La nivel mondial, s-au pierdut peste 39 de miliarde de mese oferite în școli de la începutul pandemiei de COVID-19 din cauza închiderii școlilor, potrivit unui nou raport publicat de către Biroul de Cercetare al UNICEF – Innocenti și Programul Alimentar Mondial (PAM).
UNICEF: Şcoala, o sursă esenţială de hrană pentru aproape 400 milioane de copii
Conform documentului COVID-19: Missing More Than a Classroom (COVID-19: Se pierde mai mult decât ora de curs – n.red.), 370 de milioane de copii din lume – pentru mulți dintre ei mesele școlare reprezentând o sursă esențială de hrană în fiecare zi – au ratat, în medie, 40% dintre mesele oferite de școli după ce restricțiile impuse de COVID-19 au dus la închiderea sălilor de curs.
„În ciuda dovezilor clare care arată că școlile nu constituie una dintre principalele căi de transmitere a infecției cu COVID-19, milioane de copii se confruntă cu închiderea școlilor în întreaga lume”, a afirmat Directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore.
„Copiii care depind de școli pentru asigurarea hranei lor zilnice nu pierd doar ore de curs, ci și o sursă de hrană sigură. Odată cu răspunsul la pandemia de COVID-19 și în așteptarea distribuirii vaccinurilor, trebuie să prioritizăm redeschiderea școlilor și să ne asigurăm că acestea sunt cât mai sigure, inclusiv prin noi investiții în măsuri de prevenție a infectării, a căror eficacitate a fost demonstrată, precum acces la apă curată și săpun în fiecare școală din lume”.
Risc uriaş de abandon şcolar
Potrivit ultimelor estimări, 24 de milioane de elevi riscă să abandoneze școala din cauza pandemiei, anulându-se astfel progresele înregistrate în privința participării școlare în ultimele decenii. Programele nutriționale din școli pot motiva copiii cei mai vulnerabili să revină pe băncile școlii.
„Lipsa accesului la mesele nutritive oferite de școli pune în pericol viitorul a milioane dintre cei mai săraci copii ai lumii. Riscăm să pierdem o întreagă generație”, a declarat directorul executiv al PAM David Beasley.
„Trebuie să ajutăm guvernele să redeschidă școlile în siguranță și să ofere din nou hrană acestor copii. Pentru mulți, masa nutritivă de care beneficiază la școală este singura pe care o primesc în ziua respectivă”.
În timpul pandemiei, s-a redus cu 30% gradul de acoperire a serviciilor nutriționale esențiale, inclusiv cea a programelor nutriționale din școli, a celor de suplimentare cu micronutrienți și de promovare a nutriției în țările cu venituri mici și medii, precum și cea a programelor ce vizează tratarea malnutriției severe la copii. În timpul carantinei naționale din unele țări, au fost oprite toate programele nutriționale din școli.
Mesele oferite în școli, un puternic stimulent pentru a reveni la școală după ridicarea restricțiilor
Există puține date la nivel mondial referitoare la impactul general provocat de închiderea școlilor asupra nutriției copiilor. Cu toate acestea, studiile naționale, datele anterioare legate de impactul crizelor asupra siguranței alimentare și a nutriției și deficiențele nutriționale înregistrate în prezent în rândul copiilor de vârstă școlară și al adolescenților oferă puternice motive de îngrijorare, se afirmă în cadrul raportului.
Conform datelor strânse înaintea pandemiei în cadrul unor anchete desfășurate în 68 de țări, înaintea declanșării pandemiei de COVID-19, în jur de 50% dintre copiii cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani au declarat că au suferit de foame. Alte date din 17 țări au relevat faptul că, în unele țări, până la două treimi dintre adolescenții de 15–19 ani sunt subponderali. Și peste jumătate dintre adolescentele din Asia de Sud sunt anemice.
Zonele din Africa de Vest cel mai grav afectate de epidemia de Ebola din 2014 au înregistrat o creștere a nesiguranței alimentare în țări care se confruntau deja cu un nivel ridicat al malnutriției. Aceeași tendință se observă deja în numeroase țări în timpul actualei pandemii de COVID-19, inclusiv în statele din Africa Subsahariană și din Asia de Sud.
Mesele oferite în școli sunt vitale nu doar pentru asigurarea nutriției, a creșterii și a dezvoltării copiilor, ci și pentru oferirea unui puternic stimulent copiilor – mai ales fetelor și copiilor din comunitățile cele mai sărace și mai marginalizate – pentru a reveni la școală după ridicarea restricțiilor. Cu cât copiii stau mai mult timp departe de școală, cu atât este mai mare riscul de abandon școlar. Fetele se confruntă și cu un alt risc, cel de a fi forțate să întrețină raporturi sexuale contra cost sau cel al căsătoriei timpurii.
UNICEF și PAM îndeamnă guvernele să prioritizeze redeschiderea școlilor
PAM sprijină guvernele pentru a-și adapta programele nutriționale din școli pe durata închiderii acestora. Raportul subliniază că peste 70 de țări oferă porții alimentare la pachet, transferuri de bani sau tichete alimentare, soluții temporare importante pentru milioane de copii. În primele nouă luni ale anului 2020, peste 13 milioane de elevi au beneficiat de sprijin din partea PAM prin intermediul școlilor, comparativ cu 17,3 milioane în anul precedent.
De la debutul pandemiei, UNICEF a susținut guvernele naționale pentru a menține continuitatea serviciilor nutriționale adresate copiilor de vârstă școlară și adolescenților. În 2020, aproape 25 de milioane de copii de vârstă școlară și de adolescenți au beneficiat de programe ce au vizat prevenirea anemiei. Adaptate contextului, majoritatea acestor programe au îmbinat educația nutrițională cu consilierea, suplimentarea cu fier și alți micronutrienți esențiali cu profilaxia antihelmintică.
UNICEF și PAM îndeamnă guvernele să prioritizeze redeschiderea școlilor, asigurându-se totodată că acoperă nevoile medicale, alimentare și nutriționale ale copiilor prin programe nutriționale cuprinzătoare și de calitate desfășurate în școli.
Inquam Photos/Alex Nicodim