Veste excelentă pentru şoferi: apare o nouă autostradă în România!
De săptămâna viitoare, se va putea circula pe tronsonul Ungheni – Târgu Mureş din Autostrada Transilvania
Săptămâna viitoare, mai precis în jurul datei de 6 decembrie, urmează să fie inaugurat tronsonul A3 Ungheni – Târgu Mureş din Autostrada Transilvania.
Este vorba despre circa 9 km de șosea rapidă, din care 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum cu patru benzi și separator de sens. Lucrările au fost realizate de compania Strabag şi au demarat în iulie 2020.
Tronsonul Ungheni – Târgu Mureş avea un termen de finalizare de 18 luni de la debutul lucrărilor, însă constructorul Strabag a reuşit să finalizeze totul în doar 16 luni.
Iată o serie de imagini filmate pe acest tronson de austostradă în urmă cu o săptămână, pe data de 26 noiembrie.
Istoria zbuciumată a acestui tronson de autostradă
Contractul în valoare de 192 milioane de lei a fost semnat pe 29 mai 2020.
Acest tronson de autostradă a fost contractat iniţial în februarie 2015 de Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA, contractul fiind de 179 milioane de lei. Din cauza bâlbâielilor financiare ale CNAIR, autostrada fiind contractată pe fonduri europene, lucrările n-au mai început la data stabilită, relatează HotNews.
Un an mai târziu, în aprilie 2016 constructorul a cerut rezilierea contractului. Tronsonul Ungheni-Târgu Mureş a fost scos la licitație jumătate de an mai târziu, în octombrie 2016. Şi de data aceasta procedura s-a dovedit a fi o înșiruire de amânări și tergiversări, inclusiv o adevărată bătălie în instanțe.
Depunerea ofertelor a fost amânată de mai multe ori până abia în martie 2017, după care evaluarea ofertelor a fost tărăgănată nepermis de mult. Atribuirea lucrărilor către Strabag pentru circa 192 milioane de lei a venit inițial în noiembrie 2017, după care au urmat contestațiile și decizii diferite date în instanță, care au întors de două ori rezultatul procedurii.
În noiembrie 2018, CNAIR reevalua ofertele la decizia instanței și dădea câștigător asocierea Itinera Spa – Retter Projectmanagement SRL cu o ofertă mai mare, circa 209 milioane de lei. Contestațiile au continuat și, după un an decizia a fost întoarsă – CNAIR fiind obligată să reevalueze ofertele.
Atât de mult timp a trecut însă de la lansarea licitației, încât ofertele depuse inițial de constructori și-au pierdut valabilitatea. Asocierea Itinera a decis să nu mai conteste și să-și retragă oferta. Astfel, Strabag a rămas singura firma care în final a semnat contractul pe 29 mai 2020.
Asociaţia Pro Infrastructură despre lotul Ungheni – Târgu Mureş
“Din cauza lungimii mici, ciotul nu rezolvă decât probleme de trafic locale, însă el este foarte important din alt punct de vedere: a fost construit practic într-un an și jumătate. (…)
Trăim în țara unde autostrăzile se execută în 7 ani (A10 Sebeș-Turda 1 și 2), ori contractele sunt reziliate poate chiar de trei ori (A3 Chiribiș-Biharia), ori reziliate abuziv (A1 Lugoj-Deva 2 unde fostul ministru Cuc și fostul director CNAIR Ștefan Ioniță sunt direct responsabili pentru despăgubirea de 236 milioane de lei plătită de români).
Așadar, putem spune că acest proiect este un succes relativ, primul constructor după era Bechtel renunțând după ce CNAIR a întârziat nepermis rezolvarea birocrației”, potrivit Asociaţiei Pro Infrastructură.