurilor la bunurile de consum obişnuite”, a explicat acesta.
De menționat este faptul că, potrivit datelor analizate de Ministerului Mediului, impactul crizei ar putea fi însă şi mai mare asupra sectorului industrial, care trebuie de asemenea să folosească uree pentru a scădea poluarea, sau să oprească producţia. Din cele 835.000 de tone de uree importate în 2020 de Coreea de Sud, 34,7% au fost destinate industriei, 9,8% maşinilor şi restul pentru producerea de îngrăşăminte, arată sursa citată.
Sectorul auto, lovit de criză
În cazul în care criza aprovizionării cu uree persistă, sectorul auto, deja confruntat cu o criză a semiconductorilor şi cu creşteri de preţuri ale materiilor prime, va întâmpina dificultăţi în obţinerea de piese de la furnizori, a spus Lee Hang-koo, consilier la Institutul coreean pentru tehnologia automobilelor.
Președintele sud-coreean a încercat însă să calmeze aceste temeri. El declara într-o şedinţă de cabinet că „preocupările excesive” nu sunt necesare şi că ajutorul e pe drum.
Totodată, Guvernul a dispus livrări de uree din stocurile din sectorul public către domeniile unde se înregistrează lipsuri, iar tot marţi ministrul apărării Suh Wook a declarat într-o comisie parlamentară că armata va împrumuta sectorului civil circa jumătate din stocurile sale de 445 de tone de soluţie de uree pentru vehicule.
De menționat este faptul că Coreea de Sud a contractat alte 200 de tone din Vietnam şi discută cu alte ţări pentru alte 10.000 de tone, suficient pentru producerea a circa 30.000 de aditiv. Un prim transport de 27.000 de litri va fi adus săptămâna aceasta cu un avion militar din Australia.