O firma care te scapa de grijile nuntii

La prima vedere, sa iti construiesti o afacere bazata pe organizarea de nunti poate parea o intreprindere destul de riscanta. Rata casatoriilor in Romania a scazut constant de la un an la altul, in anul 2001 inregistrandu-se, conform Institutului National de Statistica, aproximativ 145.000 de casatorii, cea mai mica valoare de dupa anii 50. Aceasta tendinta se inregistreaza insa la nivel global. Chiar daca aceste cifre se traduc, pentru agentiile organizatoare de nunti, prin restrangerea pietei,

La prima vedere, sa iti construiesti o afacere bazata pe organizarea de nunti poate parea o intreprindere destul de riscanta. Rata casatoriilor in Romania a scazut constant de la un an la altul, in anul 2001 inregistrandu-se, conform Institutului National de Statistica, aproximativ 145.000 de casatorii, cea mai mica valoare de dupa anii 50. Aceasta tendinta se inregistreaza insa la nivel global. Chiar daca aceste cifre se traduc, pentru agentiile organizatoare de nunti, prin restrangerea pietei, situatia pentru companiile specializate din Romania este destul de diferita de cea a firmelor din Occident. In Romania numarul firmelor care activeaza in aceasta zona este destul de mic, si majoritatea se concentreaza mai ales pe segmentul elitist.
Acest rationament a fost unul dintre argumentele care au determinat-o pe Monica Manu sa isi deschida o firma care sa se ocupe cu organizarea de nunti. Celalalt argument a fost filmul „Wedding Planner”, cu Jennifer Lopez, in care era vorba tocmai de pasii pe care trebuie sa ii faci in organizarea unei nunti. Faptul ca Monica Manu mai avea o companie specializata in organizarea de evenimente (lansari, conferinte etc.) ii oferea avantajul legaturilor deja stabilite cu anumiti furnizori. „Am vazut ca in acest domeniu piata este intr-o faza incipienta. Majoritatea companiilor specializate se adreseaza, in general, segmentului elitist. M-am gandit la o strategie de a aborda si segmentul clasei de mijloc si de a face nunti la preturi flexibile, in functie de bugetul clientului”, explica Monica Manu.
Decizia de a intra pe aceasta piata a luat-o in luna noiembrie a anului trecut. si-a dat seama ca afacerea are potential, insa succesul ei depinde de relatiile cu furnizorii de produse si servicii cu care trebuie sa negocieze disconturi, care sa ii permita preturi atractive pentru clienti.
Ideea ei era sa incerce sa iasa din tiparul nuntilor pe „banda rulanta” facute in restaurante si sa propuna clientilor inclusiv locatii care unora li s-ar putea parea neconventionale, de la plaje sau pajisti si pana la mici bisericute in sate uitate de lume. „Nu vroiam sa fim niste simpli intermediari, care doar negociaza aspectele financiare. Vroiam sa fim,
de fapt, o agentie de creatie in domeniul nuntilor”, spune Monica Manu.

30-40% – disconturi negociate cu furnizorii

Negocierile cu furnizorii au evoluat insa destul de anevoios, insa in final a reusit sa obtina disconturi insemnate, de aproximativ 30-40%. Lista furnizorilor este destul de lunga, de la locatii, catering sau transport si pana la companii care livreaza baloane sau artificii.
Firma Happy Marriage a infiintat-o abia dupa ce relatiile cu furnizorii au fost stabilite, adica acum trei luni. Investitiile au fost pana acum de aproximativ 12.000 de dolari, jumatate din acesti bani fiind destinati campaniei PR si publicitatii. Restul banilor au fost investiti in achizitionarea de autoturisme, computere, angajarea de personal specializat, crearea propriului site (www.happymarriage.ro). Investitiile finale vor depasi insa 50.000 de dolari si vor consta in amenajarea unui sediu, decorat special pentru o astfel de activitate, masini personalizate, casete video de prezentare a locatiilor, publicitate etc.
Compania are acum opt angajati si se ocupa de absolut toate aspectele necesare organizarii unei nunti. La prima vedere, in situatia in care apelezi la serviciile unei astfel de companii preturile ar trebui sa fie mai mari decat daca s-ar ocupa clientul de organizarea propriu-zisa. Situatia nu este insa deloc asa, si asta in principal datorita faptului ca, beneficiind de contracte pe termen lung, o companie specializata beneficiaza de disconturi care, in final, coboara pretul evenimentului.

Marja profitului, estimata la 5-7%

Sistemul functioneaza destul de simplu: dupa stabilirea detaliilor privind locatia si amanuntele (meniu, muzica, transport etc.), se stabileste pretul final, iar clientul plateste jumatate din suma. Restul se plateste dupa eveniment. Cheltuielile pentru restaurant, sonorizare, fotografii, flori, baloane, artificii, invitatii, inregistrare video, coafura si machiaj pornesc de la aproximativ 25 USD per persoana (la o nunta de 100 de persoane). Preturile pot creste insa in functie de solicitarile suplimentare ale clientilor sau de locatiile mai scumpe. „Rata de profit a afacerii este de maximum 10%, insa aceasta este in functie de costul nuntii. Media se va situa in jurul procentului de 5-7%. Mizam insa pe faptul ca, dupa un an de zile, cifra de afaceri a companiei sa fie de aproximativ 100.000 de dolari”, incheie Monica Manu.

Happy Marriage in cifre

Domeniul:            Organizare de nunti
Investitie pana acum        12.000 USD
Investitie totala prevazuta    50.000 USD
Numar de angajati        8
Cifra de afaceri dupa
un an de functionare*        100.000 USD
Rata profitului            5-7%    

*previziune

Business start

Investitie initiala: 12.000 USD (birouri, calculatoare, sediu, cheltuieli intretinere, salarii). Din aceasta suma bugetul de publicitate este de aproximativ 6.000 USD. Insa in final mai trebuie investit in clipuri TV, radio, presa pentru femei, presa de specialitate, campanie BTL, campanie PR). Personal: initial minimum cinci persoane. Este nevoie de doi oameni de PR si publicitate, un angajat specializat in relatia cu furnizorii, unul specializat in creatia de evenimente si unul care sa se ocupe de strategie. In plus, mai pot fi angajati colaboratori sezonieri, care vor fi platiti fie in procente din sumele negociate (in situatia in care colaboratorul respectiv negociaza contracte cu anumite locatii sau furnizori), fie cu salarii fixe (daca, spre exemplu, colaboratorul se ocupa doar de organizare).
Furnizori cu care trebuie negociat: cat mai multe locatii (inclusiv cele neconventionale), firme de catering, firme specializate in decorare, producatori de baloane, organizatori de focuri de artificii, firme care se ocupa de flori, aranjamente florale si lumanari, firme de transport, lumini, sonorizare, muzica, stilisti, DJ. Context de piata: Piata agentiilor specializate in organizarea de nunti este in acest moment intr-o forma incipienta. Exista aproximativ sase agentii, insa majoritatea se ocupa de segmentul elitist.

Alte sfaturi:
· Nu trebuie omis faptul ca in Romania sunt doua sezoane de nunti: primavara si toamna. Asta inseamna ca astfel de evenimente pot fi organizate numai sase-sapte luni in fiecare an. Cel mai bine este sa lansezi o astfel de afacere dupa ce ai negociat disconturi cu furnizorii si in preajma unei perioade in care se organizeaza nuntile.