O maşină cu suflet tânăr, spirit de avangardă şi idei liberale

Noul model din gama Kia este foarte diferit de cele cu care ne obişnuiseră producătorii coreeni. El se remarcă prin dimensiunile reduse pentru un crossover şi un spaţiu interior generos. Cu patru ani în urmă, americanii erau atraşi la standul Kia de la salonul auto de la Detroit de un concept care arăta ciudat pentru o marcă din Coreea. După încă doi ani, în 2008, la  Modial de l‘Automobile  din Paris era prezentată şi varianta de serie a conceptului, iar reacţ

Noul model din gama Kia este foarte diferit de cele cu care ne obişnuiseră producătorii coreeni. El se remarcă prin dimensiunile reduse pentru un crossover şi un spaţiu interior generos.

Cu patru ani în urmă, americanii erau atraşi la standul Kia de la salonul auto de la Detroit de un concept care arăta ciudat pentru o marcă din Coreea. După încă doi ani, în 2008, la  Modial de l‘Automobile  din Paris era prezentată şi varianta de serie a conceptului, iar reacţia publicului a fost peste aşteptări chiar şi  pentru reprezentanţii mărcii asiatice. „Un vehicul avangardist“, „o infuzie de tinereţe“, „ o revoluţie pentru maşinile de oraş“,  „o maşină plină de idei liberale“, sunt numai câteva dintre expresiile prin care jurnaliştii din întreaga lume au încercat să caracterizeze noua Kia Soul.

În vestul Europei, comercializarea modelului a debutat încă din toamna lui 2008, însă importatorul român a reuşit cu greu, abia în luna decembrie a anului trecut, să obţină de la producător primele modele disponibile pentru piaţa autohtonă. O situaţie deloc uşor de înţeles mai ales acum, când industria auto mondială trece printr-o criză de proporţii, iar vânzarea fiecărei maşini este considerată o adevărată victorie. Justificarea acestei întârzieri îşi poate găsi însă o explicaţie în cifrele de vânzări ale modelului. După numai câteva luni de la lansarea pe piaţa mondială, în Europa Occidentală se înregistraseră deja peste 5.000 de comenzi, cu 13% mai mult decât îşi programase constructorul coreean. La prima vedere, numărul comenzilor poate părea mic, dar pentru un segment ca acela căruia îi aparţine noua Kia, 5.000 de maşini înseamnă mai curând o surpriză plăcută.

Concurenţi puternici

Odată sosită pe piaţa autohtonă, la jumătatea lunii decembrie 2009, Kia Soul  a întâmpinat o concurenţă puternică şi bine poziţionată în clasamentele vânzărilor. Dacă punem la socoteală fie şi numai Toyota Urban Cruiser, Citröen C3 Picasso, Skoda Yeti şi, mai ales, Ford Fusion, este limpede că pentru Kia nu va fi deloc simplu să-şi impună noul model pe piaţă. Dacă însă punem în balanţă succesul înregistrat anul trecut de producătorul coreean cu fiecare dintre modelele sale, precum şi faptul că lista de preţuri pentru Soul porneşte de la numai 13.685 de euro, şansele mărcii de a-şi păstra poziţia a şaptea în topul vânzărilor, dacă nu chiar să avanseze, se arată a fi foarte solide.

Fără tracţiune integrală

„Caracteristicile tehnice de nivel înalt şi echipamentele de siguranţă activă şi pasivă ne întăresc convingerea că atracţia emoţională exercitată iniţial de Soul asupra clienţilor se va transforma într-o decizie sigură, fără a lăsa impresia că inima dictează în locul creierului“, a ţinut să precizeze directorul de marketing al Kia Motors Europa, Panu Vainamo. După mai bine de un an de la prezentarea mondială, coreenii au înţeles însă că Soul este o maşină de tipul „love it or hate it“, asta însemnând că unii o vor vedea ca pe un vehicul modern, animată de un spirit liber, iar ceilalţi, ca pe o cutie de pantofi cu roţi. Clienţii potenţiali ai noului model se află, evident, în prima categorie. Totuşi, doar celor din mediul urban le este îngăduit accesul la „spiritul liber“ invocat de oficialii Kia, fiindcă lipsa tracţiunii integrale şi ampatamentul lung nu permit aventurile pe trasee neamenajate.

În privinţa caracteristicilor tehnice, Soul se poate lăuda cu o gamă compusă din două propulsoare, unul diesel şi celălalt alimentat cu benzină, ambele de 1,6 litri. Acestea dezvoltă o putere de 126 CP în cazul celui pe motorină şi de 115 CP în cazul celui pe benzină. Conform producătorului, cea mai frecventă alegere a clienţilor Soul din Europa este de aşteptat să fie motorul diesel. Proiectat şi fabricat la „centrul de calitate diesel“ Kia de la Russelsheim, Germania, această unitate modernă DOHC are turbină cu geometrie variabilă, comandată electric (VGT), ce asigură performanţe ridicate, precum şi un filtru de particule diesel (DPF), opţional, pentru a garanta emisii scăzute.

În habitaclu, cel mai atractiv element este, fără doar şi poate, sistemul audio cu opţiune Mood Lighting, dar principalul atu în această zonă este spaţiul destinat ocupanţilor, incredibil de mare pentru o maşină cu o lungime de numai 4,1 metri.

KIA Soul
Motorizări: 1,6 DSL, 1,6 GSL
Dimensiuni (L/l/h): 4105/1785/1610
Viteza maximă (km/h): 178
Acceleraţie 0-100 km/h: 11-11,6 sec.
Consum mediu (l/100 km): 5,2-6,5
Emisii CO2 (g/km): 137-153
Preţ (euro): 13.685-18.136