realizau, din pasiune, tablouri speciale din cuie si ata, insa niciodata nu s-au gandit sa incerce sa le vanda. „Nu am vazut nicaieri astfel de tablouri. Pur si simplu, ne-a venit ideea sa le facem, si ne-am pus pe treaba. Ne-a venit ideea sa batem cateva cuie intr-un placaj pe care realizam o tesatura din fire de ata colorata“, spune Rodica Negreanu Maior. Cei doi au continuat sa exerseze, in incercarea de a realiza tablouri decorative pe modele din ce in ce mai complicate. Lucrarile erau din ce in ce mai complexe, insa cei doi le faceau doar din pasiune. Ideea transformarii acestui hobby intr-o afacere a aparut in anul 1999. „Am participat cu lucrarile noastre la o expozitie la Targu-Mures, la zilele orasului. Lucrarile pe care le-am pregatit pentru a le expune s-au vandut imediat“, spune Dionisie Negreanu Maior. Drept urmare, cei doi au inceput sa se gandeasca serios la dezvoltarea unei afaceri. Primul pas a fost infiintarea asociatiei familiale Firart. In paralel cu producerea lucrarilor, cei doi au incercat dezvoltarea unui sistem de distributie cat mai extins la nivel national. S-au gandit, practic, la trei canale de distributie: Internetul, unele magazine locale si, mai ales, participarea la diferite targuri si expozitii locale. Participarea la primele evenimente au determinat-o pe Rodica Negreanu Maior sa se pensioneze cu trei ani mai devreme decat varsta legala. „Cred ca m-a influentat succesul avut dupa primele evenimente la care am participat. Am considerat ca astfel ma voi putea dedica mai bine muncii de creatie. Am simtit ca satisfactiile mele vor fi mai mari daca ma voi ocupa exclusiv de aceasta munca“, spune Rodica. Dionisie Negreanu Maior nu a renuntat insa la meseria de profesor, preferand sa se ocupe in paralel si de mica afacere a familiei. Practic, cei doi lucreaza la realizarea tablourilor decorative o saptamana intreaga, pentru ca in perioada week-end-ului sa plece, de obicei, la diverse targuri si expozitii care se organizeaza in tara. Aceste manifestari le asigura cea mai mare parte a veniturilor. „In general, la aceste expozitii avem vanzari cuprinse intre 20 si 50 de milioane, in functie de marimea orasului unde are loc evenimentul. In orasele mari, realizam vanzari de 40-50 de milioane de lei“, spune Dionisie Negreanu Maior. La ultima expozitie, de exemplu, care a avut loc la Brasov, cei doi au plecat cu 110 lucrari si s-au intors doar cu cinci, in conditiile in care pretul acestora variaza intre 200.000 si 800.000 de lei/bucata. Intre timp, au facut intelegeri si cu magazine din marile orase carora le ofera marfa la vanzare. „Practic, de la aceste magazine obtinem intre cinci si zece milioane de lei lunar“, spune Rodica Maior. Despre vanzarile prin Internet, cei doi spun ca anul acesta nu s-au miscat foarte bine, incasarile medii fiind de doar doua milioane de lei lunar. Site-ul www.firart.ro l-au infiintat in urma cu cativa ani, cu gandul la potentialii cumparatori din afara tarii. Problema consta insa in costurile de livrare a marfii care depasesc valoarea acesteia. De aceea, cei mai multi clienti din strainatate, in majoritate romani, prefera sa cumpere prin intermediul rudelor din tara. „E adevarat ca site-ul nu a mers tocmai bine, din cauza faptului ca nu ne-am preocupat, in ultima vreme, de mediatizarea lui“, spune Rodica Negreanu Maior. Una dintre problemele de care se loveste mica lor afacere este legata de primirea la expozitii. Dat fiind faptul ca ceea ce prezenta cei doi nu se incadreaza in categoria mestesugurilor traditionale, au fost primiti cu oarecare retinere sau achitand o taxa de participare, in timp ce mesterii traditionali nu platesc nimic.Cum sunt realizate aceste lucrari? Pe bucati de placaj, aplica hartie colorata pentru a crea fondul tabloului, dupa care ridica scheletul constructiei viitoare dintr-o retea de cuie pe care le infig in zonele principale ale „temeliei“ de placaj. Dupa aceasta, se tese din ata colorata tabloul propriu-zis. Insirarea atei colorate in mai multe straturi are ca rezultat efecte cromatice. Cei doi si-au structurat lucrarile in opt teme majore: geometrie artistica, motive folclorice, flori, fructe, horoscop, animalele – prietenii copiilor, basmele copilariei si tematica optionala. Tablourile se gasesc in cinci variante de dimensiuni, iar rama e de trei tipuri: din lemn natur-lacuit, lemn baituit-lacuit si lemn vopsit cu vopsea de ulei. Sotii Neagreanu Maior au dezvoltat colectii cu peste 600 de modele diferite, in mai mult de 3.000 variante coloristice. In primavara anului 1999, au raspuns unei invitatii din partea Guvernului Romaniei de a dona lucrari, in scop caritabil, pentru o expozitie la Berna. Per total, incasarile anuale ale celor doi din aceasta activitate sunt de aproximativ 200 milioane lei, in conditiile unei rate a profitului de aproximativ 50%. Marea lor problema este sezonalitatea vanzarilor. Acestea sunt mari vara si aproape de zero in perioada iernii. Drept urmare, in lunile cu vanzari slabe, cei doi se concentreaza asupra realizarii de stocuri pentru perioada verii, insa acestea se termina destul de rapid, in primele luni de primavara. Drept urmare, vara, cei doi lucreaza in ritm sustinut, pentru ca ceea ce produc de-a lungul unei saptamani sa vanda la targurile si expozitiile la care participa.

