O lege de importanta capitala pentru investitorii puternici incepe cu un text ambiguu. Primul paragraf descrie investitiile ce vor beneficia de facilitati ca fiind acelea care: „depasesc echivalentul a un milion de dolari SUA:
– sunt realizate in formele si modalitatile prevazute de lege;
– contribuie la dezvoltarea si modernizarea infrastructurii economice a Romaniei;
– determina un efect de antrenare in economie si creeaza noi locuri de munca”.
Partea cu dezvoltarea infrastructurii economice si cu antrenarea economiei a nedumerit pe toata lumea. Daca milionul de dolari sau locurile de munca sunt parametri concreti, cuantificabili, la fel ca respectarea conditiilor legii (o prevedere ce se intelege de la sine, de altfel), celelalte sunt subiective. Cine masoara daca o investitie raspunde sau nu acestor prevederi?
Dar acestea nu sunt conditii, aflam de la Ministerul Dezvoltarii si Prognozei (MDP), ci o definitie explicativa. „Nu trebuie sa hotarasca o autoritate sau o persoana daca o investitie contribuie la dezvoltarea infrastructurii economice sau antreneaza efecte pozitive in economie. Acest lucru este de la sine inteles, daca investitia depaseste un milion de dolari. Art. 1 din Legea nr. 332/2001 nu impune alte restrictii in afara de limita milionului de dolari investiti”, spune Mihai David, ministru secretar de stat in MDP.
Numai regula milionului de dolari trebuie luata in seama, restul elementelor sunt enumerate explicativ. Cu voie de la MDP, legea isi pierde, in anumite parti ale ei, caracterul imperativ si devine un curs de economie. Ca sa dreaga oficial formularea legii, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei nu se dezminte: „Orice investitie de peste un milion de dolari contribuie la dezvoltarea infrastructurii si antreneaza efecte pozitive in economie”. In privinta locurilor de munca, nu se impune o limita minima de angajari: pot fi investitii de inalta tehnologie, cu productivitate mare si locuri de munca putine sau, dimpotriva, sectoare precum serviciile, cu investitii de capital mai mici, dar oferind multe slujbe, precizeaza Mihai David.
De ce ti-e frica nu scapi: de norme !
Chiar daca nu are putere de lege, declaratia oficiala a MDP trebuie luata de buna, altfel legea poate fi aruncata in sertar.
Formularea inadecvata a facilitatilor fiscale le anuleaza pe jumatate. Deducerea a 20% din valoarea investitiei nu are o data de aplicare clar precizata. Exceptarea de la TVA a echipamentelor si utilajelor din import asteapta lista bunurilor ce vor fi scutite. Cat priveste incurajarea livrarii de echipamente de la intern, MDP a dat-o in bara cu amanarea TVA. Practic, asa cum arata legea, furnizorul ar trebui sa livreze echipamentul, sa ramana cu TVA neincasata, dar el sa o vireze statului. Curat incurajare a productiei interne! Ca propunere, MDP avanseaza acum ideea platii TVA de catre furnizor catre stat la incasare, varianta care nu este insa agreata de responsabilii din Finante, care apreciaza: „TVA e conceputa sa fie platita la emiterea facturii. Nu putem schimba ABC-ul TVA. E ca si cum l-am rupe pe A de B”.
Consultati pe marginea legii, expertii fiscali si oamenii de afaceri si-au incheiat la unison aprecierile cu un cuvant pe care nimeni nu ar fi dorit sa-l invoce: norme!
Mihai David: „O investitie este semnificativa daca depaseste milionul de dolari”
Capital: Ce inseamna investitii care „contribuie la dezvoltarea si modernizarea infrastructurii economice a Romaniei si determina un efect de antrenare in economie”?
Mihai David: Orice investitie de peste un milion de dolari se considera ca antreneaza efecte pozitive in economie si contribuie la dezvoltarea infrastructurii economice.
Capital: Cum vedeti aplicarea conditiilor mentionate?
Mihai David: Nu sunt considerate conditii.
Capital: Participarea la investitii trebuie sa se realizeze cu capital lichid, cel in natura este exclus. Sunt insa acceptate imprumuturile ca forma de finantare?
Mihai David: Da. Firma poate sa foloseasca propriile resurse sau sa apeleze la o institutie financiara.
Capital: Investitiile noi beneficiaza de deducerea unei cote de 20% in luna in care se realizeaza investitia. Cand anume, atunci cand incep sau cand pun in functiune, deci finalizeaza investitia?
Mihai David: Aceasta este cea mai importanta facilitate acordata. Procedura este urmatoarea: in momentul in care pune in functiune investitia, investitorul va trimite o fisa statistica la Ministerul Dezvoltarii. O fisa-tip, care va fi publicata curand pe site-ul MDP, pe care o completeaza, o trimite la minister, doar pentru a anunta inceperea investitiei. Nu are nevoie de nici o aprobare, nu este o fisa super-birocratica, ci doar o declaratie care va fi inregistrata. Acest moment reprezinta momentul zero al investitiei, data la care isi poate inregistra deducerea fiscala.
Capital: Cum se aplica amanarea la plata TVA pentru echipamentele achizitionate de pe piata interna? Furnizorul emite factura cu TVA, astfel incat beneficiarul trebuie sa o achite pe loc, nu la o luna dupa inceperea investitiei?!
