Doi mari actori, Robert Redford şi Morgan Freeman, şi o divă a scenei, Jennifer Lopez, joacă împreună într-un film emoţionant, despre împăcarea cu rănile unui trecut dureros.
Pe o scară personală a celor mai proaste filme făcute vreodată, în mod sigur undeva printre primele cinci locuri se află un film cu Robert Redford („Propunere indecentă“), altul cu Jennifer Lopez („Gigli“) şi unul regizat de suedezul Lasse Hallström („Ştiri de acasă“). Ideea de a-i vedea împreună, pe ecran, pe fostul june-prim al Hollywoodului anilor ’70 şi pe cea mai gonflată divă R&B din istorie e suficientă pentru a da dureri de dinţi; mutra blondă a individului cu ochii lui albaştri şi apoşi, fiţele de sex-symbol sexagenar, başca zåmbrele lui J. Lo, plus cine ştie ce şerbet sentimental şi aseptic, deghizat în dramă cu pretenţii – pentru numele lui Dumnezeu!
Ei bine… de data asta iată o surpriză. Nu, Hallström nu s-a transformat peste noapte într-un regizor mai bun decåt era deja; suedezul face tot ce ştie el mai bine de la „The Cider House Rules“ încoace – adică filmează o poveste închegată, cu personaje cu traume adånci, ascunse, cu nume mari în distribuţie şi cu o imagine impecabil lucrată. Doar că acum – în sfårşit! – Redford a renunţat (definitiv, sperăm) la efortul de a-şi ascunde vårsta, are un partener de clasă în incomparabilul Morgan Freeman şi, mai ales, J. Lo le face faţă amåndurora, într-o partitură în care a lăsat deoparte orice urmă de vanitate de vedetă.
Einar Gilkyson (Redford) locuieşte la ferma sa din Wyoming, alături de cel mai bun prieten al său, Mitch (Freeman), rămas infirm după ce a fost atacat de un urs. Însă Gilkyson poartă în sine o rană veche – moartea fiului său, cu mulţi ani în urmă, într-un accident de maşină, cånd la volan se afla nora sa, Jean (Jennifer Lopez). Pe neaşteptate, Jean, urmărită de fostul ei iubit, soseşte la fermă împreună cu fiica ei (şi nepoata lui Gilkyson). Şi iată, fireşte, ocazia ca toate vechile neîmpliniri şi conflicte să fie rezolvate. Această dramă, în care oameni obişnuiţi loviţi de soartă încearcă să improvizeze un surogat de familie, este o marcă definitorie pentru Hallström. E o adevărată plăcere să urmăreşti cum din frånturi disparate se încheagă nu numai o poveste, ci şi destine şi personaje cu substanţă. Lopez, de regulă inexpresivă pånă la platitudine, se descurcă aproape fără greşeală; în interpretarea ei există profunzime şi emoţie autentică. Iar Redford, susţinut de un Morgan Freeman capabil să scoată ce e mai bun din partenerii săi de pe ecran (ca în „Million Dollar Baby“, unde făcea cuplu cu Clint Eastwood), e impresionant în rolul său de marginalizat al soartei, în sfårşit împăcat cu trecutul.
DRAME DE FAMILIE
Marca proprie a regizorului suedez Lasse Hallström sunt dramele de familie destinate unui public matur, în care, adesea, partiturile principale le revin unor mari actori. Patru interpreţi (Michael Caine, Juliette Binoche, Leonardo DiCaprio şi Judi Dench) au fost nominalizaţi la Oscar în filme regizate de Hallström. Caine a şi cåştigat această distincţie, în anul 2000, pentru rolul său din „The Cider House Rules“.
ABBA
Un amănunt mai puţin cunoscut despre regizorul suedez este faptul că a semnat aproape toate videoclipurile formaţiei ABBA, cu trei excepţii („Chiquitita“, „Under Attack“ şi, respectiv, „The Day Before You Came“).
500 DE DOLARI
În 1960, cu ultimii săi bani, 500 de dolari, Robert Redford a cumpărat doi acri (0,8 hectare) de teren, situate pe o pårtie de schi din statul american Utah, la nord-est de oraşul Provo. Cu timpul, investiţia s-a mărit exponenţial; în prezent, proprietatea a crescut la peste 2.000 de hectare, acolo aflåndu-se acum reşedinţa actorului. Park City, o localitate aflată la 48 de kilometri nord de amplasamentul proprietăţii lui Redford, găzduieşte în prezent, alături de alte oraşe învecinate, precum Salt Lake City, festivalul de film independent Sundance, fondat de Redford în 1978. Sundance este una dintre cele mai ample manifestări de acest gen din lume; la ediţia din acest an au fost prezentate 125 de lungmetraje din 34 de ţări şi au participat peste 50.000 de persoane.
«Odată ce ai obţinut rolul, e simplu. Dacă eşti actor, joci. Partea grea nu e interpretarea. Partea grea e să primeşti rolul.»
Morgan Freeman, actor de cinema
Titlu: Un alt început (An Unfinished Life)
Regia: Lasse Hallström
Scenariul: Mark Spragg, Virginia Korus Spragg
Roluri principale: Robert Redford (Einar Gilkyson), Jennifer Lopez (Jean Gilkyson), Morgan Freeman (Mitch Bradley)
Producator: Miramax Films, Revolution Studios, Initial Entertainment Group, Ladd Company, Kalis Productions GmbH & Co. Zweite KG
Durata: 108 minute
Premiera oficiala: 9 septembrie 2005
Box office
Filmul lui Lasse Hallström a avut un buget estimat de producţie de aproximativ 30 de milioane de dolari, însă încasările totale au depăşit cu puţin 18,5 milioane, dintre care peste 10 milioane au reprezentat box-office-ul de pe pieţele din afara Statelor Unite. Producţia nu a beneficiat însă, pe cea mai mare piaţă de cinema din lume, SUA, de o lansare amplă; doar 139 de cinematografe au prezentat filmul în weekendul de deschidere, perioadă în care se înregistrează circa 30%-40% din încasările totale. Prin comparaţie, un blockbuster ajunge să ruleze încă din primul weekend, în medie, în circa 2.700-2.800 de cinematografe din Statele Unite.
Romånia
În ţara noastră, unde a rulat chiar mai mult decåt în SUA (timp de opt săptămåni, după premiera din 20 octombrie 2005, faţă de numai şase săptămåni dincolo de Ocean), „Un alt început“ a adunat 4.852 de spectatori şi a încasat 55.500 de dolari, conform datelor Agenţiei Champions. Primele două filme ale acelui an, după nivelul încasărilor, au fost „Star Wars: Episodul III – Răzbunarea lui Sith“ (1,14 milioane de dolari) şi „Războiul lumilor“ (827.000 de dolari). Însă acestea au rulat timp de 24, respectiv 12 săptămåni, în timp ce ocupantul poziţiei a cincea, „Alexandru“, a fost menţinut în circuitul sălilor de cinema un interval-record de 48 de săptămåni!