Cea mai mare parte a autostrăzii Nădlac - Arad se va deschide azi circulaţiei rutiere, deşi lucrările nu sunt încă finalizate. Nu are montate panourile antiorbire şi nici gardurile de pe margine. Constructorii dau însă asigurări că ce a mai rămas de făcut nu va pune în pericol vieţile şoferilor şi că totul va fi gata până la sfârşitul lui ianuarie. În urmă cu exact trei ani aceeaşi promisiune o făceau şi constructorii care au deschis circulaţiei autostrada Arad-Timişoara, potrivit digi24.ro.
Muncitorii lucrează de zor la primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad. Chiar dacă drumul de mare viteză ar fi trebuit inaugurat în ianuarie anul viitor, constructorul a decis să-l deschidă circulaţiei mai devreme, pentru a uşura accesul către vamă, înainte de sărbători. „Unele le vom termina până la sfârşitul lui ianuarie, altele vor mai dura un pic, mă refer în principal la racordul electric pentru asigurarea iluminatului în nodul rutier care durează mai mult”, spune Adrian Adler, reprezentantul constructorului autostrăzii Nădlac – Arad, citat de digi24.ro
Experienţa din anii trecuţi ne arată însă că promisiunile nu sunt întodeauna respectate. Pe autostrada dintre Arad şi Timişoara, de exemplu, telefoanele de urgenţă lipsesc şi acum iar în parcări nu fost montate toaletele.
Şi autostrada Sibiu-Orăştie a fost dată în folosinţă în noiembrie, înainte să fie consolidate dealurile din apropiere. Asta chiar dacă autorităţile ştiau că în zonă se produc des alunecări de teren. Iar în mai puţin de două săptămâni, primele crăpături au apărut deja în asfaltul proaspăt.
Legătura cu Vestul, încă inpracticabilă
Capital.ro a scris încă de la începutul lunii că Drumul spre Occident e plin de obstacole
Constructorul a reușit să termine parte din lucrări și datorită vremii. Reprezentanți ai CNADNR ne-au declarat recent că până la finele anului în curs sunt șanse foarte mari să fie dechiși circulației încă 28 de kilometri din autostrada A1 București-Nădlac. Mai exact, primul lot al tronsonului Nădlac-Arad, cu o lungime de 22,2 kilometri și încă 6 kilometri din lotul 2, pentru a putea face legătura cu nodul rutier de la Pecica, scria evz.ro la începutul lunii decembrie.
Deși există această speranță, șoferii nu se vor putea bucura însă de noua autostradă decât până la graniță. Motivul, partea ungară nu a finalizat lucrările la bucata de autostrada de la Mako la autostrada făcută de constructorul din România.
Promisiuni mari pentru 2015
Pentru 2015, promisiunile autorităților sunt de ordinul sutelor, astfel că am putea asista la un nou record. Doar că depinde de alocările bugetare pentru continuarea lucrărilor. Banii din supra-acciză nu au ajuns la drumuri, iar în decembrie 2015 expiră termenul la absorbția fondurilor europene alocate pentru perioada 2007-2013.
Citiți și: Estimările s-au adeverit: Cel mai slab an pentru autostrăzi!
La începutul anului, oficialii Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) estimau că, în 2014, se vor finaliza lucrările la 93 km de autostradă. Dar, în primăvară, au rectificat datele.
Astfel, cei 93 de kilometri de autostradă au intrat la apă, fiind reduși la jumătate. Doar că, la final de an, observăm că nici aceste calculele nu au fost bine realizate. În urmă cu o lună, mai exact cu doar două zile înainte de turul al doilea de scrutin al alegerilor prezidențiale, premierul Victor Ponta împreună cu actualul ministru al transporturilor, Ioan Rus, au inaugurat 22,1 kilometri de autostradă. Conform contractului semnat în 2011 cu italienii de la Impregilo, pe cei 22,1 km dintre Cunța și Săliște (lotul 3 al tronsonului Sibiu-Orăștie) trebuia să circulăm din aprilie 2013. Astfel, rezultă o întârziere de aproape 20 de luni. Principala cauză a fost alunecarea de teren, care, potrivit constructorului, nu a fost menționată în studiul de fezabilitate , astfel că italienii au fost nevoiți să efectueze noii studii de amploare. Mai mult, la sfârșitul lunii martie era foarte aproape ca înțelegerea între CNADNR și Impregilo să se rupă, precum anunța ministrul transporturilor de atunci Dan Șova.
Întârziere de 20 de luni
O întârziere de 20 de luni se înregistrează și la tronsonul Nădlac-Arad, unde contractele cu primii constructori au fost reziliate, în noiembrie 2012 cel cu Romstrade, iar în iulie 2013 cel cu Alpine. Guvernului Ponta i-a trebuit mai mult de un an de zile pentru fiecare lot să găsească noi constructori, astfel că lucrările au intrat în conservare. În urmă cu o lună conducerea CNADNR ne-a precizat că până la sfârșitul anului în curs sunt șanse foarte mari să fie deschiși circulației încă 28 de kilometri din acest tronson. Mai exact, primul lot, cu o lungime de 22,2 km, și încă 6 km din lotul 2, pentru a putea face legătura cu nodul rutier de la Pecica.