Importanța acestui eveniment nu este legată doar de schimbarea unor persoane la nivelul puterii. Ce este foarte important este că unul dintre cei doi, Akıncı și Tatar, a fost preferat (chiar dacă la diferență mică de voturi) pe baza opiniilor și politicilor fundamentale. Ce este de înțeles, în practică, este următorul lucru: Această schimbare în mandatul de președinte va face o diferență în politica privind Ciprul. Trebuie să vedem acest lucru atât în domeniul politic și economic cât și la nivelul politicii externe, transmite Milliyet.
Vorbind despre politica externă, eforturile privind soluționarea problemei cipriote reprezintă calea pe care Republica Turcă a Ciprului de Nord trebuie să o urmeze în Mediterana de Est, în strânsă legătură cu Ankara.
Se știe că această nouă strategie este pregătită de ceva vreme la Ankara dar și în partea turcească a Nicosiei. Și discursurile pe care le-a ținut în ultima vreme Ersin Tatar indică noile obiective strategice care au fost stabilite.
Mesajele pe care le-a transmis Tatar după ce a fost ales indică startul acestei noi ere.
„Nu mai tolerăm nicio așteptare”
Plictiseala pe care a generat-o în partea turcă faptul că nu s-a ajuns la niciun rezultat în cursul negocierilor care durează de aproape jumătate de secol a jucat un rol definitoriu la aceste alegeri și a potențat ajutorul pentru poziția lui Tatar, cu sprijinul Ankarei.
Cuvintele care au fost auzite des în timpul campaniei electorale au fost următoarele: „Nu mai avem speranțe în urma discuțiilor purtate pentru reunificarea insulei pe un principiu federal. Nu mai tolerăm nicio așteptare. Să mergem pe drumul nostru”.
Acest curent de gândire reprezentat de Ankara și de Tatar constituie acum baza noii strategii pe care o va pune în practică partea turcă.
Într-o exprimare mai clară, în eforturile diplomatice și negocierile care vor avea loc pe viitor, parametrii pe care îi va avansa partea turcă vor fi diferiți față de cei vechi. Soluția federală care se discută de mai mulți ani la masa tratativelor iese de pe agenda părții turce.
Atât Ankara cât și Tatar vor cere abordarea unor „soluții alternative” și își vor prezenta recomandările.
Aceste alternative se bazează pe existența și suveranitatea Republicii Turce a Ciprului de Nord și stipulează egalitatea cu partea cipriotă greacă. Aceste alternative includ diferite opțiuni, pornind de la sistemul confederal până la sistemul celor „două state” independente.
Cu siguranță, noua poziție pe care o va adopta Tatar, care va participa la negocieri din poziția de nou președinte, va fi în acest sens. Vom vedea în curând primele ei semne. Este de așteptat să se organizeze o conferință la care să participe secretarul general ONU, lideri din Turcia, Grecia, Anglia, Cipru.
Cu siguranță, partea turcă va face inaugurarea noului concept.
Problema Ciprului trebuie gândită la nivel regional
Această schimbare din strategia turcă are loc într-o perioadă în care Ciprul iese în evidență în geopolitica regională, iar Ankara face noi demersuri în Mediterana de Est.
La o primă vedere, se poate spune că noua politică privind Ciprul a devenit o parte a strategiei regionale a Ankarei.
Din punctul de vedere al Turciei, importanța Ciprului este legată de siguranța și de bunăstarea turcilor care trăiesc acolo dar și de impactul geostrategic al arealului în care se află insula asupra intereselor naționale ale Turciei.
Acest lucru arată că soluționarea problemei Ciprului trebuie gândită nu doar la nivelul a două comunități ci la nivel regional.
Este important de văzut ce răspuns va primi această nouă politică din partea Ciprului de sud, a țărilor din regiune și a altor state care au legătură cu subiectul.