Noul ROFUIP prevede reguli pentru profesori
Noul Regulament de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP) 2024 aduce schimbări semnificative pentru anul școlar 2024-2025, conform documentului publicat în Monitorul Oficial pe 12 august.
Printre principalele modificări se numără obligativitatea acordării unui număr minim de note și calificative, introducerea unor reguli noi privind admiterea și evaluarea elevilor, și măsuri pentru asigurarea continuității educaționale în condiții excepționale.
Una dintre cele mai notabile schimbări aduse de ROFUIP 2024 este obligativitatea ca profesorii să acorde cel puțin patru note pe an pentru fiecare disciplină de studiu.
Această prevedere se aplică de la începutul anului școlar 2024-2025, care începe oficial pe 9 septembrie 2024 pentru elevi. Pentru disciplinele cu mai puțin de o oră pe săptămână, numărul minim de note a fost stabilit la două.
Această măsură vine ca o îmbunătățire față de ROFUIP 2022, care permitea un număr de calificative sau note mai mic, stabilit doar în funcție de numărul săptămânal de ore alocate fiecărei discipline.
Structura noului an școlar și intervalele de vacanță
Anul școlar 2024-2025 va fi structurat pe module, cu intervale de cursuri și vacanțe reglementate astfel:
Intervale de cursuri
- 9 septembrie 2024 – 25 octombrie 2024
- 4 noiembrie 2024 – 20 decembrie 2024
- 8 ianuarie 2025 – 7 februarie 2025 (sau 14/21 februarie 2025, în funcție de deciziile inspectoratelor școlare)
- 17 februarie 2025 (sau 24 februarie 2025/3 martie 2025) – 17 aprilie 2025
- 28 aprilie 2025 – 20 iunie 2025
Intervale de vacanță
- 26 octombrie 2024 – 3 noiembrie 2024
- 21 decembrie 2024 – 7 ianuarie 2025
- O săptămână de vacanță în perioada 10 februarie – 2 martie 2025
- 18 aprilie 2025 – 27 aprilie 2025
- 21 iunie 2025 – 7 septembrie 2025
Ce noutăți mai aduce ROFUIP 2024?
Printre noutățile ROFUIP 2024 se numără și:
- Nota la purtare
Elevii vor primi o notă la purtare la sfârșitul fiecărui modul, evaluându-se comportamentul și respectarea regulamentului școlar.
- Concurs de admitere
Liceele pot organiza concursuri de admitere pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, dar pentru maximum 50% din numărul de locuri.
- Profesor responsabil pentru proiectele europene
Fiecare școală va avea un profesor desemnat pentru coordonarea proiectelor europene.
- Cursuri online și hibrid
În situații excepționale, cursurile pot fi suspendate și desfășurate în format online sau hibrid.
- Reguli stricte privind autorizațiile
Școlile sunt obligate să publice autorizația de securitate la incendiu și autorizația sanitară pe site-urile lor.
Noul regulament introduce și măsuri pentru gestionarea crizelor de personal didactic, precum situații în care profesorii refuză să încheie mediile elevilor.
Conform articolului 108 din ROFUIP 2024, în cazul în care un cadru didactic refuză să finalizeze situația școlară a elevilor, consiliul de administrație al școlii poate desemna alt cadru didactic pentru a încheia mediile.