O nouă taxă pentru micii fermieri intră în vigoare de la 1 iulie. Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelului (APRIL), a dezvăluit că producătorii agricoli care operează cu atestate și carnete de producător vor fi obligați să plătească un impozit suplimentar pentru transportul propriilor recolte, potrivit unei legislații noi publicate în mod transparent pe site-ul ANAF.

Dorin Cojocaru a precizat că actul normativ a fost publicat pe site-ul ANAF pentru consultare publică.

”Pe site-ul ANAF a fost E-transport (actul normativ – n.r.). Micii producători și chiar marii fermieri nici nu știu ce înseamnă asta. Stimați mici producători care aveți certificat de producător, carnet de comerciant, o să mai aveți încă un cod digital, pe care o să îl plătiți la ANAF, cu care să puteți să vă duceți roșiile la piață sau laptele la centrul de colectare. Înseamnă alți bani, altă distracție. De la 1 iulie 2024 ar urma să intre în vigoare”, a spus el la TVR 1.

Micii fermieri, obligați să plătească un impozit suplimentar pentru transportul propriilor recolte

La data de 17 aprilie, pe portalul ANAF a fost postat un ordin care modifică și completează anexa la Ordinul nr. 802/2022 referitor la identificarea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate pe drumuri, supuse monitorizării prin Sistemul RO e-Transport. Această inițiativă are ca scop actualizarea legislației naționale privind bunurile cu risc fiscal ridicat transportate pe drumuri, care sunt monitorizate prin Sistemul RO e-Transport. Astfel, lista bunurilor care fac obiectul monitorizării a fost extinsă pentru a include și unele produse agricole, cum ar fi: legumele, fructele (inclusiv pepenii), laptele și produsele lactate, ouăle și mierea naturală.

Conform proiectului de act normativ în forma actuală, micii producători agricoli vor fi direct afectați de aceste modificări, în special cei care își gestionează singuri transportul produselor obținute în exploatații. Mulți legumicultori transportă personal marfa la piețe sau depozite, apicultorii își vând mierea la târguri și centre de colectare, iar micii crescători de animale își comercializează laptele (prelucrat sau sub formă de brânzeturi artizanale) direct, prin intermediul automatelor, participând la târguri sau oferind livrări pe bază de abonament.

Instituit în anul 2022, sistemul E-transport reprezintă ”ansamblul de principii, reguli și aplicații informatice având drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul național, care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare din sau în lanțul de aprovizionare, pe baza codului UIT.

Sistemul este gestionat de către Ministerul Finanțelor prin Agenția Națională de Administrare Fiscală și Centrul Național pentru Informații Financiare”.

ANAF
SURSA FOTO: Dreamstime

Modificările cerute ar putea deveni greu de respectat

Dorin Cojocaru a subliniat importanța vigilențe sporite în privința noilor acte normative, deoarece modificările propuse ar putea deveni dificil de respectat pentru o mare parte a producătorilor și procesatorilor din România.

”Sunt multe probleme pe care noi le tratăm superficial și ne trezim cu ele pe cap și nu mai putem face nimic. La Ministerul Mediului, de exemplu, sunt foarte multe probleme legate de reciclare, cu dopul la pachete de lapte ESL și UHT. Eu nu cred că procesatorii români medii, mici, vor avea capacitatea financiară să retehnologizeze rapid acest tip de ambalaj.

Nu prea se știe pentru că oamenii trăiesc din inerție, mulți își duc business-uk din inerție, dar de la 1 iulie, iar o să se trezească că nu mai pot să își vândă produsele sau hipermarketul, magazinul, nu mai cumpără pentru că îi amendează Garda de Mediu”, a explicat el.