În urmă cu peste zece ani, o mare parte din patrimoniul căii ferate – hoteluri, vile, centre de agrement și terenuri – a fost scos de la CFR SA și dat în proprietate Societății Feroviare de Turism (SFT) pentru activități de turism, alimentație publică și sport. Bunurile aveau, pe lângă importanța istorică, și o valoare de piață de zeci de milioane de euro. La începutul anului 2013, SFT a intrat în insolvență. Până în perezent, cei patru administratori judiciari care s-au ocupat de companie au reușit performanța de a înregistra o datorie de 2,3 milioane lei. Asta în condițiile în care turismul românesc înregistrează creșteri după creșteri. Care este miza și de ce ar dori cineva ca SFT să nu iasă la liman? O explicație ar fi că terenurile și clădirile au devenit o țintă pentru rechinii imobiliari.
Scurtă istorie a eșecului
În urmă cu mai bine de nouă ani, Ministerul Transporturilor ceda Hotelul Astoria, o emblemă a arhitecturii interbelice românești, pentru acoperi o datorie de numai 17.000 euro. Cu acești bani, puteai cumpăra o garsonieră în cartierele mai sărace ale Bucureștiului. După această „vânzare“, cel mai valoros activ aflat în patrimoniul SFT a rămas complexul turistic Astoria Snagov. Este vorba despre un spațiu de agrement care se întinde pe 22 de hectare, cu ieșire la Lacul Snagov. Spațiile de cazare sunt ușor de folosit chiar și pentru conferințe internaționale, deoarece există legătură rutieră și feroviară cu centrul Capitalei. În prezent, această proprietate s-ar putea tranzacționa, conform experților imobiliari, cu peste 30-40 milioane euro. Printre alte active valoroase se află căminul Grant, hotelul Decebal-Eforie Nord, vila Astoria-Sinaia, hotel Bucovina-Vatra Dornei și trenurile de epocă. Mai mult, în Gara de Nord și în toată țara, Societatea Feroviară de Turism are clădiri și spații închiriate pe sume modice.
Cu alte cuvinte, potențialul este uriaș, chiar și un management mediocru putând duce compania pe profit. „SFT nu intră în faliment, datoriile se plătesc în două sau trei tranșe“, ne-au declarat responsabili din Ministerul Transporturilor, care însă pariază pe o soluție pierzătoare. Astfel, în perioada următoare, conducerile companiilor CFR SA, CFR Călători și societății Grup Exploatare și Întreținere Palat CFR SA trebuie să prezinte soluții pentru a salva SFT de la faliment.