O discutie intre PC-uri e mai ieftina ca braga

Seattle, ca alte cateva sute de romani. Cei doi au nevoie sa comunice. Alexandra are o sora plecata de cativa ani in Canada. Ca intre fete, simt nevoia sa vorbeasca, sa-si impartaseasca micile secrete, momentele de fericire sau de tristete.Pentru Alexandra, sora ei, Radu, si fratele lui, e-mail-ul este o cale simpla si putin costisitoare de a comunica, insa nu are avantajele unei convorbiri telefonice, nu auzi inflexiunile vocii, nu raspunzi la fel... Radu, Alexandra si ceilalti in situatia lor

Seattle, ca alte cateva sute de romani. Cei doi au nevoie sa comunice. Alexandra are o sora plecata de cativa ani in Canada. Ca intre fete, simt nevoia sa vorbeasca, sa-si impartaseasca micile secrete, momentele de fericire sau de tristete.Pentru Alexandra, sora ei, Radu, si fratele lui, e-mail-ul este o cale simpla si putin costisitoare de a comunica, insa nu are avantajele unei convorbiri telefonice, nu auzi inflexiunile vocii, nu raspunzi la fel… Radu, Alexandra si ceilalti in situatia lor au insa la dispozitie niste softuri care le pot rezolva problema.Trebuie, bineinteles, sa ai computer, la fel si corespondentul tau, si o pereche de casti cu microfon. Apoi, lungile povestiri cu varul din America, fratele din Canada sau logodnicul din Germania sunt posibile fara a-ti afecta prea mult portofelul. Practic, convorbirea e gratuita. Platesti doar conexiunea la Internet.Ideea de a vehicula vocea pe Internet nu dateaza de ieri. Acum zece ani, unele aplicatii premiteau deja conversatia pe retea. La inceput, a fost microfonul pentru PC. Dar printre lucrurile care franau dezvoltarea telefoniei pe Internet se numara debitul slab de care dispunea, pana nu de mult, marea majoritate a utilizatorilor de Internet; teoretic, cel mult 56K. Era prea putin pentru a asigura o transmisiune fluida si audibila. Intre timp, mentalitatile si tehnologiile au evoluat. Softurile de mesagerie instantanee au popularizat „chat“-ul vocal, specialistii telefoniei via Internet au facut progrese calitative considerabile si am asistat, progresiv, la dezvoltarea spectaculoasa a acestui mod de comunicare. Obiectivul este de a vorbi „gratis“, de a-ti „usura“ factura telefonica. Prima solutie sunt serviciile de voce atasate softurilor de mesagerie instantanee. Acolo unde primele softuri de telefonie au esuat, ICQ, AIM, MSN si Yahoo Messenger se pot lauda ca au reusit popularizarea vocii pe Internet. Sunt metode simple si eficace. O conexiune DSL standard permite sa vorbesti cu ajutorul unui soft de mesagerie instantanee in conditii foarte acceptabile. In functie de material si de debitul real de care dispune utilizatorul, sunetul poate fi variabil, dar, avand in vedere pretul, nu e cazul sa faceti nazuri. Important este sa aveti un ansamblu cu casca si microfon sau chiar un receptor telefonic care se racordeaza la portul USB. Acest tip de periferic este relativ recent, dar este conjugat deja in mai multe tipuri, in forma de telefon conventional sau de mobil. Evident, principalul atu este ca aceste programe sunt total gratuite, utilizatorul platind doar accesul la Internet. Indiferent ca interlocutorul este situat in America de Nord, in Asia sau la antipozi, puteti discuta 24 de ore din 24, fara ca acest lucru sa coste ceva. E genial pentru familiile despartite de mii de kilometri, exparti si vorbareti…Alta solutie pentru a comunica ieftin sunt programele specializate. Primul, Net2Phone, este veteran si lider al telefoniei prin PC. Dar Skype, editat de creatorii Kazaa, vine tare din urma si este azi un succes deosebit. In aparenta, nu exista o legatura foarte mare intre cele doua tipuri de aplicatii Internet, Kazaa si Skype, in afara de faptul ca si telefonia si download-ul sunt mari consumatori de banda. In ambele cazuri, recurgerea la un anumit mod de relationare a computerelor, „peer to peer“, face lucrurile posibile. Skype este inrudit si cu programele de mesagerie instantanee, cu posibilitatea de a comunica si in scris. Dar performantele sale il situeaza in varf. Calitatea sunetului o poate depasi chiar si pe cea a unei linii telefonice clasice. Este una din cele mai reusite metode de a comunica pe Internet – iata ceea ce explica succesul acestui program.

30 de milioane utilizatori

La un an si jumatate de la lansarea serviciului Skype, pionierul telefoniei in mod „peer to peer“ are 29,9 milioane de utilizatori inregistrati. Firma spune ca in fiecare zi 140.000 de noi clienti isi instaleaza acest software pe computer. Descarcarea este gratuita, iar programul permite particularilor, ca si utilizatorilor profesionali, sa converseze de la computer la computer. Exista si o formula cu abonament, care permite mai multe lucruri. Abonatii pot da telefoane chiar si pe telefoane mobile sau fixe. Dar, in acest caz, ei trebuie sa subscrie la serviciul cu plata SkypeOut, care le vinde minute de comunicatii pe principiul apelurilor preplatite. Cei 735.000 de clienti ai sai pot sa comunice cu interlocutori din lumea intreaga, la pretul unui apel local.Software-ul Skype este disponibil in trei versiuni: pentru sistemele de operare Windows, Mac OS X si Linux.

Avantaje Skype
• In timp ce celelalte softuri de acest gen functioneaza pe baza unui server central care memoreaza ansamblul utilizatorilor conectati, Skype stie cine este conectat, interogand ceilalti clienti, in scopul de a partaja banda Internet pentru a crea o conversatie sonora de cea mai buna calitate posibila. Este avantajul clar al acestui program fata de concurenta, deoarece calitatea sonora, la largime de banda echivalenta, este constanta.
• Skype are un numar mare de fani si incepe sa fie apreciat, daca judecam dupa comentariile de pe Internet ale utilizatorilor.
• In acelasi fel ca o mesagerie instantanee, acest soft permite sa vorbesti cu cinci persoane in acelasi timp si sa consulti lista contactelor pentru a sti daca sunt disponibile.
• Skype functioneaza si prin firewall, cripteaza conversatia de la un capat la celalalt, este securizat si simplu de utilizat.