Scepticismul cu privire la fezabilitatea energiei cu hidrogen – ba că tehnologia este prea complexă, ba că este prea scumpă și nu e deloc ecologică – a lăsat loc progresului, iar China a intrat deja în horă.
O dovedesc titluri recente din presa chineză care anunță că „Mașinile cu hidrogen vor fi testate înainte de 2024” sau anunțul recent că „în China se construiește cea mai mare fabrică de hidrogen verde”, subliniază Scmp.
Cea mai mare fabrică din lume ar putea fi pusă în funcțiune în 2023
Compania Sinopec China construiește cea mai mare fabrică din lume pentru producerea de hidrogen din surse regenerabile. Instalația, care va fi alimentată de o centrală fotovoltaică de 300 MW, este de așteptat să fie pusă în funcțiune anul viitor, în iunie.
Sinopec (China Petroleum & Chemical Corporation) intenționează să producă 20.000 de tone de hidrogen verde pe an, odată ce instalația va fi finalizată, în timp ce preconizează o reducere a emisiilor de CO2 de aproximativ 485.000 de tone pe an.
Costul producției de hidrogen – 2,67 dolari pe kg
Construcția fabricii va costa aproximativ 470,8 milioane dolari, cu panouri solare acoperind o suprafață de peste 630 de ha. Costul producției de hidrogen va fi de doar 2,67 dolari pe kilogram, potrivit presei chineze.
Gigantul energetic deținut de stat a anunțat că proiectul va acoperi întregul proces de producere și utilizare a hidrogenului verde, de la generarea energiei solare, transformare, producție electrolitică, stocare și transport.
Hidrogenul ar răspunde și nevoilor de încălzire
De asemenea, facilitatea va include o centrală solară de 300 MW, o instalație de producere a hidrogenului prin electroliză a apei, rezervoare de stocare a hidrogenului și o conductă de hidrogen.
Susținătorii hidrogenului susțin că, până în 2050, hidrogenul ar putea reprezenta până la 12% din consumul global de energie. Într-o „societate a hidrogenului”, acesta nu ar alimenta doar vehiculele rutiere sau navele, ci ar răspunde și nevoilor de încălzire a locuințelor și necesităților energetice ale industriei grele – oțelării, fabrici de produse chimice și de ciment.
China Hydrogen Alliance susține că cererea de hidrogen din China se va tripla, ajungând la 60 de milioane de tone, până în anul 2050. De asemenea, se estimează că producția de hidrogen din surse regenerabile ar putea ajunge la 100 de milioane de tone până în 2060.
Doar încercări timide pe piața auto internațională
Până acum, însă, au existat doar încercări timide. Toyota și Hyundai sunt singurii producători auto care oferă mașini alimentate cu hidrogen pe piața internațională. De la lansarea sa în 2014, Toyota Mirai, dominantă, a vândut undeva sub 18.000 de unități până în 2021, în special în Statele Unite.
O cifră care este cu mult sub cea a vânzării vehiculelor electrice, care atinsese anul trecut cifra de 6 milioane.
O ”societate a hidrogenului”
China este singura economie care se concentrează pe camioanele și autobuzele alimentate cu hidrogen, existând cel puțin 12 companii care se luptă să intre pe piață. Compania Sinosynergy a livrat luna trecută o sută de camioane alimentate cu hidrogen, către Jinnan Steel Group.
China are 160 de orașe cu o populație de 1 milion sau mai mult. Prin urmare, statul asiatic va avea nevoie de mult mai multe stații de alimentare, dacă vehiculele cu hidrogen vor fi utilizate pe scară largă. Pentru comparație, în prezent, China are aproximativ 1,4 milioane de stații de încărcare pentru vehicule electrice.
Optimiștii văd însă un avantaj în faptul că hidrogenul poate susține o „societate a hidrogenului”, înlocuind combustibilii fosili nu doar în transport, atâta vreme cât hidrogenul este, desigur, verde, subliniază sursa citată.