A apărut profesia de profesor itinerant
În Monitorul Oficial a fost publicat, miercuri, un Ordin comun al Ministrului Muncii și al președintelui Institutului Național de Statistică (INS) care introduce o nouă profesie în sistemul educațional românesc.
Este vorba despre funcția de „profesor itinerant și de sprijin”. Această reglementare vizează cadre didactice specializate care vor lucra cu elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) integrați în învățământul de masă.
Conform noii legislații, profesorul itinerant și de sprijin este un cadru didactic cu studii superioare în domeniul psihopedagogic, care are rolul de a desfășura activități de învățare, stimulare, compensare și recuperare pentru elevii cu CES, în colaborare cu toți factorii implicați în educația acestora.
Condițiile necesare pentru candidați
Pentru a ocupa un post de profesor itinerant și de sprijin, candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Să fie absolvenți ai unei facultăți cu diplomă în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie.
- Să fi terminat un master didactic de 2 ani în domeniul psihopedagogic.
- Să fi efectuat un stagiu practic de un an școlar într-o unitate de învățământ, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experiență în educația specială.
De asemenea, posturile de profesor itinerant și de sprijin pot fi ocupate și de absolvenții unor studii de lungă durată în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie.
Absolvenții altor specializări care doresc să ocupe aceste posturi trebuie să completeze studiile cu un master de 2 ani în psihopedagogie sau cu studii universitare de licență de nivel 1 Bologna în domeniul psihopedagogiei, în termen de 6 ani de la aplicarea noii metodologii.
Cu câți elevi lucrează un profesor?
Posturile sunt reglementate în cadrul unităților de învățământ special și sunt ocupate prin concurs, conform Legii nr. 1/2011. Activitatea unui profesor itinerant și de sprijin este clasificată drept activitate de învățământ special, conform prevederilor legale.
Un post acoperă:
- 8-12 copii/elevi/tineri cu deficiențe moderate sau ușoare, integrați individual sau în grupuri mici, echivalentul unei norme de 16 ore săptămânal.
- 4-6 copii/elevi/tineri cu deficiențe grave, profunde sau asociate, integrați individual sau în grupuri mici, echivalentul unei norme de 16 ore săptămânal.
Cele 16 ore săptămânal se împart între activități directe cu elevii în clasă sau în săli multifuncționale/centre de resurse din unitatea de învățământ.
Cel puțin jumătate din această activitate trebuie să se desfășoare în timpul orelor de predare-învățare, în colaborare cu cadrele didactice de la clasă. Activitatea din sălile multifuncționale sau centrele de resurse se va realiza în afara orelor de curs.