Compania brăileanului ameninţă poziţia fruntaşă deţinută de subsidiara locală a gigantului american Smithfield pe piaţa producţiei de carne de porc. Lupta pentru cota de piaţă e departe de final.
Vremurile în care scotea bani din fotografiile de petrecere făcute în facultate pentru colegi şi prieteni n-au fost uitate de brăileanul Marin Moraru, chiar dacă între timp a ajuns între cei mai bogaţi 300 de milionari în dolari ai României. Fotografia a rămas un hobby, care iese la iveală doar în timpul călătoriilor în străinătate, în rest fiind ocupat cu dezvoltarea grupului Marex, cu activităţi în domeniul procesării de carne şi al producţiei de băuturi alcoolice. A intrat în afaceri în 1991, când a părăsit întreprinderea în care lucra şi a luat în locaţie de gestiune o secţie a acesteia. Sună amuzant, dar înainte de a produce alcool rafinat şi vodcă, s-a ocupat cu varza murată, pe care o distribuia pe plan local, în diferite magazine şi restaurante. În 1993, observând că exista o cerere neacoperită pe piaţă, a decis să-şi extindă activitatea în domeniul producţiei de carne de porc şi al preparatelor din carne.
În 14 ani, compania sa a ajuns să deţină o cotă de 20% pe piaţa cărnii de porc, de 5% pe piaţa băturilor alcoolice şi să se poziţioneze între primii zece producători naţionali de mezeluri. Cifra de afaceri a Marex s-a ridicat, în 2006, la 73 de milioane de euro, iar activele au atins valoarea de 56,2 milioane de euro.
Ca urmare a investiţiilor care au permis creşterea producţiei, compania sa a urcat rapid în ierarhia principalilor producători locali de carne de porc, ajungând astăzi pe locul al doilea (de pe locul cinci-şase în 2005), după subsidiara locală a gigantului american Smithfield.
Marin Moraru spune că una dintre reţetele acestei creşteri a fost reinvestirea profiturilor. „Avem o fabrică nouă, cu o capacitate de 250 de tone de procesare furaje, care este condusă de… patru calculatoare“, spune brăileanul. În acest an a fost finalizat un nou abator, care ar urma să dubleze producţia de carne de porc până în august 2008, de la 120.000 de capete livrabile anual la 240.000 de capete. Ambiţiile sale merg chiar mai departe: un milion de capete livrabile anual din 2011.
Veniturile cresc pe măsura poftei consumatorilor români
Obiectivele sunt însă în strânsă concordanţă cu cerinţele pieţei: „Cererea internă este în continuare nesatisfăcută, iar importul de carne de porc ocupă un loc important în statisticile româneşti. Uneori, chiar şi noi mai importăm carne pentru preparatele noastre“, spune Marin Moraru. Concurenţa şi mişcările „tulburi“ de pe piaţa de profil nu îl sperie pe Moraru.
Evident, odată cu creşterea afacerii sale, şi averea sa personală s-a majorat. De la 26-28 de milioane de dolari în anul 2005, valoarea acesteia s-a dublat, ajungând la finele anului trecut la peste 60 de milioane de dolari, conform estimărilor Capital.
Familia este consiliul de conducere al companiei
SINERGIE
Familia Moraru este nucleul pe care se bazează întreaga activitate a grupului de firme Marex. Cele două fiice ale sale sunt membri activi ai companiei. Maria Lupaşcu este director economic, iar Liliana Preda coordonează activităţile de tehnologia fabricaţiei alcoolului şi băuturilor şi partea de marketing a companiei. Soţii Moraru sunt parteneri şi în viaţa conjugală, şi în afacerile Marex. Aşa cum spune Marin Moraru, poza de mai sus reprezintă „board-ul companiei“, incluzând aici şi ginerii, şi cei trei nepoţei ai săi.
CĂLĂTORII
Pasiunea omului de afaceri este fotografia. În facultate, a primit titlul de fotograful anului, iar camera foto nu lipseşte niciodată din bagaj. Cel de-al doilea hobby al omului de afaceri sunt călătoriile lungi cu maşina. „În fiecare primăvară fac între 5.000 şi 7.000 de kilometri prin toată Europa, de la Izmir până la Londra, având soţia drept copilot“, povesteşte el. De altfel, în poza alăturată se află cu soţia în faţa Palatului Buckingham. A văzut aproape toate marile muzee ale Europei şi vizitează cu regularitate Roma.