Concursul organizat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) la inceputul acestui an pentru finantarea proiectelor cinematografice (acordarea de credite fara dobanda producatorilor de filme) a dovedit ca legea, al carei proiect a fost initiat de senatorul Sergiu Nicolaescu, nu este decat un mijloc prin care este favorizat un grup de cineasti. Deficientele legii conduc la perpetuarea clientelismuluisi a intereselor de clan in cinematografia romaneasca. Astfel, pentru ca legea le permite, memb
Concursul organizat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) la inceputul acestui an pentru finantarea proiectelor cinematografice (acordarea de credite fara dobanda producatorilor de filme) a dovedit ca legea, al carei proiect a fost initiat de senatorul Sergiu Nicolaescu, nu este decat un mijloc prin care este favorizat un grup de cineasti. Deficientele legii conduc la perpetuarea clientelismuluisi a intereselor de clan in cinematografia romaneasca. Astfel, pentru ca legea le permite, membrii Colegiului Consultativ al CNC (organism cu rol consultativ de specialitate ce emite avize privind politica cinematografica) sunt in situatia privilegiata de a fi concurenti (participanti la concursul de proiecte), judecatori (membrii comisiei de selectie)si beneficiari ai creditelor CNC. Cu alte cuvinte, membrii Colegiului actioneaza conform principiului: „Eu centrez, eu dau cu capul, eu marchez.” In tarile vecine (Ungaria, Polonia), membrii institutiilor care stabilesc destinatia fondurilor in cinematografie au un mandat cu durata limitatasi nu au dreptul, pe perioada exercitarii acestuia, sa participe la concursurile de finantare a filmelor.
Alta deficienta a legii o reprezinta absenta unui set de criterii claresi transparente de selectie a proiectelor. Regulamentul concursului din acest an nu a continut anexa (desi fusese anuntata) cu criteriile pe baza carora comisia de selectie va judeca scenariile inscrise in competitie. Au fost luate in considerare, insa, criterii vagi, precum „valoarea artistica”si „potentialul comercial” al scenariului. In tarile cu industrie cinematografica, selectia proiectelor se face pe baza de punctaj, luandu-se in calcul valoarea scenariilor, box-office-ul regizorilorsi forta financiara a producatorilor.
Sergiu Nicolaescu: producator, regizor, scenarist = 1,8 mld. lei
In absenta unui proces transparent de selectie recentul concurs CNC nu poate fi considerat decat o impartire a banilor (din Fondul Cinematografic) pentru „clienti”si „prieteni”. Pe lista castigatorilor se afla numeroase firme fara experientasi vechime pe piata producatorilor de film. Acestea insa, au avut atuuri care au contat mai mult decat portofoliul de filmesi forta financiara. Firma GMP Prographics, castigatoarea finantarii unui proiect de film documentar, este editorul de casete video, culmea!… al CNC. Autorul scenariului castigator, Radu Ignatescu, printr-o alta firma, a editat revista Cinema, publicatie a CNC, care dupa patru aparitii a sucombat.
Firma Ro De Film a castigat in calitate de producator doua proiecte de lungmetraj. Unul dintre acestea il are in calitate de regizor pe Sergiu Nicolaescu. Asociat unic al firmei Ro De Film este Ion Mititelu, fostsef de productie al filmelor realizate de Sergiu Nicolaescu inainte de 89. Ro De Film a fost infiintata, ce ciudat!, in iulie 2002. Sa acorzi unei SRL infiintate de opt luni productia unui lungmetraj este o decizie cel putin dubioasa. Firma Cine TV Film, castigatoarea proiectului de film documentar Afganistan (scenariulsi regia Sergiu Nicolaescu), il are asociat unic pe… Sergiu Nicolaescu. Conform legii, in calitate de regizor, scenaristsi producator al unui film documentar, darsi regizor al unui lungmetraj castigator, Sergiu Nicolaescu ar putea beneficia de un onorariu maximal in cadrul creditului oferit de CNC in valoare de cel mult 1,18 miliarde lei. Sa mai adaugam ca senatorul va face partesi din comisia de finantare care va decide cuantumul dedicat fiecarui proiect.
