Enel are în plan să se retragă din România de anul viitor. Informația a fost furnizată într-un comunicat de presă ce privește Strategia ENEL 2023-2025. Amintim că în octombrie, s-a vehiculat că gigantul italian şi-ar putea vinde operaţiunile din România către Public Power Corporation (PPC), cea mai mare companie de profil din Grecia. Specialiştii evaluează tranzacţia la circa 1,8 miliarde de euro. Ulterior, Public Power Corp (PPC) a negat informațiile din presa elenă potrivit cărora ar fi aproape de a cumpăra 70% din compania de electricitate Enel România.
În documentul transmis acum publicității, Enel a menționat că anul de referință al strategiei de eficientizare pe termen lung a grupului este preconizat a fi 2023.
În mod specific:
• activitățile din Europa se vor concentra în jurul Italiei și Spaniei, cu vânzarea activelor din România;
• în America Latină, Grupul se așteaptă să se retragă din Peru și Argentina;
• unele zone geografice, cum ar fi Australia și Grecia, se așteaptă să fie adăugate la modelul de administrare de tip Stewerdship;
• se preconizează că se va cristaliza valoarea portofoliului de gaze din Spania;
• se așteaptă ca activele din Ceará să fie vândute pentru a se concentra mai mult pe rețelele de distribuție din mega-orașe (Rio și São Paulo);
• se va cristaliza, de asemenea, valoarea altor active regenerabile minore care nu sunt legate de baze de clienți importante în aval.
Planul Enel pentru anii următori
Conform documentului, în perioada Planului 2023-2025, Grupul se așteaptă:
- Să se concentreze pe lanțul valoric integrat urmărind electrificarea durabilă, care este din ce în ce mai necesară în sistemele energetice globale, urmând să acopere în 2025 aproximativ 90% din contractele sale cu preț fix la vânzarea de energie electrică din surse fără emisii de carbon, concomitent cu majorarea ponderii producției de energie regenerabilă la aproximativ 75% din total. Aproximativ 80% dintre clienții rețelelor vor beneficia de servicii digitalizate
- Repoziționarea strategică a afacerilor și a prezenței geografice, cu un plan de vânzare în valoare de aproximativ 21 de miliarde de euro, cu o contribuție pozitivă la reducerea datoriei nete a grupului. Cea mai mare parte a elementelor planului sunt estimate să fie realizate până la sfârșitul anului 2023, rezultând o companie mai agilă, axată pe șase ”țări principale”.
- Asigurarea creșterii și a solidității financiare prin cuplarea unei rate de creștere anuală compusă („CAGR”) de 10-13% a venitului net ordinar cu un raport FFO/Datorie netă de 28%, preconizat începând cu 2023, alături de menținerea unui dividend pe acțiune („DPS”) de 0,43 euro pentru perioada 2023-2025, în creștere de la 0,40 euro în 2022, prin urmare DPS în 2024 și 2025 va fi considerat un minim sustenabil.
În vederea atingerii acestor obiective, între 2023 și 2025, Grupul se așteaptă să investească în total aproximativ 37 de miliarde de euro, din care 60% vor sprijini strategia comercială integrată a Grupului (producție, clienți și servicii), iar 40% vor fi alocate rețelelor, pentru a le susține rolul de facilitatori ai tranziției energetice, se arată în comunicatul de presă.
Potrivit documentului, accentul va fi pus pe patru acțiuni strategice:
(i) echilibrarea raportului dintre volumele oferite și cererea clienților, pentru a optimiza profilul de risc și randament
(ii) decarbonizarea, pentru a asigura competitivitatea, durabilitatea și securitatea
(iii) consolidarea, dezvoltarea și digitalizarea rețelelor pentru a permite tranziția
(iv) optimizarea portofoliului de afaceri și a prezenței geografice
Pe ce se va concentra gigantul italian în perioada următoare
Francesco Starace, CEO și director general al Enel, a declarat că în următorii trei ani, compania se va concentra pe modelele de afaceri integrate, pe know-how-ul digital, precum și pe afacerile și zonele geografice care pot adăuga valoare în ciuda scenariului actual dificil, adoptând o structură mai simplă și un set mai robust de indicatori financiari.
„Acest lucru ne va spori rezistența la posibilele turbulențe continue din viitor, iar crearea de valoare va genera creșteri suplimentare, în beneficiul tuturor părților interesate și al accelerării independenței energetice în țările noastre principale. Sustenabilitatea, care este pe deplin integrată în deciziile noastre, continuă să stea la baza strategiei noastre, valorificând, de asemenea, accelerarea electrificării în toate economiile. Aceste rezultate vor putea fi atinse datorită colegilor foarte calificați și motivați din cadrul Grupului Enel și a structurii organizaționale de tip platformă digitală pe care am creat-o pentru Grup.”, a arătat acesta.