Costul net al riscului a crescut anul trecut cu 61,6% faţă de 2011, până la 1,938 miliarde lei, din cauza deteriorării mediului macroeconomic şi a implementării, începând cu cel de-al doilea trimestru al anului trecut, a unei metodologii mai prudente de evaluare a garanţiilor.
Practic, dacă la finele primului trimestru din 2012, BRD a raportat un profit net de 83,4 milioane lei, din trimestrul II a început să afişeze primele pierderi din existenţa băncii, de 44 milioane lei în T II, apoi 29 milioane lei în T III şi 342,3 milioane lei în T IV.
„Performanţa noastră financiară a fost afectată anul trecut de creşterea costului riscului, în condiţiile unui mediu dificil. Soliditatea modelului nostru de business nu este pusă în discuţie şi avem planuri strategice clare pentru 2013 şi anii care vor urma. Ne vom concentra pe consolidarea procedurilor şi politicilor noastre de risc şi pe îmbunătăţirea eficienţei operaţionale, continuând în acelaşi timp să facem investiţiile necesare viitoarei noastre dezvoltări comerciale, astfel încât să fim capabili să producem un nivel adecvat de profitabilitate”, a spus Philippe Lhotte, presedintele – director general al BRD.
Venitul net bancar a scăzut cu 6,1% în comparaţie cu cel din anul precedent, influenţat în special de declinul marjei nete de dobândă, determinată de evoluţia adversă a ratelor dobânzilor şi de efectele structurale. În acest context, BRD s-a concentrat pe îmbunătăţirea eficienţei operaţionale şi a redus cheltuielile generale cu 2,4%. Raportul cost/venit a rămas în anul 2012 în mod semnificativ sub nivelul de 50%, la 46,5%. De-a lungul întregului an 2012, banca a acţionat în condiţiile unui mediu economic încă dificil, caracterizat de un nivel scăzut de încredere, care a afectat consumul, o cerere externă slabă, care a împiedicat creşterea exporturilor, şi o performanţă slabă a sectorului agricol, cu o recoltă sub medie.
Dificultăţile economice s-au reflectat în activitatea sectorului bancar printr-o reducere de 0,1% a volumului creditelor brute. Creditele acordate clientelei de persoane fizice au scăzut cu 1,5%, din cauza declinului cu 6,2% al volumului creditelor de consum. În acelaşi timp, companiile şi-au limitat investiţiile, inducând un impact negativ în cererea de credit. Activitatea de creditare a băncii a fost susţinută în 2012 în principal de creditele imobiliare, precum şi de finanţarea marilor clienţi corporativi. Creditele acordate persoanelor fizice au crescut cu 2,4% la sfârşitul anului 2012, sub influenţa producţiei robuste de credite imobiliare în cadrul programului ‘Prima Casă’.
Creditele pentru companii au crescut cu 2,5% faţă de 2011, evoluţie determinată de activitatea mai intensă de finanţare a marilor clienţi corporativi. Pe segmentul companiilor, au fost preferate finanţările în lei, soldul acestora înregistrând o creştere de 6% faţă de anul 2011. În consecinţă, cotele de piaţă ale băncii au crescut cu 0,6 puncte procentuale pe piaţa clienţilor persoane fizice şi cu 0,2% pe piaţa clienţilor companii. Anul 2012 este caracterizat, de asemenea, şi de creşterea dinamică a depozitelor clientelei (+4,1%), cu o reorientare către scadenţele mai lungi.
Tot anul trecut, banca şi-a diversificat sursele de finanţare şi şi-a îmbunătăţit semnificativ raportul Credite/Depozite de la 103,6% la 98,7% (-4,9 puncte). BRD – Groupe Societe Generale avea, la sfârşitul anului 2012, peste 2,3 milioane de clienţi. La aceeaşi dată, banca avea peste 2,2 milioane de carduri valide şi opera o reţea de peste 1.500 ATM-uri şi aproximativ 21.000 POS-uri. Volumul total al activelor băncii se ridica, la sfârşitul anului 2012, la 47,924 miliarde lei.
BRD-GSG este cea de-a doua bancă din România după totalul activelor. BRD face parte din Grupul Societe Generale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 160.000 de angajaţi şi 33 milioane de clienţi în întreaga lume, în trei activităţi-cheie: Retail banking în Franţa; Retail banking international şi Corporate & Investment Banking.
Sursa: Agerpres