„Faimoasele“ SIF-uri, care au menţinut bursa în viaţă ani de zile, încep să dea semne de revenire. Motivele sunt nesemnificative şi, sigur, nu sunt fundamentale, pentru că în orice economie în criză, rezultatele economice şi preţul acţiunilor din aceste portofolii scad fără oprire. Orice trend are reacţii şi asistăm, în ultimele două zile, la semnale tehnice de îmbunătăţire. Din păcate, este o creştere indusă de X sau Y, pentru că piaţa (BET-C) se află în aceeaşi derivă şi tehnică şi fundamentală. X şi Y generează un trend, iar x mic şi y mic pot câştiga pe acest val. Este clar că preţul nu are legătură directă cu valoarea. Relaţia „logică“ dintre acestea este distorsio­nată de percepţia valorii pe durata de timp de care este X sau Y interesat pentru acţiunea respectivă. Din păcate, la ASE şi în alte instituţii de formare economică, nu se pune accent pe acest adevăr care conduce preţul la bursă şi provoacă stupoare în rândurile analiştilor când preţurile se prăbuşesc. Pentru marele public, mai pragmatic, există o formulă simplă, care înţeleasă şi aplicată corect genereaza şi protejează profitul:

Preţul = Valoare absolută
[Speranţa / (Frica – Lăcomia)]

Oricine poate aplica formula în pe­rioada dinainte de bula de săpun, imediat dupa ea şi în prezent. În aceste zile, speranţa renaşte, frica este mare, iar lăcomia este aproape nulă. Vom vedea în curând cum se vor dezvolta aceste variabile. Până atunci, despre BET-FI pe un grafic Point&Figure. Marele avantaj al acestui grafic este vizualizarea trendului, stoploss-uri, buy-stop-uri şi chiar money management (piramidare sau nu, dar în trend corect, nu aşa cum ne învăţau unii când BET-FI era 80.000 de puncte). Semnalul de intrare a fost dat în 11 februarie la 10.200, şi următoarea rezistenţă este la 13.000 (R1). Drumul este oarecum fără probleme, deoarece un semnal de ieşire similar cu cele din trecut (în roşu) va fi dat, în condiţiile actuale, sub 9.100, care este nivel de suport solid (double bottom). Observaţi semnalele de ieşire şi de intrare pe parcursul acestui trend descendent: majoritatea au fost de vânzare, trendul descendent este evident şi de ce să cumperi dacă graficul îţi spune „Nu!“.

146-25912-2.jpg