O firma obscura castiga contractul de reclama pentru Fondul Proprietatea

Un spot publicitar TV executat rudimentar ii indeamna pe romani “sa nu piarda oportunitatea”, pentru ca Fondul Proprietatea, societate de investitii care detine “procente la Petrom, Distrigaz, Posta Romana, Loteria Romana si la alte mari companii romanesti, poate fi si al tau”. Spotul face parte dintr-o campanie de imagine care, potrivit unui comunicat al biroului de comunicare al Fondului, a fost decisa de Consiliul de Supraveghere al institutiei. Comunicatul



Un spot publicitar TV executat rudimentar ii indeamna pe romani “sa nu piarda oportunitatea”, pentru ca Fondul Proprietatea, societate de investitii care detine “procente la Petrom, Distrigaz, Posta Romana, Loteria Romana si la alte mari companii romanesti, poate fi si al tau”. Spotul face parte dintr-o campanie de imagine care, potrivit unui comunicat al biroului de comunicare al Fondului, a fost decisa de Consiliul de Supraveghere al institutiei. Comunicatul precizeaza ca aceasta campanie a fost realizata din fonduri proprii si ca Fondul Proprietatea “este o entitate privata si nu o institutie publica”. Aceasta fraza pare sa descurajeze orice solicitare a vreunui detaliu despre cum au fost cheltuiti banii Fondului in campanie, cine a realizat-o sau cum a fost aleasa agentia de publicitate, pentru ca Fondul este o societate privata. Acelasi lucru ne-a fost subliniat de catre Cristina Stihi, directorul de comunicare al Fondului Proprietatea, care a refuzat sa raspunda la intrebarile Capital.

Capital a aflat ca firma care a realizat campania pentru Fondul Proprietatea se numeste CY Design Plus, o firma complet necunoscuta pe piata de publicitate. Potrivit Ministerul Finantelor Publice, CY Design Plus (infiintata in 2003) are ca obiect de activitate “consultanta pentru afaceri si management”. In 2004, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 42.700 de euro (calculat la cursul mediu leu/euro). La solicitarea Capital, Cristina Stihi a refuzat sa confirme sau sa infirme daca CY Design Plus este autoarea campaniei. Cum a putut o firma obscura sa castige un cont cu expunere importanta pe televiziune? Yvonne Andrei, asociatul majoritar, ce detine 95% din firma, a declarat pentru Capital ca firma sa a fost invitata de Alexandru Paunescu, presedintele Fondului Proprietatea, la o selectie de oferte pentru desemnarea agentiei care va realiza campania. Yvonne Andrei nu cunoaste ce agentii au mai participat la selectia de oferte, dar i s-a comunicat de catre client ca a castigat selectia pentru ca a avut cel mai mic pret. CY Design Plus a realizat un clip TV si un spot radio (creatie si productie), a creat logo-ul si a prestat serviciile de planificare, strategie si achizitie de media. Yvonne Andrei spune ca scopul acestei campanii de comunicare este de a lansa brandul Fondul Proprietatea, iar publicul-target il reprezinta oamenii din mediul rural, cei expropriati abuziv de regimul comunist. Campania se va derula pe parcursul a trei luni (iulie, august si septembrie) si va cuprinde si o componenta pe internet. (Au acces taranii la internet?) Intrebata ce clienti sau campanii a mai avut firma CY Design Plus, Yvonne Andrei si-a amintit ca a lucrat la proiecte pentru Suntel, BRD si ca firma sa presteaza servicii de… DTP pentru grupul Catavencu.
Intr-o piata de publicitate cu agentii mici si mari profesioniste, alegerea de catre Fondul Proprietatea a unui “shop de creatie”, cum il numeste Yvonne Andrei, este cel putin discutabila. Pana la urma, insa, clientul isi asuma riscurile.

Ciudat este faptul ca, in primele 11 zile de campanie, grosul spoturilor TV s-a derulat pe postul Realitatea TV, desi are acoperire redusa in mediul rural (publicul-target declarat de autoarea campaniei): 152 de difuzari la un buget calculat pe tarife-lista de 298 de mii de euro, conform Alfa Cont. Pe TVR1, canalul anuntat de Fondul Proprietatea ca fiind principalul suport de difuzare a campaniei, spotul a avut doar 87 de difuzari (318 mii de euro pe tarife-lista), cu mult mai putin decat pe Realitatea TV. Pe Antena 3, spotul a fost difuzat de 79 de ori, la un pret de 34 de mii de euro pe tarife-lista. Rezultatele monitorizarii din perioada amintita contrazic afirmatiile din comunicatul oficial al Fondului potrivit carora “spotul video al campaniei este difuzat prioritar pe TVR 1”.