CFR vrea să introducă o taxă pe gară
CFR Infrastructură a prezentat recent un raport în care subliniază necesitatea introducerii unor măsuri urgente pentru întreținerea și modernizarea căilor ferate din România. Compania propune introducerea unei taxe pentru folosirea gărilor și, în lipsa fondurilor necesare pentru reparații, închiderea temporară a liniilor unde trenurile nu pot circula în siguranță.
Raportul indică faptul că, de la începutul anilor ’90, alocările financiare pentru reparații și întreținere au fost insuficiente, ducând la degradarea masivă a infrastructurii feroviare. Peste 71% din linii necesită reparații capitale, iar probleme similare afectează tunelurile (54%), terasamentele și podurile (64%) și instalațiile și macazele (85%).
Această subfinanțare a dus la creșterea numărului de defectări și la impunerea a sute de restricții de viteză pentru a evita tragediile. CFR Infrastructură numără peste 1.100 de puncte periculoase pe calea ferată.
Pentru a preveni accidentele, șefii CFR sugerează închiderea temporară a liniilor nesigure dacă nu vor fi alocate mai multe fonduri pentru reparații. Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, a subliniat necesitatea prioritizării investițiilor în segmentele de cale ferată esențiale.
Pe de altă parte, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, susține că România ar trebui să investească masiv în modernizarea căilor ferate pentru a crește viteza de circulație și a atrage mai mulți călători și transportatori de marfă.
Taxa se va reflecta, cel mai probabil, în prețul biletelor
Raportul CFR subliniază că fondurile europene nu sunt suficiente pentru a acoperi nevoile de reparații și modernizare. Este necesară o creștere a alocărilor bugetare de la stat și creșterea veniturilor proprii ale companiei. Una dintre propunerile de majorare a veniturilor este închirierea mai multor linii către operatori privați.
O altă propunere este introducerea unei taxe pentru utilizarea gărilor, care ar fi plătită de companiile feroviare și, probabil, reflectată în prețul biletelor de tren.
CFR Călători a emis un comunicat de presă în care clarifică faptul că nu își asumă vina pentru întârzierile masive ale trenurilor din dotare, afirmând că majoritatea întârzierilor au alte cauze decât defectările materialului rulant. Conform datelor companiei, peste 85% din trenurile CFR Călători ajung la destinație fără întârzieri, iar întârzierile medii generate de operator sunt de doar 1 minut și 7 secunde.