Parlamentul francez ar putea extinde proiectul prin măsuri legislative, amprenta ecologică devenind astfel obligatorie atât pentru produsele locale, cât și pentru cele importate. Totodată, autoritățile franceze vor monitoriza metodele de analizare ale companiilor în identificarea amprentei ecologice.
Sute de articole sunt implicate în proiect, din categorii diferite precum: produse alimentare, cosmetice, textile, papetărie, mobilier sau electrocasnice.
Printre companiile de retail implicate în proiect se numără Carrefour, Auchan şi Conforama, iar printre producători Coca-Cola, Danone, L’Oreal, Heineken, Orange și Levi Strauss.
Potrivit Ministerului Ecologiei francez, companiile implicate în experiment și-au ales diferite moduri de afişare a impactului asupra mediului pentru produselor lor. În timp ce Levi Strauss se concentrează asupra emisiilor de carbon, consumului de apă şi eutrofizare, compania textilă Tissus Gisele va eticheta consumul de resurse naturale.
Suport pentru producării ecologici
Unul din principalele obiective ale experimentului este să atragă atenția consumatorilor că orice produs de pe piață, fie unul procesat, fie unul natural, are un impact asupra mediului. Evident, un produs local, obținut din agricultură ecologică va avea o amprentă semnificativ mai mică asupra mediului.
Autoritățile franceze speră astfel să ofere un avantaj economic producătorilor verzi, dar și să crească competitivitatea între companii, determinând reducerea amprentei ecologice, atât din procesul de fabricație, cât și din cel de distribuție.
Amprenta ecologică, la mare căutare
Potrivit unui studiu recent, 85% dintre francezi au afirmat că și-ar dori să găsească pe etichetele produselor mai multe informații legate de impactul acestora asupra mediului. Procentul este cu 24% mai mare față de cel înregistrat în 2008.
La nivel european, potrivit unui sondaj realizat în iulie 2009, 72% dintre respondeți susțin afișarea amprentei de carbon a produselor comercializate (78% dintre francezi, 80% dintre britanici), în timp ce doar 15% dintre aceștia cred că etichetarea ar trebui să fie voluntară și nu impusă prin legislație.
Pact de dragul naturii
Experimentul este o iniţiativă a Ministerului Mediului francez, care prin proiectul
"Grenelle de l’Environnement", și-a propus să implementeze o serie de măsuri legislative menite să protejeze mediul, dar și micii producători ecologici.
Legile Grenelle sunt o consecință a promisiunilor electorale din 2007 ale lui Nicolas Sarkozy, care susținea că aspectul ecologic trebuie să fie o prioritate națională. Proiectul reunește actori din toate mediile interesate, autorități locale, sindicate, societatea civilă, sectorul privat și guvernul. Scopul este de a elabora un plan de acţiune care, cu ajutorul unor măsuri concrete, să rezolve problemele de mediu.
Acest material face parte din colecţia de resurse a primei comunităţi de practică pentru dezvoltare durabilă din România. Comunitatedurabila.ro îşi propune să ofere celor interesaţi un instrument colaborativ de învăţare pentru dezvoltare durabilă şi reuneşte în acest sens experţi şi manageri de proiecte din domenii diverse, cu toţii motivaţi să dezvolte profilul durabil al proiectelor pe care le conduc.
Comunitatea este un rezultat al proiectului „Parteneriat pentru dezvoltare durabila” co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 ”Investeşte în oameni!” iniţiat de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta în parteneriat cu ActiveWatch şi implementat cu sprijinul Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.