Gigantul Dell, căci despre el este vorba, a raportat joi o prăbușire a câștigurilor, cu 72%, pe fondul extinderii spiralei de scădere a vânzărilor de PC-uri. Și toate acestea se întâmplă pe fondul unei bătălii pentru preluarea controlului între fondatorul companiei, Michael Dell, și investitorul Carl Icahn.
Compania, care altă dată era liderul mondial al vânzărilor de computere și deținea un lanț de producție și inovație, recurge acum la reduceri tot mai mari de preț pentru a calma clienții nervoși în legătură cu viitorul companiei, întrucât aceștia au contracte pe termen lung cu Dell. Practic, compania își comprimă marjele punând accent în special pe volumul de vânzări mai mult decât pe profitabilitate.
Dell este subiectul unei confruntări amare între fondatorul și CEO Michael Dell care propune acționarilor 25 miliarde dolari pentru a delista compania și Icahn, liderul acționarilor care se opun acestei mutări, considerând că oferta este prea mică.
Rezultatele sumbre ar putea întări argumentul lui Michael Dell că un oferirea a 13,75 dolari/acțiune, plus un dividend de 13 cenți, este un preț corect.
Acțiunile Dell au picat cu 2% în tranzacțiile de după clopoțelul de închidere, până ls 13,68 dolari.
La sfârșitul lui 2012, Dell era al treilea cel mai mare producător mondial de PC-uri, cu o cotă de piață de 10,7%, Acer suflându-i în ceafă, cu o cotă de 10,4%.
În ultimii ani, Dell a devenit una din cele mai proeminente victime ale erodării pieței PC-urilor de către dispozitivele mobile, cum ar fi iPad-urile de la Apple. Vânzările diviziei de computing pentru utilizatorii finali a scăzut cu 5%, până la 9,1 miliarde dolari.
Șansa Dell rămâne foarte strânsă de vânzările de PC-uri, care generează circa jumătate din venituri. Vânzările globale de PC-uri sunt așteptate să scadă cu 7% în acest an și cu 4,5% anul viitor, potrivit analiștilor CLSA.
Pentru al doilea trimestru fiscal, Dell a raportat vânzări de 14,5 miliarde, în stagnare față de acum un an și peste estimarea medie de 14,2 miliarde dolari a analiștilor chestionați de Thomson Reuters.
Cu toate acestea, profitul net a scăzut brutal, la 204 milioane dolari sau 12 cenți pe acțiune, de la 732 milioane dolari sau 42 cenți pe acțiune cu un an înainte. Excluzând elementele special, câștigul pe acțiune a fost de 25 cenți, ușor peste media de 24 cenți previzionată de analiști.
Marja brută de profit a scăzut cu un punct procentual față de trimestrul precedent, la 19,6%.
O veste mult mai bună pentru Dell a venit pe partea soluțiilor, serviciilor și software-urilor de business pentru companii, pentru care vânzările au urcat cu 9%, la 5,8 miliarde dolari.
Michael Dell vrea să transforme compania fondată de el în 1984 într-un furnizor de servicii complete în materie de computer precum rivalii HP și IBM. Și vrea să facă asta departe de ochii pieței publice.