O miscare globala, dar cu specific national

influenti decat teroristii ceceni de la Beslan si au zguduit Kremlinul. Si tot cu Beslan, tragedia cecena, coincidenta sau nu, compara si Gennady Zyganov, liderul Partidului Comunist, reforma beneficiilor sociale: "un Beslan social".In primul rand, in calculele presedintelui Putin, autorul acestei reforme, nu au apreciat corect dimensiunile fenomenului. In mod traditional, statul social in Rusia - cu reminiscente evident comuniste - este foarte dezvoltat. Locuitorii Moscovei, de pilda, nu plates

influenti decat teroristii ceceni de la Beslan si au zguduit Kremlinul. Si tot cu Beslan, tragedia cecena, coincidenta sau nu, compara si Gennady Zyganov, liderul Partidului Comunist, reforma beneficiilor sociale: „un Beslan social”.In primul rand, in calculele presedintelui Putin, autorul acestei reforme, nu au apreciat corect dimensiunile fenomenului. In mod traditional, statul social in Rusia – cu reminiscente evident comuniste – este foarte dezvoltat. Locuitorii Moscovei, de pilda, nu platesc apelurile telefonice interurbane. Pensionarii primesc, in afara gratuitatii la transport si medicamente, facturi modice la gaze, incalzire, apa, electricitate sau chirii. Toate acestea s-au schimbat prea brusc la 1 ianuarie 2005, cand s-a trecut la monetarizarea acestora, adica acordarea unui supliment de pensie in valoare de 5,40 euro la o pensie de aproape 60 de euro. Acesta nu acopera nici pe departe costurile vietii, ce trebuie platite in totaliate. Varianta compensarii este de neacceptat pentru pensionari, care aveau deja un standard de viata scazut. Egalizarea consumului de vodca pe toate segmentele de varsta pare a fi singurul efect posibil al unui astfel de supliment. In al doilea rand, reforma care se impunea, conform economistilor, pentru o dirijare mai eficienta a fondurilor si pentru redresarea financiara a furnizorilor de utilitati, a fost un mare esec din cauza proastei organizari. Astfel, functionarii si-au inceput anul de lucru cu o vacanta de zece zile, iar veniturile regionale subrezite de alte reforme au fost insuficiente pentru plata noilor ajutoare. Cozile si birocratia fara sfarsit, blocajele financiare si lipsa lichiditatilor au aratat slabiciunile unui sistem in care liderii sunt promovati pe criterii politice, si nu de competenta. Asadar, colaps. Putin a incercat sa faca ceea ce stie mai bine: si-a asumat imediat pozitia interlocutorului si a invinuit, pentru esecul operatiunii, alte oficialitati, pe care tot el le-a numit. Ilar, dar nimeni nu l-a mai crezut, iar parlamentarii s-au abtinut, nedorind ca acest esec sa se asocieze cu propriul partid, fie el si de guvernamant. Riscurile politice si sociale au fost apreciate eronat. Simtind contextul prielnic pentru revolutie, pensionarilor li s-au alaturat si alti nemultumiti. Au protestat si militantii pentru drepturile omului sau studentii revoltati de reintroducerea obligativitatii serviciului militar, pe motiv ca nu vor sa devina „carne de tun” in Cecenia. Oprimarea celor din urma nu a surprins, fiind specifica politicii de stat din Rusia.Transarea problemei s-a facut printr-o reorientare rapida a lui Putin catre cresterea pensiilor cu 250 de ruble, dublu fata de cat fusese planificat anterior. De asemenea, el a revenit asupra deciziei de retragere a tuturor facilitatilor si a ordonat guvernelor regionale sa continue acordarea unor beneficii non-materiale pensionarilor.

Cauzele crizei reformei sociale
Date macroeconomice Rusia (2004 – mil. euro))
PIB    468.400
Cont curent    40.790
Exporturi marfuri     137.870
Importuri marfuri    75.130
Investitii straine directe nete    8.180
Rezervele internationale*    118.000
*) Banca Centrala a Rusiei
Ramane de vazut daca pentru rezolvarea problemei pensiilor Putin va sacrifica, agenda economica incununata de tranzitia la gradul de tara apta pentru investitii de portofoliu.Rusia a devenit in 2004 creditor net cu un excedent de 11% fata de contul curent, spre deosebire de 2003, cand era debitor net cu un deficit de 17% fata de contul curent. Datoria externa scadenta va scadea in 2005 de la 13,6 miliarde de dolari la mai putin de 12 miliarde dolari in 2006 si 2007.Prin urmare, Standard & PoorA