Hypermarketurile din Ungaria vor fi nevoite să-şi închidă porţile în zilele de duminică, aceasta fiind cea mai nouă măsură originală a premierului Viktor Orban împotriva curentului european de liberalizare a sectorului de retail, scrie marţi publicaţia Financial Times.
Actul normativ prin care Orban îşi va legifera propunerea va fi dezbătut săptămâna aceasta de Parlamentul de la Budapesta. Însă iniţiativa ar putea afecta vânzările marilor lanţuri comerciale, majoritatea aparţinând unor companii occidentale precum Tesco, Aldi sau Auchan, în timp ce micile magazine nu vor fi afectate.
Premierul Orban şi-a susţinut iniţiativa cu argumentul că duminica este o sărbătoare creştină când oamenii se odihnesc, amintind că astfel de restricţii există şi în Germania şi Austria. În replică, mediul de afaceri consideră că aplicarea acestei măsuri, ce vine după instituirea de noi taxe şi alte decizii ce afectează direct companiile străine, va dăuna consumatorilor şi angajaţilor hypermarketurilor. În prezent, 'consumatorii pot alege când şi unde să-şi facă aprovizionarea, iar colegii noştri angajaţi pot beneficia de ocazia de a-şi suplimenta veniturile prin încasarea sporului pentru lucrul de duminică', afirmă un reprezentant al companiei Tesco.
Şi unii miniştri din cabinetului lui Orban au recunoscut că nu prea există fundamente economice pentru propunerea acestuia, iar un responsabil guvernamental a avertizat că măsura nu este sprijinită de populaţie.
În plus, ideea şefului executivului de la Budapesta merge împotriva actualului curent european de ridicare a restricţiilor în sectorul comercial. De exemplu, ministrul francez al Economiei, Emmanuel Macron, a propus săptămâna trecută ca marile centre comerciale din Franţa să fie deschise 14 duminici pe an, în loc de cinci în prezent. Deşi iniţiativa lui nu a fost agreată de colegii săi din Partidul Socialist, conform unui sondaj ea este sprijinită de trei sferturi dintre locuitorii Parisului.AGERPRES