Cercetarea realizată de UNSAR și IRES arată că doar 11% dintre șoferii păgubiţi ar apela la un service care nu are contract cu asigurătorii. Autorii studiului au explicat că pe piaţa de reparaţii auto există diferenţe destul de mari între preţurile practicate de diferitele tipuri de unităţi reparatoare în raport cu companiile de asigurare RCA.

Șoferii preferă un service care are contract cu asigurătorii

O analiză a datelor aferente perioadei 2018-2022 transmise de companiile membre UNSAR pentru dosarele cu daune materiale care s-au închis şi s-au plătit a relevat unele discrepanţe considerabile.

Nu au fost luate în calcul dosarele care sunt încă în rezervă, respectiv cele care urmează să fie închise.

Potrivit studiului, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţii către service-urile reprezentanţelor auto.

Este vorba despre o sumă de 9.604 lei, comparativ cu suma de 7.580 lei.

„Astfel, pentru service-urile independente care nu au un contract de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţii către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei), şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au un contract cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei)”, arată cercetarea respectivă.

masini, autostradă, soferi
SURSA FOTO: Pexels

Preţul poliţei RCA este influenţat semnificativ şi de costul despăgubirilor plătite

Potrivit UNSAR, preţul poliţei RCA este influenţat semnificativ şi de costul despăgubirilor plătite. Astfel, contractele cu unităţile reparatoare ar putea simplifica şi grăbi procesul de despăgubire

Contractele respective ar putea fi introduse în Legea RCA, aflată acum în dezbaterea Camerei Deputaţilor.

Schimbarea ar viza preţuri corecte de piaţă şi reparaţii de calitate, în interesul atât al plătitorilor de prime de asigurare, cât şi al persoanelor prejudiciate.

Barometrul UNSAR – IRES privind „Percepţia riscului şi cultura asigurărilor din România” a fost realizat în luna mai a acestui an pe un eşantion reprezentativ format din 1.010 respondenţi. Aceștia au avut vârsta cuprinsă între 18 şi 50 de ani. A fost folosită metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

UNSAR reprezintă 21 de companii de profil. Acestea deţin o pondere de aproximativ 90% din piaţa locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv:

  • apărarea şi reprezentarea intereselor asigurătorilor şi reasigurătorilor din România;
  • participarea la îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor;
  • promovarea activităţii de asigurări în România şi a dezvoltării durabile a industriei de profil pe plan intern şi internaţional.

Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federaţiei Asigurătorilor şi Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe.