Guvernul promite, ca măsură anticriză, mai puţine declaraţii fiscale şi informatizarea administraţiei. În prezent, o companie trebuie să depună minimum zece formulare pe lună. Ocompanie mică, nevoită să îşi gestioneze singură contabilitatea, iroseşte cel puţin două zile pe lună pentru a-şi depune declaraţiile. „Deplasările frecvente ale contribuabililor pentru depunerea declaraţiilor, statul în trafic şi la cozi sunt generatoare de costuri pentru companii&
Guvernul promite, ca măsură anticriză, mai puţine declaraţii fiscale şi informatizarea administraţiei. În prezent, o companie trebuie să depună minimum zece formulare pe lună.
Ocompanie mică, nevoită să îşi gestioneze singură contabilitatea, iroseşte cel puţin două zile pe lună pentru a-şi depune declaraţiile. „Deplasările frecvente ale contribuabililor pentru depunerea declaraţiilor, statul în trafic şi la cozi sunt generatoare de costuri pentru companii“, spune Sorin Istrate, managing partner Contexpert.
Sistemul actual este foarte greoi şi excesiv de birocratic. Tentativa de informatizare a acestuia prin depunerea documentelor online este un eşec, atâta timp cât mai puţin de 5% din totalul firmelor optează pentru declararea online. Pe de altă parte, modelul formularelor se modifică foarte des – şapte acte normative au fost emise în acest sens numai în primele două luni ale anului în curs.
În prezent, există peste 60 de tipuri diferite de declaraţii care ar trebui depuse de o companie pe parcursul vieţii sale, estimează Contexpert. Dintre acestea, lunar trebuie depuse cel puţin zece declaraţii, iar în unele luni se adaugă declaraţiile care au altă periodicitate sau care trebuie depuse ori de câte ori se schimbă ceva în datele de înregistrare ale companiei.
Astfel, anual, o companie cu activitate obişnuită ajunge să depună mai mult de 130 de declaraţii. Guvernul spune că va reduce numărul de formulare şi va extinde sistemul electronic de declarare. Măsura a fost anunţată ca parte a unui plan anticriză.
O măsură prost aplicată
Puţine companii preferă în acest moment varianta online, pentru că trebuie dublată de documentele pe hârtie.
Firmele trebuie să obţină un certificat digital şi să deţină un dispozitiv criptografic securizat, care se achiziţionează contra cost pentru a putea depune online declaraţiile. Din acest motiv, companiile pot semna şi depune online declaraţiile fiscale lunare şi/sau anuale, însă nu pot depune celelalte declaraţii informative. Pin urmare, sunt oricum nevoite să meargă la birourile administraţiilor fiscale sau să le trimită prin poştă. Având în vedere că firmele nu scapă în acest fel de drumurile aproape lunare la administraţie, multe nu optează pentru depunerea online a declaraţiilor fiscale, explică Sorin Istrate.
O altă deficienţă a sistemului este modificarea frecventă a formularelor ca urmare a schimbărilor legislative. Instabilitatea legislativă generează automat schimbarea formularelor, care devine un alt factor de bulversare a companiilor. „În această situaţie contribuabilii îşi pun întrebări dacă declaraţia deja depusă a putut fi procesată de către autorităţi sau este nevoie să depună încă una, pe noul formular“, arată specialistul Contexpert.
În plus, Fiscul are probleme cu procesarea informaţiilor raportate electronic, multe firme constatând că propria lor contabilitate nu coincide cu bazele de date ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) sau că suma de plată a fost înregistrată de două ori.
România are una dintre cele mai împovărătoare birocraţii fiscale, potrvit unul clasament realizat de Banca Mondială, în care se află pe locul 149 din 183 de ţări.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală vrea să reducă treptat, în acest an, numărul de declaraţii pe care trebuie să le depună persoanele juridice.
Sorin Blejnar, preşedinte ANAF
130 este numărul minim de declaraţii fiscale pe care o companie cu activitate obişnuită este nevoită să le depună într-un an