Botoşăneanul Tudor Maxim a reuşit să construiască de la zero, în mai puţin de trei ani, un business prosper din vånzarea de reclamă în lifturi. Firma sa are deja 25 de angajaţi şi va înregistra anul acesta vånzări de peste 500.000 de euro. În 2005, Tudor Maxim (26 de ani) a simţit că se află la un moment de răscruce. Mai avea cåteva luni şi absolvea Dreptul, dar nu mai găsea în avocatură acele lucruri la care visa în timpul liceului, cånd a ales ac
Botoşăneanul Tudor Maxim a reuşit să construiască de la zero, în mai puţin de trei ani, un business prosper din vånzarea de reclamă în lifturi. Firma sa are deja 25 de angajaţi şi va înregistra anul acesta vånzări de peste 500.000 de euro.
În 2005, Tudor Maxim (26 de ani) a simţit că se află la un moment de răscruce. Mai avea cåteva luni şi absolvea Dreptul, dar nu mai găsea în avocatură acele lucruri la care visa în timpul liceului, cånd a ales această specializare, inspiråndu-se mai mult din filme decåt din realitate. „Eram la mijlocul anului IV de studenţie şi eram foarte frămåntat în ceea ce privea viitorul meu. Aveam de ales între o carieră de avocat şi continuarea studiilor în străinătate“, îşi aminteşte tånărul. „Deşi am fost foarte dezamăgit de modul în care se face educaţie în Romånia şi îmi doream să urmez un masterat în străinătate, în acelaşi timp nu vroiam să pierd contactul cu ceea ce se întåmplă în ţară, pentru că aici există oportunităţi mari pentru tineri“, continuă el. În urma unei analize serioase a opţiunilor de carieră, a decis că cea mai bună cale este să îşi demareze propria afacere, mai ales că avea „experienţă antreprenorială“ încă de la vårsta de nouă ani, cånd mergea împreună cu părinţii să våndă produse romåneşti în pieţele din Polonia. Îi lipsea însă o idee inspirată de afaceri pe care să o poată pune în practică cu uşurinţă şi cu resurse puţine. „În acea perioadă, am avut noroc să mă mut într-un bloc cu un lift în care mă plictiseam de fiecare dată cåt aşteptam să urc sau să cobor. M-am gåndit că ar fi un spaţiu bun pentru a umple un timp mort cu informaţii utile pentru locatari“, povesteşte fondatorul companiei Elevate. Aşa a realizat că ar putea închiria spaţiul din lift pentru a monta panouri publicitare în care să afişeze reclame de la diferite firme.
Imediat după ce i-a venit ideea, împreună cu cei doi parteneri pe care i-a convins să i se alăture în acest demers, au făcut o analiză serioasă a pieţei şi au pornit afacerea cu resursele proprii, care la vremea respectivă nu depăşeau 2.000 de euro. Dar resurse mai importante decåt banii au fost timpul şi energia echipei de antreprenori, dar şi sfaturile pe care le-au primit de la diferite persoane. „Am încercat să primesc feedback de la persoane cåt mai diferite, inclusiv de la vecina pensionară care m-a încurajat în tentativa de a obţine contracte de la asociaţiile de proprietari pentru spaţiul din lift“, spune Tudor Maxim.
Parteneriat pentru acoperire naţională
Primul an nu a fost uşor, iar obstacolele au apărut în permanenţă pentru că antreprenorii încercau să dezvolte cu resurse foarte puţine o afacere pe o piaţă despre care aveau puţine informaţii. În plus, unul dintre parteneri a ieşit din afacere, iar un client mare a întårziat foarte mult plata campaniei publicitare, fapt ce a blocat activitatea firmei pentru o perioadă de timp. Dar, cu perseverenţă, greutăţile au fost depăşite şi, în trei ani, antreprenorul a reuşit să formeze o echipă de 25 de angajaţi şi să îşi dezvolte o reţea proprie, care constă din peste 800 de lifturi în blocuri sau clădiri de birouri din Bucureşti şi peste 1.000 de lifturi în alte 11 oraşe din ţară. În plus, începånd din luna mai a acestui an, Elevate şi-a îmbogăţit oferta cu peste 16.000 de locaţii noi în toată ţară, ca urmare a semnării unui parteneriat cu „Afişul oraşului meu“, o reţea naţională de panotaj publicitar în scări de bloc.
Un start-up ridicat cu marketing inteligent
Evident, extinderea reţelei de spaţii publicitare a impulsionat cifra de afaceri şi a sporit atractivitatea serviciilor pentru firmele mari din Romånia. Astfel, Elevate a semnat, în primăvara acestui an, un contract în valoare de 140.000 de euro cu firma Profine, pentru o campanie publicitară derulată în acest an în lifturile din Bucureşti. Acest contract este cu peste 40% mai mare decåt cifra de afaceri înregistrată în tot anul 2006.
Dar afacerea nu a crescut numai prin extinderea reţelei de lifturi, ci şi printr-o strategie eficientă de marketing. „Campaniile noastre de PR pot fi luate ca studiu de caz pentru orice start-up cu resurse aproape zero pentru publicitate“, spune Tudor Maxim „Pe långă PR, am folosit toate instrumentele convenţionale şi neconvenţionale pentru a avea o notorietate foarte bună pe piaţă, de la colinde în lift, transmise pe youtube, pånă la promovarea firmei în lifturile noastre, cu cele mai bune rezultate pånă acum“, adaugă tånărul.
Creşterea afacerii lui Tudor Maxim nu a trecut neobservată de companiile mari de panotaj, care i-au făcut oferte de preluare. Antreprenorul mărturiseşte însă că nu se gåndeşte să våndă în acest moment, mai ales că veniturile generate de Elevate îi oferă posibilitatea să investească şi în alte domenii. De pildă, în turism, sector în care s-a implicat din 2006, cånd a deschis, în Cåmpulung Moldovenesc, pensiunea Dor de Bucovina. Unitatea de cazare va înregistra, în acest an, o cifră de afaceri de aproximativ 40.000 de euro. O altă investiţie aflată în planurile omului de afaceri este o grădiniţă privată. Aşadar, cåte o afacere pentru fiecare etaj al pieţei.
1.800 de lifturi din blocurile şi clădirile de birouri din Capitală şi din alte 11 oraşe mari din ţară are reţeaua în care afişează reclame compania Elevate
De la voluntariat la antreprenoriat
A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universităţii Bucureşti în anul 2005. În timpul studenţiei s-a implicat activ în Asociaţia Europeană a Studenţilor la Drept, unde a coordonat diferite proiecte la nivel naţional şi internaţional. Experienţa de voluntar în diferite organizaţii l-a ajutat mai tårziu la dezvoltarea afacerii.
• În 2004, fundaţia Leaders i-a acordat titlul „Voluntarul anului“, iar în 2006, aceeaşi fundaţie i-a acordat titlul de „Cel mai creativ tånăr antreprenor al anului“.
• În 2007, a primit premiul „Cel mai creativ tånăr antreprenor al anului“ al Junior Chamber International (JCI).
• În anul 2005, a lansat compania Elevate, iar la sfårşitul lui 2006, a inaugurat pensiunea turistică Dor de Bucovina, în care a investit alături de părinţii săi.