O nouă taxă în România. Șoferii cu mașini pe benzină și motorină o vor plăti automat. UE ne obligă

taxe

SURSA FOTO: Dreamstime

Din 2027, se va introduce o taxă pe carbon care va afecta prețurile gazelor naturale și carburanților. Această taxă va avea cel mai mare impact asupra gospodăriilor care folosesc gaz natural și asupra transportului, unde combustibilii fosili sunt des folosiți. Ca soluții, se sugerează îmbunătățirea transportului public și accesul la vehicule mai ecologice.

Din 2027, se va introduce o taxă pe carbon

Din 2027, se va introduce o taxă pe carbon care va afecta prețurile gazelor naturale și carburanților. O gospodărie care consumă în jur de 100 m³ de gaze pe lună va plăti aproximativ 40 de lei în plus pe lună (estimare la prețurile actuale).

Prețurile vor crește cu aproximativ 5-6 bani pe litru pentru benzină și motorină.

Această taxă va avea cel mai mare impact asupra gospodăriilor care folosesc gaz natural și asupra transportului, unde combustibilii fosili sunt des folosiți. Ca soluții, se sugerează îmbunătățirea transportului public și accesul la vehicule mai ecologice.

Totul are loc în contextul Pactului Verde European, pachetul legislativ „Fit for 55” al UE vizând reducerea emisiilor în toate sectoarele relevante ale economiei până în 2030.

Banii colectați din noua taxă pe carbon vor fi folosiți pentru Fondul Social pentru Climă (FSC), care are scopul de a reduce impactul creșterii prețurilor la combustibili asupra populației. Acest fond va sprijini gospodăriile vulnerabile și utilizatorii de transport prin:

  • investiții în soluții cu emisii reduse de carbon (de exemplu, izolarea locuințelor, vehicule ecologice);
  • ajutor temporar pentru venituri pentru a compensa creșterea prețurilor până când măsurile pe termen lung vor avea efect.

Recomandări pentru România

  1. Combaterea sărăciei energetice:
    • Folosirea fondurilor pentru a aborda problemele energetice și de transport ale celor mai vulnerabili.
    • Colectarea mai multor date pentru a identifica mai bine nevoile reale și a evita excluderea unor grupuri.
  2. Cooperare între diverse programe:
    • Folosirea FSC împreună cu alte fonduri disponibile (PNRR, Programul pentru Tranziție Justă, etc.) pentru a finanța măsurile necesare.
  3. Consultare publică:
    • Includerea comunităților vulnerabile și a autorităților locale în planificarea măsurilor, astfel încât acestea să fie adaptate la nevoile reale ale oamenilor.

Pe scurt, FSC va sprijini trecerea la un sistem mai ecologic fără a lăsa în urmă persoanele cu venituri mici sau vulnerabile, transmite economica.net.

Ce influențează această creștere?

Din 2027, prețurile benzinei și motorinei ar putea crește semnificativ din cauza includerii costurilor certificatelor de carbon. Estimările actuale sugerează o creștere de aproximativ 0,8 lei pe litru dacă prețul certificatelor ajunge la 60 euro pe unitate.

Cu cât acest preț este mai mare, cu atât impactul asupra carburanților crește. Proiecțiile arată valori între 51 și 380 euro/certificat până în 2030, ceea ce face dificilă previzionarea exactă a costurilor viitoare. Autoritățile încearcă să mențină prețurile sub 45 euro/certificat, dar această măsură poate fi temporară.

Dacă prețurile certificatelor cresc prea mult, va fi dificil pentru multe gospodării să suporte aceste costuri suplimentare.

Se așteaptă ca politicile să fie ajustate pentru a limita creșterea prețurilor, dar există multă incertitudine legată de cât de mult vor reuși aceste măsuri să protejeze consumatorii.