Informația momentului în România. Asociația Pro Infrastructură anunță că o mare companie își oprește lucrul pe toate șantierele din țară.

Într-o postare pe pagina de Facebook, Asociația Pro Infrastructură informează că UMB va oprit lucrul pe toate șantierele din țară. Menționăm faptul că UMB este unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră.

Măsura intră în vigoare de luni, 11 iunie, moment în care angajații nu vor mai fi primiți la muncă, în condițiile în care angajații au lucrat 14 ore pe zi, plus zilele de sâmbătă.

Oamenii nu vor mai fi chemați la muncă de luni, 11 iulie

„BREAKING NEWS: UMB oprește lucrul pe toate șantierele! Unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră a luat o decizie fără precedent: începând de luni, 11 iulie 2022, nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele”, se arată în postare.

Sursa citată precizează că șapte proiecte importante sunt în pericol, care depășesc 140 de kilometri din cei totali de 391, iar România are mai multe contracte de execuție deja semnate.

O excepție o fac DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB se apropie de final, iar drumul va fi dat spre folosință spre finele lunii iulie ale acestui an.

7 proiecte de infrastructură sunt în pericol

„Sunt în pericol 7 proiecte care împreună depășesc 140 de kilometri, adică mai bine de O TREIME (aproape 36%) din totalul de 391 kilometri de autostradă și drum expres veritabil pe care România are în prezent contracte de execuție semnate!

Excepție face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie”, arată sursa citată.

În ceea ce privește motivul invocat, Asociația Pro Infrastructură menționează că este vorba despre măsurile care nu au fost luate până acum în ciuda promisiunilor.

Mai exact, sursa citată amintește că Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutier le-a propus constructorilor, inclusiv celor de la UMB că va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor, însă nimic nu s-a întâmplat până acum.

Contractele ar putea înceta în orice moment

„Motivul? Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor, așa cum v-am explicat vinerea trecută: https://bit.ly/3NEOJ48.

Dar una este să promiți, alta este să faci. Așa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare și intră într-un soi de „grevă”, asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție”, mai arată sursa citată.

Asociația Pro Infrastructură avertizează că situația este extrem de gravă, iar dacă lucrurile ar degenera s-ar ajunge la un dezastru. Mai exact, 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție ar putea să fie stopați.

„Situația este FOARTE gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție!”, se mai arată în postare.

Ce spun reprezentanţii CNAIR despre această situaţie?

„UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permament măsuri pentru a sprijini toţi constructorii care au contracte în derulare.

În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru găsirea celor mai bune soluţii privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creşterea preţurilor la materialele de construcţie.

CNAIR a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către Guvernul României a OUG 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. După publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătaţire.

Rezultatul este acela că MIPE (Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – n.red.) la randul său a iniţiat o Ordonanţa de Guvern care va îmbunatăti aplicarea acestor corectii de pret. Documentul elaborat de MIPE este în procesul de avizare şi avem încredere că în următoarea perioadă acest document va fi aprobat în şedinţă de Guvern, în acord cu propunerile noastre.

Este adevărat că preţurile la materialele de construcţii au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanţă cu legea, cu prevederile contractuale şi cu normativele europene. Este important să precizăm că o astfel de abordare pentru sprijinirea constructorilor care au în derulare contracte, reprezintă o premieră în rândul statelor Uniunii Europene”, se arată într-un comunicat de presă al CNAIR.