cum au renuntat la fumat prin puterea vointei. Cristian topescu ne indeamna sa le urmam exemplul si ne ofera un numar de telefon. Sunam si suntem directionati catre un cabinet. Aici, surpriza! Medicul ne recomanda un tratament cu medicamentul Zyban, produs de GlaxoSmithKline. Tratamentul costa 2,2 milioane de lei, cumperi doua cutii de la farmacie, dupa reteta medicului, apoi te intorci la doctor cu amabalajele si iti da gratis doua cutii – ni se spune de la cabinet. E o surpriza neplacuta, dar o intalnim la toate cabinetele din programul „Nu tutun” la care ne-am interesat. Asadar, nu puterea vointei sta la baza tratamentului, asa cum arata reclama, ci un singur medicament care e obiectul unei promotii.Ce este suspect in aceasta afacere? „Nu tutun” a fost prezentata opiniei publice drept cea mai mare campanie anti-fumat din Romania, o initiativa a Societatii Romane de Pneumologie (SRP), a Asociatiei „Aer Pur” si Ministerului Sanatatii. CNA a aprobat statutul de campanie sociala. Astfel, televiziunile si radiourile o difuzeaza gratuit. Conform verificarilor Capital, posturile radio-TV nu stiu ca sub umbrela unei campanii sociale, o initiativa de altfel laudabila, se ascunde in fapt o promotie la medicamentul Zyban. Altfel spus, este vorba de o reclama indirecta: lasa-te de fumat, dute la medic, dar scoate din buzunar 2,2 milioane de lei pentru Zyban. Asadar, campania sociala gratuita pe radio-TV ajuta la promovarea medicamentului produs de GSK.GlaxoSmithKline, sponsorul programului „Nu tutun”, respinge caracterul comercial al reclamelor, sustinand ca „aceasta campanie nu promoveaza si nu face referire la nici o solutie medicamentoasa sau la vreo companie”. Este adevarat, in spot nu apare nici un medicament, dar urmand calea propusa de reclama, ajungi la Zyban, produsul sponsorului. In urma verificarilor Capital, medicii au confirmat ca programul „Nu tutun” se refera numai la Zyban. Liana Rusu, PR Manager GSK, afirma ca aceasta campanie „are drept scop promovarea adresarii catre medic, acesta fiind cel mai in masura sa-l ajute pe fumator sa renunte la acest obicei”. Vicepresedintele SRP, Florin Mihaltan, declara ca Zyban este singurul medicament de pe piata romaneasca si obiectivul campaniei este de a arata ca exista o asistenta pentru fumatori. „Obiectivul nostru nu a fost promovarea acestui medicament”, spune Florin Mihaltan. Vicepresedintele SRP declara ca nu cunoaste existenta unei promotii in cabinetele din program. Agentia de publicitate care a produs spotul, Medes Advertising, nu stia despre aceasta promotie la Zyban. „Ni s-a spus sa facem o campanie anti-fumat si agentia noastra a propus conceptul. Nu stiam nimic despre o promotie pentru un produs. Am aflat ulterior ca se recomanda un tratament”, spune Andreea Lica, general manager Medes. Mai mult, nici actorii spoturilor nu au fost informati despre promotie. „Protagonistii spoturilor nu au fost platiti, ei au stiut ca este vorba de o campanie sociala contribuind cu imaginea lor la sustinerea unei idei, si anume aceea de a te lasa de fumat”, conchide Andreea Lica.Presedintele CNA, Ralu Filip, s-a abtinut sa comenteze situatia: „Daca vom constata ca este vorba de publicitate mascata, vom opri difuzarea acestei campanii. Nu ma pot pronunta pana cand nu se va discuta problema in Consiliu.”
Campanie cu probleme respiratorii
O situatie aproape asemanatoare este campania „Cere mai mult de la viata”, prin care cei cu probleme respiratorii (astm) sunt indemnati sa se adreseze centrelor medicale, aceleasi cu cele incluse in programul „Nu tutun”. Potrivit verificarilor Capital, prima optiune recomandata de medici, dupa consultatia gratuita, este produsul Seretide al companiei GSK. „Stabilirea unui tratament pentru acesti pacienti nu a constituit un obiectiv al acestei campanii, spune Liana Rusu. Este exclusiv la latitudinea medicului specialist sa decida cea mai buna terapie pentru pacientii sai”, declara PR Managerul GSK, companie care sustine programul.Intentia acestor programe este laudabila. Cu o conditie, sa fie dezinteresate! Daca mesajul e dublat indirect si de o componenta comerciala, atunci aceste campanii isi pierd „aura” sociala. Nu conteaza ca Zyban este singurul medicament de pe piata. Modul cum a fost promovat, impachetat intr-o campanie sociala, pentru care radiodifuzorii de buna credinta n-au incasat nici un ban, este discutabil.