Vești bune pentru cei care au în plan să își achiziționeze o nouă mașină. Începe o nouă sesiune a programelor Rabla și Rabla Plus de săptămâna viitoare. Care sunt regulile și ce trebuie să știe cei interesați?
Vești bune pentru românii care au în plan achiziția unei noi mașini. Preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Laurenţiu-Adrian Neculaescu a anunțat că pe data de 13 mai începe o nouă sesiune a programelor „Rabla” şi „Rabla Plus”.
Totodată, el a subliniat faptul că această sesiune se va adresa, în premieră, şi instituţiilor publice şi unităţilor administrativ – teritoriale. În ceea ce privește sumele disponibile, pentru persoanele fizice este vorba despre 335 de milioane de lei, în timp ce pentru persoanele juridice suma se ridică la 123 de milioane de lei.
De asemenea, de acum și instituțiile publice și unităţile administrativ-teritoriale vor primi o finanțare care se ridică la 50 de milioane de lei, a mai spus acesta.
„Pe data de 13 mai se va lansa noua sesiune ‘Rabla’. Am făcut o reaşezare a bugetelor ţinând cont de cererea şi nevoia pieţei pentru un număr cât mai mare de autovehicule electrice. Am alocat pentru Programul ‘Rabla’ – persoane fizice suma de 335 de milioane de lei, pentru persoane juridice suma de 123 de milioane de lei şi, pentru prima dată, instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale vor avea o axă de finanţare doar a lor, a cărei alocare va fi de 50 de milioane de lei.
Noile modificări ale programelor Rabla și Rabla Plus
Totodată, pentru Programul ‘Rabla Plus’ persoane fizice am alocat 262 de milioane de lei, pentru persoanele juridice 190 de milioane de lei, iar instituţiile publice vor avea, de asemenea, 100 de milioane de lei alocate numai în această sesiune”, a declarat Neculaescu.
În ceea ce privește următoarea sesiune a programului Rabla, Neculaescu precizează că cei care nu se vor bucura de cea din luna mai, vor fi nevoiți să aștepte până în luna septembrie.
El a mai explicat că AFM își dorește să existe două sesiuni pe an, una la începutul anului și cea de a doua în ultima parte a anului în curs. „Gândirea noastră este ca, pe viitor, să avem două sesiuni pe an – una în prima parte a anului, iar cea de-a doua în ultima parte a anului”, a menţionat şeful AFM.
O reacție în acest sens a venit și de la ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos,. El a subliniat faptul că România a înregistrat cea mai mare creştere procentuală din Uniunea Europeană a înmatriculărilor de autovehicule electrice, în primele patru luni ale acestui an.
Ce spune ministrul Mediului?
Totodată, el a mai adăugat că și bugetul asigurat pentru programul Rabla Plus de anul trecut a fost cel care a contribuit la o astfel de performanță.
„Strategia făcută pentru următorii patru ani, adică 2021, 2022, 2023 şi 2024, a dus la o creştere-record a numărului de maşini electrice înmatriculate în România. Suntem primii din Europa la capitolul creştere. Conform ultimelor statistici făcute la nivel european, pe primele patru luni din 2022, România are cea mai are creştere procentuală în ceea ce priveşte numărul de maşini electrice înmatriculate într-o ţară a Uniunii Europene.
Avem 408% creştere faţă de 2021, în primele patru luni. Acestea sunt maşini comandate în cursul anului 2021 şi au fost înmatriculate în 2022. Bugetul pe care l-am asigurat pentru ‘Rabla Plus’, anul trecut, a dus la o asemenea performanţă”, a spus Tanczos.
În ceea ce privește regulile pentru cele două programe, cei care sunt interesați trebuie să știe că programul ”Rabla Clasic” din 2022 are la bază acordarea unei tichet în valoare de 6.000 lei pentru o maşină veche casată, sau de 9.000 lei pentru casarea a două vehicule uzate.
Ce valoarea au voucherele prin programul Rabla Plus?
Totodată, tichetul este utilizabil doar pentru achiziţia unei maşini noi cu noxe emise de maximum 160 g CO2/km în regim WLTP. Trebuie menționat și faptul că pentru achiziţia unui autoturism nou se pot folosi maximum două tichete Rabla.
De cealaltă parte, în cazul programului „Rabla Plus”, de care se pot folosi cei care optează pentru o maşină 100% electrică sau hibrid Plug-in, aici există următoarele vouchere:
- un eco-tichet de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WLTP (cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi);
- un eco-tichet de 23.000 de lei, pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WTLP (cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi);
- un eco-tichet de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi;
- un eco-tichet de 48.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi.