Principalul argument al ministrului, invocat si in interviul acordat revistei noastre, este necesitatea modernizarii televiziunii MTC-TV din Constanta. Cat de oportuna era aceasta investitie angajata de opt milioane USD, din care s-au virat sase milioane USD? Miron Mitrea nu argumenteaza. In acelasi interviu, ministrul spune: „Imi asum toata responsabilitatea ca aceste companii nu pierd banii din aceasta afacere, in mod cert”. Rezultatele economico-financiare pe anul 2001 ale asocierii televiziunii MTC-TV cu TF-CFR Marfa, Administratia Porturilor Maritime (APMC) si Compania Nationala Caile Ferate CFR (CF CFR) il contrazic pe Miron Mitrea.
Procesul-verbal al sedintei Consiliului Coordonator al Asociatiei, incheiat pe 18 februarie 2002, arata, printre altele, ca veniturile realizate de catre MTC-TV in cadrul asocierii, in perioada 1.08 – 30.11.2001, au fost de 440,6 milioane lei, iar cheltuielile s-au ridicat la 461,2 milioane lei. La randul lor, companiile amintite au obtinut fiecare venituri de cate 110,1 milioane lei, iar cheltuielile ce le-au revenit, conform cotei de participare la asociere, au fost de 115,3 milioane lei. Mai mult, procesul-verbal este intocmit lapidar si cu numeroase neclaritati. Astfel, se precizeaza ca „rezultat al asocierii, conform cotei de 12,5% din profit si pierderi, rezulta un profit de 104,6 milioane de lei pentru APMC”. Asta inseamna, la cursul leu-dolar de atunci, aproximativ 3.400 de dolari! Adica APMC a investit doua milioane de dolari in MTC si scoate la sfarsitul anului un profit de 3.500 de dolari! Dar sa nu tragem linia dupa aceasta cifra, pentru ca iata ce se mai spune in fraza urmatoare din procesul-verbal: „La rezultatul asocierii se adauga cheltuielile directe, in baza comenzilor emise de APMC, in valoare de 8,01 miliarde lei.” In contract se preciza ca cele patru companii vor beneficia de o mediatizare gratuita, insa APMC a fost taxata pentru aceste comenzi. Decontul final la data de 31 decembrie 2001, repartizat catre APMC, reprezinta o cheltuiala de 7,9 miliarde lei, se mai citeste cateva randuri mai jos. Raportul nu spune ce este aceasta „cheltuiala” in valoare de 7,9 miliarde lei. Oricum, este clar ca APMC a incheiat anul cu pierderea pomenita mai sus, chiar daca in raport „se mascheaza” acest lucru sub forma unor „cheltuieli directe in baza comenzilor emise”. Unde vede profit Miron Mitrea din aceasta afacere? Greu de raspuns.
Pe de alta parte, contractul de asociere dintre MTC-TV si firma lui Cristian Burci, Global Media, a avut drept scop declarat mediatizarea activitatilor asociatului (MTC-TV) si a companiilor pe care le reprezinta (APMC, CF-CFR si CFR Marfa), infiintarea unui minitrust media zonal, ridicarea la standarde tehnice competitive a emisiei si a productiei de televiziune a MTC-TV. Sa le luam pe rand: „mediatizarea activitatii companiilor”. Din monitorizarile firmei independente Alfa Cont, se constata ca volumul brut de publicitate (conform tarifelor-lista) cheltuit in presa scrisa pentru campaniile de publicitate la cele trei firme aflate sub contract de participatiune cu MTC-TV a fost in anul 2001 de 559.865 dolari.
MTC-TV transmite programele Prima TV
„Ridicarea la standarde tehnice…” – asa cum se cerea in contractul de asociere. Reporterii Capital au fost la televiziunea constanteana, incercand sa vorbeasca cu directoarea Aurora Manta, si au constat ca standardele tehnice, dupa mai bine de opt luni de la semnarea contractului cu Global Media, nu se ridica la nivelul ambitiilor lui Miron Mitrea. Inaintea contractului de asociere cu Global Media, televiziunea din Constanta avea grila de programe formata numai din productii proprii. In prezent, MTC-TV transmite doar doua ore de program productie proprie, iar in restul timpului transmite programele Prima TV. Acesta sa fie scopul asocierii cu Global Media, firma lui Cristian Burci: difuzarea programelor Prima TV? In contractul de asociere MTC-Global Media nu era prevazut acest „obiectiv”.
Un alt amanunt interesant consta in faptul ca asocierea in participatiune dintre MTC-TV si cele patru companii ale ministerului condus de Miron Mitrea are o durata de trei ani. Tot pe trei ani a fost incheiat contractul de asociere in participatiune dintre MTC-TV si Global Media. Si tot trei ani dureaza „deconsolidarea” operatiunilor SBS Broadcasting la Prima TV, adica operatorul international nu mai investeste nici un ban, rolul de finantator revenindu-i lui Cristian Burci, partenerul local si actionarul principal al Global Media.
Burci cumpara publicitate la trei televiziuni
Omul de afaceri Cristian Burci respinge ideea ca Prima TV a fost finantata din bani ai companiilor aflate in subordinea MLPTL. Faptul ca operatiunea SBS Broadcasting la Prima TV a coincis cu contractul MTC – Global Media, prin care intrau in conturile RID aproximativ 5,6 milioane de dolari (adica 164,4 miliarde lei), este o coincidenta. Burci declara ca banii au intrat in contul RID in baza contractului de asociere dintre MTC si Global Media, la ordinul firmei din urma. El spune ca MTC-TV a ales asocierea cu Global Media pentru ca reprezinta cea mai mare agentie de media din tara. Cu cei 5,6 milioane de dolari virati in conturile RID, Cristian Burci spune ca a cumparat spatii de publicitate in valoare aproximativ egala la Pro TV, Antena 1 si Prima TV, urmarind obtinerea de profit. Cu alte cuvinte, cu acesti bani, Global Media a facut profit in favoarea asociatului sau, MTC-TV. Cristian Burci nu a precizat valoarea profitului realizat la sfarsitul anului 2001. Faptul ca au fost virati 164,4 miliarde lei, in mai putin de o luna, in contul RID tine de „atingerea obiectivelor”, potrivit contractului Global Media – MTC-TV, sustine Burci.
Surse din Antena 1 ne-au declarat ca in vara anului trecut RID si postul de televiziune au semnat un contract de publicitate si productii TV in valoare de un milion de dolari, dar firma lui Burci a virat doar o mica parte din banii angajati.
Cine este actionarul lui RID
La 29 martie 2001, firma Creative Models, detinuta in proportie de 70% de Cristian Ionel M. Burci (nascut in 1937), isi schimba denumirea in Romanian Investment & Development (RID). Schimbarea numelui survine ca urmare a vanzarii Creative Models catre un agent offshore, Albany Holdings, inregistrat in Trenton, New Jersey (SUA). Astfel, Albany devine noul actionar la RID (100%). Tranzactia face sa ajunga secreta adevarata identitate a detinatorilor RID. Legislatia din New Jersey permite actionarilor sa ramana in umbra, confidentialitate garantata in paradisurile fiscale.
Investigatia corespondentului Capital in New Jersey a scos la iveala ca Albany Holdings nu apare in „Yellow Pages” si nici in cea mai recenta editie a cartii de Telefoane din Trenton. Mai mult decat atat, firma americana Albany figureaza in actele oficiale cu imputernicitul roman Adrian Ionescu, acelasi cu administratorul de la RID. Director initial al Albany este firma Balmoral Management LLC Washington. Curios este faptul ca raportul SBS Broadcasting mentioneaza ca RID este controlata de Cristian Burci.
La Divizia Venituri din Trezoreria New Jersey am gasit raportul de activitate al Albany Holdings, care arata ca a fost infiintata in iunie 2000.
Dupa cum rezulta din raportul SBS si dupa cum ne-a confirmat si Burci, RID este controlat de el, fapt ce confirma faptul ca Albany Holdings este controlat tot de Cristian Burci.