Cum arată Centura Timișoara Sud
Se lucrează de zor la Centura Timișoara Sud. Peste 85% din lucrări au fost finalizate, iar constructorii se concentrează acum pe pasajele peste calea ferată.
„A fost montat și al doilea tablier metalic, în lungime de 55 metri, la pasajul peste calea ferată din zona Freidorf, pe șantierul centurii Timișoara Sud. Se finalizează operațiunile de montare a tablierelor la acest pasaj care are în total opt deschideri”, a informat Direcia Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
Centura Timișoara Sud va avea o lungime de 26 de kilometri și a fost proiectată pentru a lega ieșirea din Timișoara pe Calea Lugojului cu cea spre Utvin, Sânmihaiu Român, prin Chișoda, Giroc, Moșnița și Ghiroda, prin două benzi.
Centura Timișoara Sud trebuie finalizată în acest an. Lucrările au început în 2020, sub conducerea companiei Tirrena Scavi, care a obținut contractul de execuție pentru proiectul estimat la peste 60 de milioane de euro.
Investiția avea un termen de finalizare de 24 de luni, însă Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reclamat ritmul lent al lucrărilor. În decembrie 2022, contractul cu constructorii italieni a fost reziliat.
„Termenul contractual al acestui obiectiv a fost depășit cu mult, iar mobilizarea pe șantier a fost deficitară pe tot parcursul anului 2022, ajungând la un stadiu fizic de doar 58,26 la sută. Aceste întârzieri atrag și daune materiale consistente, pe lângă cele care decurg din imposibilitatea de a folosi infrastructura rutieră”, arăta CNAIR, în decembrie 2022.
Lucrările la Centura Timișoara Sud au reînceput în septembrie 2023, după ce UMB Spedition a câștigat noul contract de execuție.
Constructorii au preluat șantierul cu un progres fizic de aproape 60% și aveau la dispoziție un an pentru a termina lucrarea, în vederea evitării pierderii finanțării de aproximativ 80 de milioane de euro din fonduri europene.
În ce stadiu sunt lucrările
Centura Timișoara Sud va include cinci intersecţii, trei noduri rutiere, trei poduri, șapte pasaje și două parcări.
Conform Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara, șantierul variantei de ocolire Timișoara Sud a reînceput în iunie cu un stadiu de execuție de 85%. Personalul mobilizat constant pe șantier include peste 430 de persoane, dintre care muncitori (dulgheri, fierari, trafic etc.), personal TESA, mecanici, șoferi și laboranți, și peste 160 de utilaje sunt implicate în teren. Lucrările la partea de drum se desfășoară 24 de ore din 24, în două schimburi. Tot mai multe sectoare au fost asfaltate, s-au montat panouri fonoabsorbante în zona Moșnița Nouă – Ghiroda, s-au amenajat intersecțiile și girațiile de pe traseu și s-a instalat sistemul de iluminat. De asemenea, lucrările la pasaje și spațiile de servicii au continuat.
„Șantierul variantei de ocolire Timișoara Sud a început în luna iunie cu un stadiu de execuție de 85 la sută și o mobilizare constantă a personalului – peste 430 persoane, adică muncitori (dulgheri, fierari, trafic etc) și personal TESA, mecanicii, soferii, laboranții – și peste 160 de utilaje pe teren. La partea de drum se lucrează 24 de ore din 24, în 2 schimburi. Tot mai multe sectoare au straturi de asfalt, a continuat montarea de panouri fonoabsorbante în zona Moșnița Nouă – Ghiroda și amenajarea unora dintre intersecțiile și girațiile de pe traseu, precum și montarea sistemului de iluminat. Au continuat și lucrările specifice la pasaje și la spațiile de servicii”, informa, recent DRDP Timișoara.
Investiția în Centura Timişoara Sud va contribui semnificativ la fluidizarea traficului intern şi internaţional care intră în ţară prin zona Stamora Moraviţa. Aceasta va permite o circulație mai eficientă pe DN 59, va facilita accesul în zona Timişoara și va îmbunătăți legăturile către centrul ţării pe DN 6 sau pe autostrada Arad – Timişoara – Lugoj.