Business start

Investitia minima: Cateva milioane de lei sunt de ajuns pentru a porni o astfel de afacere. In afara costurilor de infiintare a unei firme sau a unei asociatii familiale, banii trebuie investiti in materie prima: placaj, ata, cuie, lacuri, ustensile, achizitionarea unui calculator performant, imprimanta multifunctionala, aparat foto digital. Costurile de productie sunt mici, deoarece este vorba de munca manuala, care nu presupune investitii in utilaje. Este obligatorie o investitie de cateva milioane intr-un site pe Internet.
Costuri: Valoarea materialelor utilizate se ridica, in general, la circa 50% din pretul de vanzare al lucrarilor
Angajati: daca este gandita ca o afacere de familie, doi-trei oameni sunt de ajuns. Cei care lucreaza tablourile se ocupa si de vanzarea produselor.
Alte sfaturi:
• vanzarea se face prin trei canale: prin Internet, prin magazine, prin participarea la targuri si expozitii.
• o pagina de Internet este o investitie absolut obligatorie. O mare parte din clienti vin din Occident, americanii, de exemplu, putand fi niste clienti constanti ai acestui tip de lucrari. Daca site-ul este bine gandit si corect promovat, se pot realiza vanzari importante. Pe langa inscrierea acestuia in asa-numitul sistem „banner exchange“, care uneori da rezultate, una dintre sugestiile specialistilor este postarea propriilor produse pe site-urile mari de licitatii, de genul www.ebay.com.

Puncte tari / puncte slabe ale afacerii

• Costurile de functionare sunt scazute, presupunand investitia in materialele necesare confectionarii.
• Pe piata exista o cerere enorma de obiecte decorative, si daca nu credeti intrati in magazinele care vand astfel de obiecte.
• Gandita la nivel familial, este o afacere care se blocheaza la venituri de cel mult 300 milioane de lei anual. Este nevoie de muncitori care sa creasca productia, or, specialisti in crearea unor astfel de lucrari sunt destul de putini pe piata