O industrie cu mare potențial dă semne de panică

Cât de sigur este transportul cu avionul? „Foarte sigur“, răspund jucătorii din piață. Și totuși, evenimentele din ultimele săptămâni aduc multe semne de întrebare.

«Un avion cu 116 oameni la bord a dispărut de pe radare», titrau zilele trecute principalele canale internaționale de știri. Făceau referire la un avion al companiei Air Algérie, care a decolat din Ouagadougou și care „s-ar fi prăbuşit, după ce a intrat în spaţiul aerian al Niamey, capitala Nigerului“. Știrea venea la scurt timp după tragedia din Taiwan, care anunța 47 de victime. A treia catastrofă de acest gen, în ultimele două săptămâni. Să fie acesta „anul negru“ din industria aeriană?

O privire atentă pe rapoartele celor mai mari jucători arată că, anual, aceștia investesc zeci de milioane de euro pentru siguranța curselor și, raportat la numărul de accidente, este cel mai sigur mijloc de transport. „O companie aeriană trebuie să se asigure că îndeplinește toate condițiile pentru a zbura, ceea ce înseamnă, în primul rând, ca aeronava să fie atent verificată înainte de a decola de către un personal instruit. De asemenea, piloții au pregătirea necesară pentru a reacționa prompt și corect în situațiile de criză“, spun reprezentanții Air France România. Alte elemente care țin de siguranța unui zbor sunt verificarea pasagerilor înainte de a urca în avion, nivelul de combustibil, viteza și comunicarea cu solul. „Atât siguranța, cât și securitatea sunt aspecte primordiale în orice investiție, pentru o companie aeriană. Sumele investite se ridică la câteva zeci de milioane de euro anual“, explică ei. De celalată parte, creșterea capacității aeroporturilor ar putea fi o măsură de siguranță pentru pasageri, întrucât permite o mai bună verificare a persoanelor suspecte. „Detectoarele cu raze X sunt din ce în ce mai performante, pentru a putea identifica orice factor de risc“, mai spun reprezentanții Air France România.

Industria aeriană, în creștere

Practic, avansul pe care l-a luat transportul cu avionul, în ultimii ani, inclusiv în țările din Estul Europei, demonstrează, fără doar și poate, că o nouă etapă se pregătește pentru industria aeriană: companiile au raportat creșteri de 20 – 40% pentru numărul de pasageri, din 2004 până în prezent. În acest context, Boeing și Airbus, cei doi giganți ai industriei aeronautice, au planuri pe termen lung, care iau în calcul modele cu capacități mult peste cele existente.

Noi modele de aeronave

Potrivit Bloomberg, Boeing lucrează deja  la modificarea aeronavei 737, cu o singură punte, pentru a face loc mai multor locuri. Iar ținta este sigură: operatorii low-cost care vor să folosească aeronavele pentru transportul unui număr mai mare de pasageri pe distanțe scurte. Cu un efect sigur, și anume scăderea prețului pentru un bilet. Iar lucrurile nu se vor opri aici: Airbus propune un avion pentru 555 de pasageri care să poată zbura pe distanțe foarte lungi. Anul trecut, la Salonul Aeronautic de la Paris, cele două companii au câștigat comenzi noi în valoare totală de 129 miliarde de dolari pentru un total de 848 aeronave. Teorectic, avioanele construite după ultimele tehnologii par a fi „imposibil de prăbușit“, iar „disparițiile de pe radar sunt de domeniul SF-ului“. Mulți analiști pun aceste dispariții pe seama unor portaluri magnetice, care conectează câmpul magnetic al Terrei cu Soarele, iar „când un asemenea de portal se deschide, un flux imens de particule încărcate cu energie solară intră în magnetosferă“.

Însă, dincolo de toate aceste explicații, accidentele se întâmplă, iar când cauzele nu sunt de natură „tehnică sau științifică“, răspunsurile sunt mai greu de găsit.

Un răspuns pentru Malaysia Airlines

Un mare semn de întrebare planează și asupra Boeingului 777 – considerat unul dintre cele mai sigure avioane din lume – al Malaysia Airlines, care efectua o cursă de la Amsterdam cu destinaţia Kuala Lumpur. Acesta s-a prăbuşit, la 17 iulie, în estul Ucrainei, în zona Doneţk controlată de separatiştii proruşi, cu 298 de pasageri la bord.
Potrivit ultimelor informații,  aeronava ar fi fost doborâtă de o rachetă sol-aer, a cărei provenienţă este încă incertă. Anchetatorii olandezi au primit cutiile negre de la experții malaysieni. Aceștia din urmă le-au primit, la rândul lor, de la rebelii proruși, scrie presa internațională. Cutiile negre permit înregistrarea discuțiilor din cabina de pilotaj și a datelor tehnice ale zborului.

77 de mari catastrofe aviatice au avut loc în ultimii 40 de ani, dintre care 30 au fost semnalate din 2004 și până astăzi, toate soldate cu pierderi de vieți. Mai mult, un studiu realizat de Airline Ratings, arată că anul 2013 a fost cel mai sigur în privința zborurilor, din 1945 încoace.

116 persoane și-au  pierdut viața în accidentul aviatic de zilele trecute, când un avion al Air Algerie s-a prăbușit

Catastrofe în ultimii ani

2014, 24 iulie – un avion al companiei Air Algerie, cu 116 oameni la bord, care asigura legătura Ouagadougou – Alger, a fost dat dispărut la 50 de minute de la decolare;

2014, 17 iulie – zborul 17 al Malaysia Airlines, care efectua o cursă de la Amsterdam la Kuala Lumpur, cu 298 de oameni, s-a prăbuşit la graniţa dintre Rusia şi Ucraina;

2014, 23 iulie – 48 de persoane au murit, iar 10 au fost rănite într-un accident în Taiwan; avionul s-a prăbușit în apropiere de aeroportul Magong;

2012, 3 iunie – zborul 992 al companiei Dana Air, un McDonnell Douglas MD-83 cu 153 de persoane s-a prăbuşit lângă capitala Lagos, Nigeria;

2012, 20 aprilie – zborul 213 al Bhoja Air Flight, un Boeing 737, se prăbuşeşte aproape de aeroportul Chaklala, la Rawalpindi, Pakistan, accidentul sol­dân­du-se cu 127 de morţi.