O nouă taxă i-a înfuriat pe transportatori

Transportatorii sunt tot mai nemulțumiți de situația din Portul Constanța. În plus, de la 1 ianuarie 2024 apare și o nouă taxă de 10 euro. Transportatorii spun că timpii de așteptare s-au înrăutățit, iar mii de containere așteaptă să fie preluate. Tot acest haos generează costuri suplimentare și întârzieri în livrări.

De la 1 ianuarie 2024, Administrația Portuară urmează să introducă o taxă de 10 euro pentru fiecare TIR, la fiecare intrare în port. Transportatorii, deja nemulțumiți de această decizie, au declarat că vor opri complet operațiunile. Mii de TIR-uri și zeci de mii de containere sunt în acest moment blocate în terminalul din Constanța Sud-Agigea.

Unul dintre principalele motive de nemulțumire este timpul prea mare petrecut în port. Transportatorii se plâng de timpii lungi de preluare și de faptul că trebuie să aștepte ore în șir în port.

„Nu se vor mai efectua operaţiuni de preluare a containerelor, doar de livrare, adică de returnare a containerelor care au fost preluate anterior. Din primăvară, am făcut adrese către toate liniile de shipping, către Ministerul Transporturilor şi chiar şi către consiliul concurenţei şi am ajuns în acest punct.”, spune Cristian Stoica, un transportator, potrivit Observator.

În plus, noua taxă de 10 euro per camion, pe care vor fi nevoiți să o plătească de anul viitor, a fost percepută ca fiind exagerată.

„Această taxă se aplică la fiecare intrare, nu este pe zi, nu este pe lună, nu este pe an”, spune Stoica.

Conducerea operatorului portuar se apără însă

Pe de altă parte, conducerea operatorului portuar afirmă că introducerea taxei era necesară. Banii colectați vor fi utilizați pentru a crea condiții decente pentru transportatori.

Companiile cu un volum mare de trafic s-a implementat un sistem de discount care reduce valoarea tarifului de intrare până la 8 euro pe tranzacție, mai transmite conducerea operatorului portuar.

Se precizează că aceste costuri vor acoperi mentenanța și reparațiile pentru o distanță de peste 25 de kilometri de drumuri folosite de camioane în terminal. De asemenea, banii vor fi folosiți pentru dezvoltarea unor noi drumuri și extinderea parcărilor destinate camioanelor. Toate aceste cheltuieli erau suportate până în prezent de către operatorul portuar.

Problemele din port, inclusiv lipsa de personal, infrastructura depășită și acum noua taxă, au generat însă tensiuni și frustrare în rândul transportatorilor. Aceștia avertizează că, dacă situația nu se va rezolva rapid, efectele vor fi resimțite și pe rafturile magazinelor, deoarece întârzierile în livrări și costurile mai mari ar putea afecta lanțul de aprovizionare și consumatorii finali.