„Ce lume vesela”, un film cu 1.600 de spectatori
Firma Atelier Creatie Film SRL, castigatoarea a doua proiecte de film documentar, a fost infiintata pe 19 decembrie 2002 (la timp ca sa intre in concurssi sa se numere printre castigatori!)si are asociat unic Uniunea Cineastilor din Romania, condusa de Mihnea Gheorghiu! Alta aberatie, o uniune sa faca film! Firma Nerv Film SRL, infiintata in 23 martie 2001, a castigat proiectul pentru un lungmetraj, „Pacala se intoarce”, in regiasi scenariul lui Geo Saizescu. Firma il are asociat unic pe Catalin Saizescu (fiul membrului din Colegiul Cosultativ)si nu are nici o realizare in domeniul cinematografiei.
Firma MDV Film a castigat doua proiecte pentru documentaresi doua pentru filme artistice (lungmetraj). Asociat cu 50% la aceasta firma este Mihai Orasanu, inginer de sunet. Interesant este faptul ca Mihai Orasanu este asociatul unic al firmei Total Professional Records SRL, companie care are in lucru filmul „Secretul Reginei Cleopatra” (regia Catalin Saizescu, scenariu Geo Saizescu), proiect pentru care a primit de la CNC, in sesiunea de concurs 2001, un credit de 6,8 miliarde lei. Este cel putin imoral ca un producator sa nu fi terminat un filmsi sa obtina, sub umbrela altei firme, credite pentru noi proiecte. Sa mai precizam ca Total Professional Records are un studio de inregistraresi dublaj al sunetului de film in parteneriat cu CNC. Legea permite, prin absenta oricarei reglementari, ca un regizor care nusi-a terminat inca filmul ce a primit finantare de la CNC sa se prezinte la un nou concurs de proiecte. Este cazul regizorilor Dan Pitasi Ioan Carmazan, care au filme neterminate din sesiunea de concurs 2001si care apar in calitate de regizorisi pe lista castigatoare din aceasta sesiune.
Situatia filmelor care au primit credite CNC in sesiunea de concurs 2001 este catastrofala. Din cele opt proiecte aprobate atunci, doar trei au avut premiera. „Turnul din Pisa” a inregistrat din 22 octombrie 2002si pana acum doar 15.987 spectatorisi a inghitit un credit CNC de 6,4 miliarde lei. „Binecuvantata fii, inchisoare” (premiera in noiembrie 2002) a inregistrat 5.400 de spectatori (6,4 miliarde lei credit CNC). Acelasi credit l-a primitsi filmul „Ce lume vesela”, care a adunat din decembrie 2002 „fabuloasa” cifra de 1.635 de spectatori. Toate aceste trei filme sunt niste esecuri, atat artistice, catsi comerciale, care confirma ca actuala cinematografie romaneasca, subminata de manevre dubioase, este o alta gaura neagra in care dispar banii statului. Pentru proiectele aprobate in concursul 2003, CNC va aloca credite in valoare de 130 miliarde lei. Gaura neagra risca sa inghitasi acesti bani, conform actualei Legi a cinematografiei.
Cinematografia romaneasca nu poate concura cu cele din tarile vecine
tara Nr. spectatori 2001 Incasari 2001 Nr. sali de cinema Nr. filme autohtone 2001
Romania 5,7 5 259 7
Cehia 10 26,2 796 16
Ungaria 15,7 36,7 550 35
Polonia 26,2 89,1 820 27
* In 2002 au fost lansate 9 filme romanesti. Filmul „Garceasi Oltenii”, realizat fara sprijinul CNC, a inregistrat recordul de spectatori al anului:
235.000. In Polonia, filmul lui Jerzi Hoffman, „With Fire And Sword” a avut un buget de 8 milioane USDsi incasari de 26 milioane USD!