Nissan 370Z este un adevărat seducător. Feroce şi destul de greu de stăpânit, roadsterul nipon pare a fi construit numai pentru îndrăgostiţii de adrenalină.
Este foarte greu să-ţi reprimi o pornire admirativă atunci când vezi pentru prima dată frumosul cabriolet lansat în acest an de Nissan. Pentru cei care au avut posibilitatea să cunoască îndeaproape modelul 350Z, evoluţia este extrem de clară. Linii mult mai armonioase, un design coerent şi un comportament rutier aproape fără reproş. Asta, dacă îţi poţi stăpâni piciorul aflat pe pedala de acceleraţie şi mâinile nu-ţi transpiră pe volan. Când toţi cei 328 de cai zburdă în voie sub capota alungită, specifică maşinilor sport, nu-ţi mai rămâne timp să contempli figurile uluite ale colegilor de trafic. Mulţi par să nu fi văzut un roadster Nissan până acum. Alţii îşi închipuie poate că această marcă japoneză nu produce decât vehicule grele, de teren. Cu toate acestea, privirile admirative sau pline de invidie te urmăresc mult timp după ce ai pornit de la semafor. Cu siguranţă, maşina arată foarte bine. Culmea este că te şi simţi bine la bordul ei. Spun asta pentru că, de obicei, modelele de acest gen nici nu oferă suficient spaţiu pentru picioare sau coate, nici nu au grijă de coloana vertebrală a şoferului şi nici nu transmit un sentiment de deplină siguranţă. Fiindcă nu ăsta este scopul. Nissan are însă soluţii pentru remedierea multora dintre aceste inconveniente. Cu toate acestea, volanul trebuie ţinut ferm în mâini, mai ales în cazul accelerărilor bruşte şi în momentul frânării, când întreaga caroserie pare să se revolte.
Motorul de 3,7 litri este destul de greu de ţinut în frâu în oraş, deşi, graţie tehnologiei Variable Valve Event and Lift (VVEL), care reglează continuu înălţimea deschiderii supapelor şi fazele acestora, pentru o reacţie mai rapidă şi un cuplu motor extins, poţi merge în treapta a cincea cu doar 20 km/h. Tot în oraş, este indicat să uiţi că pe display-ul central este afişat consumul de combustibil: „numai“ 17-18 l/100 km, dacă nu forţezi peste măsură. În schimb, pe autostradă, chiar şi peste 130 km/h, consumul urcă doar până pe la 12 l/100km. Dar e normal ca un roadster atât de nărăvaş să fie şi gurmand. Mai ales dacă ai îndrăzneala să apeşi butonul amplasat în dreapta levierului cutiei de viteze: S-Mode. Simpla apăsare a acestuia pune, insesizabil, în funcţiune sistemul denumit de Nissan „Synchro Rev Control“. Mai exact, un înlocuitor electronic al manevrei „heel and toe“, utilizată de piloţii de competiţie pentru a câştiga secunde bune pe circuitele de viteză.
Pe lângă sisteme performante şi elemente de design interior şi exterior extrem de atractive, 370Z ascunde şi câteva ciudăţenii. Astfel, este interesant de observat că, în momentul staţionării cu motorul pornit, indicatorul de consum instantaneu, în loc să coboare la doar câţiva litri, se poziţionează în dreptul valorii de 30 de litri. Reprezentanţii producătorului ne-au asigurat că este doar, aşa cum spuneam, o „ciudăţenie“, consumul fiind de fapt mult mai mic. De asemenea, pentru a păstra din elementele predecesorului, modelul are nu unul, ci două ceasuri. Unul este amplasat pe display-ul central, iar celălalt, în zona celor trei indicatoare aflate deasupra consolei. Culmea este că cele două ceasuri arătau, cel puţin la modelul testat, ore diferite. Cu doar câteva minute, ce-i drept.
Concurenţi de soi
Deşi este un concurent cât se poate de serios pentru roadstere mai cunoscute, precum BMW Z4, Mercedes SLK sau Audi TT, Nissan 370Z este un ilustru necunoscut pentru majoritatea românilor. Acesta este probabil şi motivul pentru care nici precedentul model, 350Z, şi nici cel actual nu pot atinge volumele de vânzări ale cabrioletelor sportive germane. Asta, în ciuda faptului că modelul japonez nu este cu nimic mai prejos, ba chiar are o echipare de serie mult mai bogată. Nici preţul nu este mult diferit, dacă ne raportăm la versiuni şi motorizări comparabile. Varianta cu transmisie manuală în şase trepte costă 48.131 de euro, iar cea cu transmisie automată are un preţ de 50.736 de euro.