Potrivit unui ordin al ministrului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2020 al operatorului naţional aerian, publicat în Monitorul Oficial, numărul de salariaţi al companiei TAROM va scădea cu 374 de persoane până la sfârşitul anului.
În ceea ce privește cheltuielile cu personalul prevăzute, acestea se ridică la 197,285 milioane de lei.
Totodată, conform documentului, de la un număr mediu de salariaţi de 1.607, TAROM va rămâne la finele anului cu 1.233 de angajaţi.
Cheltuielile de natură salarială ale companiei vor fi anul acesta de 140,444 milioane de lei, din care 137,985 milioane de lei cheltuieli cu salariile, iar 2,459 milioane de lei reprezintă bonusuri.
Care este situația la TAROM
Câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială este la TAROM de 7.282,92 lei.
Totodată, bugetul de venituri şi cheltuieli al companiei are prevăzute cheltuieli cu plăţi compensatorii aferente disponibilizărilor de personal, care însumează 24,464 milioane de lei.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete sunt de 1,978 milioane de lei.
Rezultatul pe anul în curs indică pierderi nete de 315,017 milioane de lei, la venituri totale de peste 1,013 miliarde de lei. Veniturile din exploatare pe care TAROM le ţinteşte anul acesta depăşesc 912,536 milioane de lei, iar cele financiare ajung la 100,502 milioane de lei.
Cheltuielile totale ale companiei în 2020 sunt de 1,328 miliarde de lei, aproape 1,2 miliarde de lei fiind cheltuieli de exploatare.
La începutul lunii iunie, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a apreciat că TAROM poate fi salvată, dar este nevoie de o restructurare la sânge, iar noua conducere împreună cu administratorii au misiunea „să taie în carne vie”.
„Companiile aeriene din întreaga lume, companiile din România au înregistrat pierderi uriaşe, au redus cursele cu peste 95%. Compania TAROM nu se simţea bine oricum înainte de criză, era bolnavă de nepotism în primul rând, dar şi de alte lucruri acolo. Eu cred, am încredere că această companie naţională poate fi salvată. Tot ce depinde de Guvernul României prin acel ajutor de salvare acordat, 37 de milioane de euro, prin ajutorul de stat pe care îl pregătim, facem în aşa fel încât printr-o restructurare la sânge a acestei companii, ea să poată să funcţioneze în continuare”, a declarat Lucian Bode, la B1 TV.
Ministerul Transporturilor a anunţat pe 9 iunie că directorul general al companiei TAROM, George Barbu, şi-a prezentat demisia din funcţie în cadrul şedinţei Consiliului de Administraţie, iar Ursu Mihăiţă – membru al Consiliului de Administraţie al TAROM – a preluat funcţia de director general interimar pe o perioadă de 4 luni.
Este nevoie de o restructurare
Bode a susţinut că era nevoie de cineva din exteriorul companiei pentru a putea face o restructurare, subliniind că are încredere în noul director general interimar.
Comisia Europeană a aprobat, pe 24 februarie 2020, în conformitate cu normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat, planul României de a acorda un împrumut temporar în valoare de aproximativ 36,7 milioane euro (aproximativ 176 de milioane lei) companiei aeriene de stat TAROM, a informat un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Potrivit Comisiei Europene, prin această măsură se va asigura faptul că serviciile de transport aerian vor continua să fie prestate în mod ordonat, în special pe numeroasele rute pe care TAROM este singurul furnizor, iar pasagerii nu vor fi afectaţi de perturbări ale traficului aerian, fără a se distorsiona în mod nejustificat concurenţa pe piaţa unică.
În februarie 2020, România a notificat Comisia despre intenţia sa de a acorda companiei TAROM un împrumut pentru salvare în valoare de aproximativ 36,7 milioane euro (aproximativ 176 de milioane lei). Compania aeriană se confruntă cu un deficit acut de lichidităţi din cauza creşterii puternice în ultimii ani a costurilor sale de exploatare ca urmare a îmbătrânirii flotei sale. În absenţa ajutorului, TAROM nu va mai fi în măsură să îşi îndeplinească obligaţiile de plată şi să îşi menţină activitatea.
În temeiul Orientărilor Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor, statele membre pot să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, cu condiţia, în special, ca măsurile de sprijin public să fie limitate în timp şi ca amploare şi să contribuie la realizarea unui obiectiv de interes comun. Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru o perioadă de maximum şase luni, timp în care compania să găsească soluţii de ieşire din situaţia de urgenţă.
Comisia a luat în considerare următoarele elemente: împrumutul va acoperi numai lichidităţile de care TAROM a dovedit că are nevoie pentru următoarele şase luni, iar România va efectua o monitorizare strictă a modului în care sunt utilizate fondurile; de asemenea România s-a angajat să asigure faptul că, după şase luni, împrumutul va fi rambursat integral; în caz contrar TAROM va trebui să prezinte un plan de lichidare sau să efectueze o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung. Comisia va trebui să evalueze şi să aprobe această eventuală restructurare.
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC). Din iunie 2010, compania este membră a Alianţei SkyTeam, din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).