Procesul de privatizare a transportatorului feroviar de marfă ar putea continua cu aceiaşi trei investitori, după ce documentele de participare au fost respinse de comisia de privatizare pe motiv că dosarele erau incomplete – varianta comunicată oficial de reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Din datele deţinute de Capital, se pare că au existat unele probleme la îndeplinirea unor condiţii de calificare în cazul a doi dintre cei trei ofertanţi.

Astfel, comisia de privatizare a modificat precondiţia referitoare la valoarea cifrei de afaceri din ultimii trei ani financiari ai posibililor candidaţi. Dacă iniţial se puteau înscrie în cursa de privatizare doar investitorii care deţineau o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro, acum li se permite şi celor care au derulat afaceri în transportul de marfă de minimum 20 de milioane de euro.

În noul proces se califică şi asocierea Transferoviar Grup (România) – Donau-Finanz (Austria), având în vedere că firma românească,  deţinută de Călin Mitică, a raportat în 2011 afaceri de numai 87,68 milioane de lei (20,68 milioane de euro – la cursul mediu din acel an de 4,2379 lei pentru un euro), conform datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.

Se păstrează termenul asumat cu FMI

După ce ofertele depuse de către cele trei companii precalificate în cursa pentru privatizarea CFR Marfă au fost respinse, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, a precizat că procedura de privatizare va fi reluată şi termenul stabilit iniţial de anunţare a câştigătorului va fi respectat. El a menţionat că autorităţile nu îşi pot permite să încalce legea, motiv pentru care licitaţia va fi reluată, astfel încât „să avem un câştigător în jurul datei de 20 iunie“.Şi Tonny Lybek, reprezentantul FMI pentru România şi Bulgaria, a precizat că „am notat faptul că investitorii potenţiali nu s-au precalificat pentru următoarea etapă. Purtăm discuţii cu autorităţile în vederea identificării celei mai bune soluţii pentru a proceda mai departe“.

Potrivit noului anunţ publicat de Ministerul Transporturilor, potenţialii investitori trebuie să depună documentele de participare la procedura de calificare până pe 23 mai, la ora 13:00, urmând ca lista scurtă cu cei care rămân în cursă să fie anunţată în aceeaşi zi la ora 14:00. Întrebat de Mediafax ce investitori ar putea să se prezinte la reluarea procedurii, ministrul transporturilor a spus că inclusiv cei trei ofertanţi, însă cu „documentaţia completă“.

Interesul scăzut pentru CFR Marfă ar putea continua, iar apariţia unor nume noi este exclusă de către experţii consultaţi de Capital. Unul dintre motive se pare a fi tocmai păstrarea termenului prevăzut pentru finalizarea procesului (20 iunie), astfel că cele şapte zile alocate pentru depunerea documentelor sunt prea puţine. Sursele noastre nu exclud  nici varianta ca în noul proces de privatizare să depună oferte doar unul sau doi din cei trei ofertanţi anteriori (OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea Transferoviar Grup (TFG) – Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria). Trebuie amintit şi faptul că în luna aprilie, înainte cu doar câteva zile de depunerea documentelor, ministrul Fenechiu preciza că există „vreo 12“ companii care sunt interesate de cumpărarea caietului de sarcini şi de participarea la privatizare, însă doar cele trei companii au ales să se înscrie în cursa privatizării. Rămâne de văzut dacă autorităţile vor prelungi noile termene sau vor alege privatizarea cu un singur investitor.


La fiecare ofertant lipsea câte ceva. Dorinţa mea este să nu ieşim din termenul final. Dacă nu se privatizează din cauza unor greşeli ale ministerului, plec a doua zi.

Relu Fenechiu, ministrul transporturilor

20 milioane euro este cifra de afaceri minimă necesară pentru a putea participa la privatizarea CFR Marfă, cu 10 mil. euro mai puţin decât în anunţul anterior

OSKAR

British American Tobacco,
pentru investiţia de 23 de milioane de euro la fabrica de ţigarete din Ploieşti,  care va duce la o creştere a capacităţii de producţie a fabricii cu 20%. Lucrările au fost începute în septembrie anul trecut. Reprezentanții companiei au declarat că fabrica de la Ploiești produce nu doar pentru piaţa românească, ci şi pentru alte destinaţii din Uniunea Europeană. British American Tobacco este prezentă în România din 1994, ca reprezentanţă.
Prysmian,
pentru investiția de 15 milioane de euro în fabrica pe care o deţine la Slatina și unde sunt 500 de angajați. Această sumă, folosită pentru producţia de cabluri de fibră optică, face parte dintr-un plan de investiţii mai mare, de peste 50 milioane de euro. Până în anul 2005, compania s-a numit Pirelli Cabluri şi Sisteme şi făcea parte din grupul Pirelli, pentru ca ulterior grupul italian să externalizeze divizia de cabluri de energie şi telecomunicaţii din care făcea parte şi fabrica de la Slatina către Prysmian, la care acţionar principal este banca de investiţii Goldman Sachs.
Dedeman,
pentru că a investit 15 milioane de euro într-un nou magazin la Galaţi, acesta fiind primul din planul de investiţii pe anul 2013, care vizează deschiderea a încă patru sau cinci magazine. Odată cu investiţia făcută la Galați, Dedeman ajunge la o reţea naţională de 31 de unităţi. Datorită extinderii reţelei, precum şi consolidării investiţiilor deja exis­tente, compania urmăreşte creşterea cifrei de afaceri cu 8% anul acesta, față de anul trecut, când valoarea înregistrată a fost de 540 de milioane de euro. Dedeman este o afacere înființată în 1992 de doi antreprenori români.