În cadrul unei vizite la Timișoara, Sorin Grindeanu, a anunţat că urmează să aibă o întâlnire cu ministrul sârb al Transporturilor. Potrivit ministrului, cei doi ar urma să discute despre proiectul comun al celor două ţări de construire a unei autostrăzi.
Mai exact, este vorba despre autostrada Timişoara – Moraviţa. În acest sens, ministrul susține că își dorește să existe primele contracte, astfel încât proiectul să intre în linie dreaptă și să nu mai fie întârziat.
Totodată, Grindeanu a amintit că în momentul de față mai este în derulare un contract semnat în martie 2020 pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Acesta ar urma să fie finalizat la toamnă, urmând apoi proiectarea și execuția autostrăzii.
„Un proiect important este cel legat de autostrada Timişoara – Moraviţa. S-au făcut paşi importanţi, îmi doresc şi există primele contacte, nu e stabilită încă data, mi-aş dori să fie această întâlnire la Timişoara cu omologul sârb astfel încât ultimele semne de întrebare să fie înlăturate. Îmi doresc ca acest proiect să intre în linie dreaptă, să nu mai fie întârziat şi să existe un calendar clar.
În acest moment este în derulare un contract semnat în martie 2020 pentru elaboararea studiului de fezabilitate. Asta înseamnă că pe parcursul anului, în toamnă, ar trebui să se termine acest studiu de fezabilitate şi să intrăm la proiectare şi execuţie. E necesară o întâlnire cu partenerii sârbi pentru a elimina ultimele semne de întrebare care pot bloca acest proiect”, a declarat Sorin Grindeanu, vineri, la Timişoara.
Cum va arăta noua autostradă
În ceea ce privește traseul noii autostrăzi, din 11 variante care s-au aflat în lucru, Autostrada A9 Timişoara – Moraviţa este încă în faza realizării studiului de fezabilitate.
Amintim faptul că încă din luna august 2019, CNAIR şi Ministerul Transporturilor au semnat contractul de finanţare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timişoara-Moraviţa”, astfel încât să poată obţine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1.
Referitor la valoarea totală a proiectului pentru studiul de fezabilitate, aceasta se ridică de 14.693.042,97 lei şi este finanţat prin POIM 2014-2020. Mai exact, 85% contribuţia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-10.544.270,83 lei, 15% contribuţia proprie – 1.860.753,67 lei, restul de 2.288.018,47 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
În cadrul licitației care a avut loc în luna martie 2019, s-au înscris două asocieri de firme care voiau să realizeze studiul de fezabilitate al Autostrăzii Timişoara – Moraviţa, care ar urma să lege România de Serbia, acesta fiind primul pas concret pe care autorităţile de la Bucureşti l-au făcut pentru realizarea unei conexiuni de mare viteză cu ţara vecină. Licitaţia a fost câştigată de asocierea Search Corporation SRL – Egis România SA.
În ceea ce privește furata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate, acesta este de 32 de luni. Rolul noii autostrăzi este acela de a lega Timişoara de Pancevo, asigurând astfel conexiunea rapidă cu capitala Serbiei.