Printre pasionaţii de munte, Gotech e un nume arhicunoscut. Mai puţin ştiut este faptul că firma este românească. Mai jos, povestea unei firme din Baia Mare care a ajuns să se bată de la egal la egal cu branduri internaţionale.

Privite de la 18 ani distanţă, începuturile companiei sunt aproape hilare. „Atunci, imediat după Revoluţie, piaţa era dominată de firmele de stat, iar busines­­surile care apăreau erau, aşa cum le ziceam noi, de tip BCC – biserică nouă, crâşmă sau consignaţie“, îşi aminteşte cum a pornit la drum Gheorghe Mureşan, unul dintre cei trei fondatori ai firmei şi acţionar principal. Prin urmare, cei trei au decis să meargă împotriva curentului şi să intre în producţie, iar domeniul ales a fost cel textil, „pentru că investiţia iniţială nu era foarte mare.“ Lucrurile nu au mers ca pe roate şi „mulţi ani am avut parte de o şcoală dură, în care am lucrat, ca toată lumea, în lohn“.

În 1995, în timpul unei excursii în Germania, şi-au văzut produsele într-un magazin, iar preţul de vânzare i-a pus serios pe gânduri. „Ne întrebam cum poate fi atât de mare diferenţa între preţul amărât de manoperă pe care ne bazam noi existenţa şi preţul de vânzare. Trebuia să facem ceva în sensul acesta. Şi am făcut. Ne-am stabilit un colectiv de cercetare-dezvoltare care avea ca scop desluşirea şi învăţarea tehnicii de proiectare, încadrare, documentaţii tehnice etc.“ Un an mai târziu, începeau producţia de echipament pentru sporturi de iarnă, pentru că „fiind schiori de-o viaţă, ştiam deja care trebuie să fie cerinţele unui produs de calitate“. Nici acum, însă, lucrurile nu s-au aşezat pe o pantă ascendentă.

Drumul spre succes trece prin China

„După patru ani de încercări şi de mii de modele atehnice care au ajuns unele donaţii, altele la gunoi, am început să avem primele beneficii, odată cu încheierea unui contract serios cu o firmă germană de outdoor, Vaude, care a început să ne cumpere produsele în sistem de marcă privată: adică noi ne ocupam de tot procesul de producţie, iar ei veneau cu brandul“. Cum, de această dată, firmei româneşti nu îi mai revenea doar partea de manoperă, cum era cazul producţiei în lohn, ci şi cele de proiectare, aprovizionare şi export, preţul primit era mult mai bun. Au urmat con­tracte si­­milare cu alte firme cu vechime în domeniu, printre care Dunlop Sport sau Mountain Hardwear. „Capitalizarea devenise deja consistentă, iar marja de profit, sănătoasă“, îşi aminteşte cu plăcere Gheorghe Mureşan. Pasul următor a venit în 2000, odată cu lansarea brandului Gotech. De aici, „lucrurile au evoluat mai repede decât ne-am fi aşteptat, am început să ne confruntăm cu probleme de care nici nu ştiam că există. Am început să ne ducem pe la şcoli de management, pe scurt, ­ne-am profesionalizat la maximum“.

A fost perioada în care „am ajuns la performanţe egale cu orice producător de marcă mondial“. Între timp, însă, pentru că preţul manoperei începuse să crească vertiginos, fondatorii au decis să se orienteze „spre locuri mai mănoase din perspectiva costurilor. Şi unde este centrul de greutate al textilelor, dacă nu în Asia?“ Prin urmare, din 2003, echipamentul Gotech este produs în China, într-o fabrică în care lucrează 2.000 de persoane. Decizia a fost una inspirată, consecinţa directă fiind că veniturile raportate în 2005, de 3,1 milioane euro, erau duble faţă de cele corespunzătoare anului precedent. Şi, în momentul de faţă, compania deţine circa 65% din piaţa autohtonă de profil. Prima cumpănă, după ani buni în care businessul le-a mers exemplar, a venit odată cu începerea crizei economice. „Afacerile ne-au fost afectate serios din cauza creşterii nemiloase a dobânzilor, a diferenţelor negative de curs valutar, care ne-au lăsat fără profit, dar, mai ales, din cauza unei investiţii imobiliare de anvergură. Am încălcat astfel un principiu de bază în afaceri, şi anume să nu faci decât ceea ce te pricepi cel mai bine.“

Esenţial

195-46704-15_logogotech_04.jpg3,5 milioane de euro este cifra de afaceri înregistrată constant, în ultimii trei ani, de Gotech. Marja de profit este de peste 10%.

Fabricate în China, vândute la preţuri occidentale

Anual, din atelierele Gotech ies 150-200 de modele noi. „La un moment dat, produceam peste 400, dar le-am mai redus, concentrându-ne pe cele mai vândute. În ceea ce priveşte competiţia, cred că avantajul nostru este cota de piaţă serioasă, în creştere în unele ţări, dar şi rata redusă de defecte. Mai puţin deci preţul, pentru că în zona de top nu suntem ieftini deloc“, spune acţionarul Gotech.

În toată lumea, din Elveţia până în Africa de Sud

În România, produsele Gotech se găsesc în 80 de magazine specializate şi în toate hipermarketurile. În ceea ce priveşte activitatea de export, potrivit lui Gheorghe Mureşan, „avem un importator în Germania care vinde într-o reţea de două sute de magazine, în Italia lucrăm cu 17 agenţi şi avem importatori naţionali în Austria, Elveţia, Ungaria, Slovacia, Ucraina, Liban şi ţările baltice, dar şi în Africa de Sud şi Chile“.

Cot la cot cu sute de jucători din străinătate

În România, principalul concurent al Gotech este ATTA. La nivel global, firma românească „se luptă“ cu Mammut (Elveţia), Trimm (Republica Cehă) şi, la un alt nivel, cu companiile americane North Face şi Scott, dar şi cu Salomon (Finlanda) sau Spyder (Canada).