Mihai David: Ministerul Finantelor este in masura sa reglementeze regimul TVA. Nu sunt specialist cu patalama in TVA, dar solutia noastra ar fi urmatoarea: furnizorul inscrie in factura taxa, dar nu o incaseaza si nu o varsa la buget. Ulterior, cand va face incasarea, va vira banii catre stat.
Capital: Investitiile cu impact major vor fi prezentate Departamentului pentru Relatia cu Investitorii Straini. Legea nu stabileste insa nici ce se intelege prin investitii cu „impact major”, nici in ce scop vor fi prezentate?!
Mihai David: In ciuda titulaturii, Departamentul pentru Investitorii Straini se ocupa de investitiile, romanesti sau straine, cu impact major, fiind considerate astfel cele ce depasesc 10 milioane de dolari. Pentru acestea, Parlamentul, la propunerea Guvernului, va putea aproba pachete de facilitati suplimentare. MDP are rolul de a identifica aceste investitii si de a le prezenta Departamentului pentru Investitorii Straini, care, mai departe, le va aduce pe masa Guvernului.
Ce spun cei care vor aplica legea – consultanti fiscali si oameni de afaceri
Mihaela Mitroi, director Taxe PricewaterhouseCoopers
„Raman conditii: investitiile sa fie noi, sa aiba o valoare ce depaseste echivalentul unui milion de dolari, sa se realizeze cu capital lichid sau in valuta liber convertibila. Lichid inseamna „in bani”, asadar, nu este acceptat capitalul in natura.
Facilitatile fiscale:
1. Amortizarea accelerata e permisa doar cu notificare. Nu va produce efecte imediate. Astfel, daca se realizeaza o investitie in 30 de luni (termen maxim prevazut de lege), atunci amortizarea accelerata se va aplica la data punerii in functiune a investitiei (din luna 31, daca nu s-a pus in functiune partial). Pe de alta parte, daca se achizitioneaza mijloace fixe cu o valoare mai mare de un milion de dolari, se poate aplica imediat amortizarea accelerata. Dar atentie: nu mai exista un avantaj real in ceea ce priveste amanarea TVA.
2. Deducerea unei cote de 20% din valoarea investitiei – daca aceasta se va inregistra la data punerii in functiune, adica la finalizarea investitiei, va crea efecte fiscale reale destul de tarziu si, mai ales, va fi devalorizata.
3. Exceptare de taxe vamale pentru anumite utilaje – se asteapta lista aprobata prin ordin comun MDP si MFP. Facilitatea se acorda numai pentru bunuri care au fost produse cu cel mult un an inainte de intrarea in tara (sau achizitia in cazul celor de la intern) si nu au fost niciodata utilizate. Mai trebuie clarificat cum se va face dovada ca bunul este nou si ca va fi utilizat, deci ce se va cere de catre Vama sau de catre inspectorul fiscal (pentru bunurile fabricate in Romania) in sensul acesta. Ar putea fi suficiente contractul, factura care poate prezenta caracteristicile produsului, inclusiv data de fabricatie?!
4. Amanarea TVA aferenta achizitiei din import si din tara dupa finalizarea investitiei: in ceea ce priveste TVA aferenta bunurilor nou-achizitionate din import, lucrurile sunt clare. Pentru bunurile achizitionate in tara legea nu prevede ce se intampla cu TVA pe care furnizorul o are de platit (intrucat este facturata). In mod normal, furnizorul, la randul lui, nu ar trebui sa plateasca TVA la bugetul statului si sa beneficieze la randul lui de amanare. Dar daca nu varsa TVA, atunci are drept de deducere? Aceasta taxa ar putea provoca reactii in lant, determinand furnizorii sa nu-si asume riscul livrarii unui echipament fara siguranta incasarii TVA, dar cu obligativitatea platii la stat.r
r
Gabriel Biris, senior manager Haarmann, Hemmelrath & Partnerr
„O lege nu are cum si nici de ce sa explice efecte, trebuie sa impuna conditii. Pe langa erorile din definitie, legea prezinta un numar important de neclaritati care o fac inaplicabila. Problema TVA pentru echipamentele, instalatiile de pe piata interna: furnizorul se transforma in finantator al facilitatii acordate. Cat despre solutia avansata de MDP, mai intai sa vedem scris! Am dubii, deoarece o problema similara exista si in cazul facilitatilor acordate IMM sau investitorilor in zone defavorizate si nu a fost rezolvata nici pana in prezent.r
In privinta echipamentelor, utilajelor din import, lista o au gata facuta, se gaseste in HG nr. 100/1999, ar trebui doar actualizata si completata (ex.: PC-uri, care nu sunt mentionate).r
Art. 14 prevede ca „investitiile noi beneficiaza de deducerea unei cote de 20% din valoarea acestora, deducerea calculandu-se in luna in care se realizeaza investitia”. Nu putem sti daca data la care se inscrie deducerea in declaratia de impunere este data varsarii capitalului sau data punerii in functiune a investitiei. Cel mai probabil, Guvernul a voit sa se refere la aceasta din urma, dar nu a facut-o in mod corespunzator. r
r
Asociatia Oamenilor de Afaceri r
din Romania (AOAR)r
„Propunerile AOAR pe marginea legii au fost luate in considerare doar in mica masura. Consideram benefica initiativa Guvernului, dar forma finala a Legii nr. 332/2001 contine prevederi ambigue si definitii neinspirate, favorizand interpretari contradictorii.”r